Längd

Eric_W

Aktiv medlem
Längd
Tjena.

Tänkte köpa mig ett par jibbskidor och lära mig snurra lite smått.
Funderar på längden. jag är 174 och väger 70. Är 168cm Völkl Legde för kort?
Borde vara lättare att snurra med, men kan de bli ostabila på större hopp?
Nästa steg upp är 178 vilket känns lite långt..

Längd
Vad kör du på nu? Jag är väl ingen Jon Olsson, kanske snarare på din nivå med mindre snurrar, dvs max en och en halv helikopter. I vilket fall så tror jag att 168 kan kännas kort då twintip stjäl några cm så skidan är snarare 165 lång och 178 blir snarare 175 lång. Körde inte du på ett par Thug i ~185 längd i vintras? Då kommer ju 168 kännas jättelitet, speciellt då de är smalare också, men det är väl mest en vanesak. De gångerna jag åker park åker jag antingen på 181 långa eller 191 långa, känner inte att jag hämmas något av 181'an. Har nästan omvända mått som dig på 170/75.

Längd
Jo, körde thug 181 i vintras, men de var ju som högfarts-/puderplank.
Nu snackar vi park och specifika lek och flum skidor. Skall enbart användas till parken.
Kör på ett par Scratch BC i parken nu som är helt slut. Hålig som en schwizterost och tunga som bojsänken. ~175 långa..

Vill ha nått som snurrar lätt och som är lätta att kasta runt. Dock vill jag inte att det ska kännas ostabilt litet.. Men över en och 170 kanske är att föredra ändå?

Längd
Tror ju att 168 blir grymt att bara leka på, tror dock inte 178 blir så mkt tråkigare, men att den blir för tråkig till större hopp, men återigen är jag ingen parkråtta däremot är jag lycklig (ovetande kanske?) med mina 181'or i parken :)

Längd
Hehe, guiden ger ju 172 med om man sänker sig på ambitionsnivån när de gäller backarna (parker är ju trots allt inte i "alla typer av backar i olika snöförhållande" så får man ~168

Längd
Eric_W sa:
Hehe, guiden ger ju 172 med om man sänker sig på ambitionsnivån när de gäller backarna (parker är ju trots allt inte i "alla typer av backar i olika snöförhållande" så får man ~168
Om man tänker att längdmätaren går efter effektiv åkyta så 172 + några cm = 178 ;)

Tror du blir nöjd vilket som faktiskt.

Tillbaka
Topp