Längd på topptur/freerideskidor?

ECrider

Medlem
Tja!

Ska i februari driva runt med en polare och leta toppturer och sköna åk i Norge!, och behöver skidor!
Ska alltså ha tag på sjyssta Randonnéskidor och bindning.
åkte skidor som yngre, sen har det blivit snowboard sista åren, men kan väll ta mig ner bra i alla fall..
Funderar på vilken skidlängd jag ska kolla på för att kunna gå upp-åka ner =),
Jag är 175cm lång, 72kg.
Tänkte rikta in mig på ngt begangnat nu i år å se efter. Har kollat på
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=40836

Och även https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=40659

Båda två är 178cm , är det för långt?

Vad tror ni? Vilken längd och vilken typ av skidor bör jag kolla efter...är nybörjare på skidor vad det gäller topptur.

Senast ändrad:
Detta är en fråga om prioriteringar: lätt uppåt med långa anmarscher. Korta skidor. Kanske 178 är max. Ev 165-172. Detta ger en hyfsat stabil åkning nedför. Min uppfattning när det gäller toppturer är oxå att allt för långa skidor är dåliga både uppför och nedför när det är rejält brant.

Om du å andra sidan inte ska göra kick-turns på is i 35 grader plus på bestigningen och inte tänker åka smala korridorer med + 45 graders lutning så kan ett par stabilare skidor vara roligare. MEN tänk oxå på att feta skidor ger färre svängar per förbrukad kalori på uppvägen.

Jag gick tidigare med ett par B4:or. Feta och fina. Men på kortare toppturer med 500-600 fallhöjdsmeter effektiv åkning känns det bara som "Pow pow" så var man nere. B4:orna var oxå ganska ovilliga till smidig åkning i branta och smala korridorer. En kortare, lättare och mer lättsvängd skida ger lite mer svängar per fallhöjdsmeter. Samt är lättare att hantera i brant terräng. Dynastar 4800 är mitt val.

Mitt nya giv är emellertid att gå topptur med bräda. Det behövs inte splittboard för detta. Ett par bra snöskor räcker långt. Om du är en duktig brädåkare rekomenderar jag detta före skidor.

Lycka till.

längden är väl lite i överkant, men gillar man längd i skidorna tycker jag dynastaren verkar vara ett bra alternativ. Diamiren är en väl beprovad bindning som har ett relativt gott rykte från användarna. (I alla fall vad jag hört)

Själv anser jag att lite extra längd alltid är trevligt. ;)
Är själv 185cm/80kg och åker på 188cm långa DPS Wailer 105. (105mm midja) I kombination med dukes.
Känner inte att det blir för stort och klumpigt, och går gärna längre heldagsturer med grejjerna.

Bara min 50 öre... :)

Tillbaka
Topp