Längd Salomon X-wing Fury?

FredrikTI

Ny medlem
Har tänkt att klippa till med ett par Salomon X-wing Fury. Är 1,80 och väger 75 kg. Kör uteslutande i pist, gärna med större sväng. Klassar mig själv som medelgod åkare.
Funderar på 163 cm eller 170. Är tacksam för bra tips.

Varför funderar du på just den modellen om du som du säger åker "uteslutande i pist"?

Har läst en hel del tester och vad jag förstått är den en bra pistskida där man har möjlighet att utvecklas, samtidigt lättåkt och rolig. Ett test var www.freeride.se/forum/thread.php?t=34356 - 96k

Mjo, just pistskida är väl lite att ta i om du aldrig rör dig utanför pisten. Ser den som en kalasskida för åkare som åker absolut mest i pist, men även fuskar lite utanför om möjligheten ges. Tycker https://www.freeride.se/review/view.php?id=4581 i åtminstone 170 cm är ett klokare alternativ vill du absolut ha kortare så kollar du på https://www.freeride.se/review/view.php?id=4580 iofs så tycker jag kanske inte du ska ha någon av dem kortare än 170, men men...

Då du säger att du kör uteslutande pist och föredrar lite större svängar så tycker jag det låter som att en renodlad pistracer med storslalom-karaktär är en skida för dig.
XW-serierna är mer en skida för hela berget, även om de du som nämns i denna tråd är med pistorienterade än exempelvis XW-lab.

Om det är Salomon som du gärna vill ha så skulle jag rekomendera dig att titta på exempelvis Equipe GC Race (https://www.freeride.se/review/view.php?id=4602) vilken ligger i samma prisklass men bör passa ditt användningsområde lite mer.
Om märket spelar mindre roll så finns det en uppsjö av modeller i det segmentet (t.ex Atomic GS, Fischer RC4, Rossignol CX80 m.fl) som är väldigt populärt nere i pisterna i Alperna.

När det kommer till längden på skidorna så rekomenderar jag dig, i valet mellan de två längderna absolut den längre, då det ger dig mer stabilitet i högfart samt att den har lite större radie och ger dig lite större svängar, vilket du verkade uppskatta.

Hoppas du finner en skida och längd som passar dig!

Kul att det finns någon annan som fastnat för denna skida.
Prövade massa skidor på skidprövarhelgen i Åre.
Salomon var bland de få som hade lite längre skidor med. Jag väger 90kg ock är 187cm lång. Hade till motsvarigheten till han som skrev att isgreppet var tveksamt en helt annan uppfattning. Ingen skida var ens i närheten att gå lika fint över is som det mjuka som blev av snökanonerna. Dessutom upplevde jag den kvick. Blev nästan besviken när jag åkte på mina gamla Metron 11 och upplevde de inte alls så vilda i svängarna längre. Annars så gillade jag VÖLKL AC50(177cm). Elan Magf 82mm(170cm) midja. Nordica 90mm(gula skidan)(170cm) och 84mm(170cm) De lite styvare modellen med metall i som de sa.Men dssa han jag inte testa längre typer eller så fanns det inga. Jag är ute efter en skida som fungerar bra i pist men går att åka utanför med. Sålde mina Dynastar 8800 i somras. De hade lite dåligt isgrepp och behövde lite väl mycket fart för att börja svänga ordentligt. Fungerade visserligen bra i Canada men i åre blev de lite för tråkiga tyckte jag.. Kör på Fury:n du och längden är inga som helst problem. Gick lika bra i 184cm som den lite livligare 178cm eller vad den nu va

Tillbaka
Topp