Längd skidor

Längd skidor
Hej!
Har beställt ett par all-mountain skidor i storlek 179. Är själv 180cm lång och väger ~74kg. Börjar bli osäker på om dessa skidor kanske är för långa för mig. Är en hyffsad erfaren skidåkare men har tänkt att leka mycket med dessa skidor och därför tror börjar jag tro att de kommer va för långa. Oroar jag mig I onödan?

Längd skidor
Absolut inte för långa, kanske tvärt om. Det kommer nog bli super. Det är dessutom en del rocker fram och bak så de kommer nog upplevas kortare, ska även vara lätta i tip och tail.

Beror lite på hur hårt du kör och hur du vill köra, snabbt och lekfullt: kortare skidor, hårt och stora svängar: längre skidor.

Precis köpt samma skida till tjejen (Remedy) som är 173cm, 65kg och där har jag köpt 170cm, men jag tycker killar som av naturen har mer muskler ofta kan gå upp lite i längd.

Du kommer nog bli supernöjd!

Senast ändrad:
Längd skidor
Håller med. Är det något du ska oroa dig över är det om de är för korta, inte tvärtom. Det är i kortaste laget, men det blir kanon om du vill ha ett kompakt och smidigt paket. Jag är 3kg tyngre än dig i samma längd och jag tycker att den optimala längden för mig i breddsegmentet 100mm är runt 184-187cm om det ska vara skidor som används till allroundändamål. För mer pistinriktad åkning kan jag gå ner lite, typ 178-181cm (om vi fortfarande pratar allround 100mm:are alltså. Rena pistskidor kör jag i helt andra längder), men absolut inte kortare. Längre skidor blir lättare att hantera i mjuk snö offpist, blir tryggare utan att kännas bökiga och ställer mindre krav på att hela tiden göra rätt i viktfördelningen. Går man under 175cm tycker jag det börjar bli så svårt offpist att det verkligen påverkar åkningen negativt. Över 190cm och det blir för mycket att släpa runt på.

I fallet Shreditor 2014 finns det ju bara 179 och 189 och med tanke på att K2 då i alla fall mätte långt så är 179cm rätt val. 2015 finns den istället i 177 och 184 och då hade jag valt 184cm. Är lite sommaroffline i skidskallen nu så jag kommer inte ihåg om K2 har bytt mätmetod, men nåt i bakhuvudet säger detta, vilket i så fall innebär att den gamla 179:an är längre än vad måtten anger och den nya 184:an är tip-to-tip exakt 184cm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp