Längd på teneighty

mickealdell

Ny medlem
Längd på teneighty
Alright, tack för förra svaren, valde teneighty.
Jag är typ 186 cm lång väger ca 73-75, Tänkte skaffa 161 cm långa
då jag enbart ska köra park, okej längd?

Längd på teneighty
e du knäpp!? du skall ju ha 181!!!!
hahaha inte 161.

jag är 172 lång och har et par armada på 170 med mitt mont. skit skönt!!

Längd på teneighty
jag har ett par salomon 1080 171 cm och jag är 179 cm och väger 65 kg, så spontant skulle jag rekomendera samma längd för dig eller 181 cm skidan... jag kör i princip bara park och offpist och det är bara jobbigt meed för korta skidor, har själv provat...

Längd på teneighty
Nej tokig eller!! Då kan du ju lika gärna hänga ett par par snowblades å bli den nya vilsne snowbladesåkaren!!!
Kör på 181!!!
Själv är jag 175 å kör på 171, helgott!

Längd på teneighty
jooo, fan då kan du lika gjärna köra snowblades!!!

att åka med så korta skidor är ju för folk som inte kan åka riktiga, inte kan kontrollera längre skidor!!!

har själv 170 och är 172 lång.

Längd på teneighty
eller så kan det inte lära sig snurra på riktigt med längre skidor. en 180 eller 360 gjord med korrekt skidlängd är mkt snyggare en 900 dragen av en fjant med 2-3 dm för korta skidor. det blir ju samma sak som blades...

mickeal och stoffa-adell:
runt 161 skulle säkert vara en ganska bra längd om det gällde slalomskidor/slalomcarvers. men nu är det twintips det handlar om!

Längd på teneighty
161 är för kort! E en liten dam på 172 cm o väger 55. Har 171:orna. Det är precis lagomt tycker jag. Skulle aldrig drömma om ett par kortare. Tänker faktiskt köpa mig ett par längre skidor.

Längd på teneighty
Jme:
Om du vänder på din teori så är det många som tycker det är tex svårt att hoppa i en bigjump eller åka fort på skär i en pist med korta skidor, men lättare med längre skidor. Om man nu vill ha ett par skidor som man vill kunna göra olika spins på upp på tex trånga räcken osv, så kan man välja 1 dm kortare skidor. Om man pallar att åka stabilt på dem. Inget märkvärdigt med det! Nu är mina skidor två år gamla och nästa skidor jag skaffar kommer vara 171 cm. Alltså det är så jävla individuellt, så nån mätare som säger vilken längd du ska ha efter vilken vikt du har och vilken pist du åker i är ren bullshit enligt mig. Jag har åkt och tävlat sedan jag var liten unge, och endast det man trivs med räknas.

Skidnarkoman =
Då är jag nog en sån där fjant. Men tänk på att det beror också på vad man trivs att åka på. Jag gillar att ha kortare skidor rent allmänt. När jag åkte slalom brukade jag hoppa på mina 2 meters GS lagg, och det funkar det också. Jag vet det..

Längd på teneighty
161 =S..

171 är i kortaste laget!
Ja är 165 å kör på 161, å dom är absolut inte långa!

Kör på 181!

//Bergham

Längd på teneighty
mm...och innan jag fick mina första riktiga twintipsskidor körde jag med hemmabyggda, gjorda av 175 cm gamla tävlingsslalomskidor . (jo, kids det var i mitten på 1990-talet innan salomon släppte den första 1080-skidan och carvingsskidorna just hade börjat dyka upp. på den tiden då ni lärde er gå och började tulta omkring inne på dagis.) :D.

Längd på teneighty
ja tror att du borde dra på lite med 181 om du ändå kör mittmonterat och inte är newb så lär du nog klara dej bra på det.. snicksnack om att kunna snurra på trånga rails man gör det med alla lagg bara att hålla ihop fötterna

Längd på teneighty
Då vet du inte vad jag menar med trånga rails. Och nu snackar jag inte en skidbacke - DAWG. Sen glider jag helst inte med ihopdragna fötter. Känns för tantaktigt. Du vet den där oldschool stilen som många vuxna har som svänger tio ggr på fem meter, med fötterna ihopdragna. Det är inte så du menar antar jag med att "hålla ihop fötterna"? Nej tacka vet jag isärdragna ben på railen.

Längd på teneighty
Menade rails som sitter på taskiga, trånga ställen. Så att TEX ansatsen är mycket smal och en vägg är ivägen vid railen, alltså sorry men dåligt skrivet :P
Håller på mycket med inlines osv, därför tycker jag det är roligt att tex lägga snö vid en rail på stan och lattja lite, snurra upp på railen osv. Dåligt exempel ändå. Din teori om lite längre skidor är inga fel på, soms sagt så är det ju individuellt vad man gillar.
-stoff

Längd på teneighty
Köper du 161 cm så skrattar jag, jag hade lätt kört på ett par 181 cm. Själv är jag 1.70 och kör på ett par Purple Haze som är 1.72, underbart;)

Tillbaka
Topp