längd?

Makten

Ny medlem
längd?
Nu vill jag inte ha någon kommentar om att jag väljer fel skidor eller nåt sånt. Jag har bestämt mig för ett par pocket rocket... skit eller inte.
Till saken. Ska jag välja 175 eller 185?

Jag är ganska lätt, 72 pannor, men 185 cm...
Jag resonerar så här: Åka offpist = jag bör välja 185; Åka hopp och lek = jag bör välja 175.

Jag håller på att bli tokig. Jag menar de ska inte bara fylla det ena syftet. Jag vill inte att de blir för långa att jibba med och jag vill inte att de blir för korta i lössnön.

Tilläggas bör att de blir ett komplement till mina Head xp100.
De ska alltså inte behöva funka i hård pist.

Och jag vill inte höra något om att allt under 2 meter är kärringskidor!

längd?
Om du köper 175 så tror jag du lika gärna kan köpa en ren jibbskida. Själv hoppar jag med mina 188, visst dom är lite tunga men vill man ha en allroundskida så får man räkna med sånt. (Tilläggas bör väl att jag inte gör några jätteavancerade trick.)

Mvh

längd?
Längden på skidorna ska vara ungefär lika långa som din längd.
Visserligen blir det kanske sämre jibbing mässigt men skillnaden
är knappt märkbar. Dessutom kan jag garantera att du kómmer tröttna på parken och vill ta en repa i pisten och där kommer skillnaden på om du har 175 eller 185. Skidan blir absolut stabilare med längre skida..

längd?
...att välja rätt längd. Jag är en fullvuxen grsbb på 186/90 cm/kg och har åkt en del på 185 cm PR. Parken är inte min grej, men de har fått bekänna färg i såväl lössnö som stenhårda branta pister.

Mitt intryck är att skidan är extremt lätthanterlig och svänger villigt på alla underlag. Den känns inta alls lång och kan tack vare sin uppbyggnad jämföras med betydligt kortare skidor i känsla. Dock tål den inte att pressas (med min vikt) när det blir hårt. Då släpper kanterna med ett otäckt hackande som följd!

I de flesta fall är en kortare skida också mjukare (gjord för lättare åkare) vilket skulle innebära att en 175 cm åtminstone för mig skulle vara på tok för kort för mer avancerad friåkning.

Så mitt råd till dig är att välja 185 cm om du vill ha en skida att åka på över hela berget. Skidan är faktiskt mycket lätt (jämfört med de flesta andra fetingar) vilket innebär att du troligtsvis inte känner dig speciellt handikappad vid besök i parken...

MVH/MM

längd?
Mitt råd till dig är att du ska välja 175 cm om du verkligen gillar att åka park och pipe, jag prövade att åka med mina PR som är 185 cm i pipen i tandådalen, och det märktes att de var långa när jag försökte göra alley oops etc... Så jag skulle inte ha något emot att köpa dem kortare, och jag är 185 cm, väger 78 kilo. Det är trots allt inte så många dagar man får leka i helt orört puder om du inte ska till att traska.

Nere i alperna finns skidan även i 165 cm, men det kan nog vara väääl kort. Köp 175.

Devjoo

längd?
Tack för råden mina herrar!

Det blev 175. Var villrådig in i det sista, men så hade butiken bara 175 så då fick det bli så.
Tror att det räcker eftersom jag är ganska lätt.

längd?
Jag valde rätt.

Efter 1 vecka i Val d`Isère och 4 dagars intensivt snöande:

Eftersom jag inte åkt på så breda lagg förut (helt utan platta dessutom) så tog det en dag att ställa om sig. Men sen jävlar vad positivt överraskad jag blev! De funkar ju för böfvelen i skärande kortsväng till och med! I relativt hård pist... På is upplevde jag det förbannade hackande som jag gjorde med screamskidorna... För mjuka helt enkelt. Bara att övergå till gubbsväng i sådana förhållanden alltså.

Sen började det snöa. Och det snöade och snöade och snöade.
Bärigheten var utmärkt. Förträffligt med korta skidor som inte "sjunker" märkte jag när jag brakade ut i skogen.
Mjukheten gjorde sig dock gällande även off pist när det gick riktigt fort. Att åka rakt ner i 40 graders lutning och sedan försöka svänga resulterade i en generalvurpa.

Hoppa har jag knappt vågat mig på ännu eftersom jag har förbannat ont i ryggen efter en knasig landning för ett par veckor sedan. Men vid de små luftfärder jag vågade mig på så var det skönt att känna (eller inte känna) den låga vikten.

Jag hade säkert varit lika nöjd med 185:an, men huvudsaken är att jag är nöjd med de jag har.
De som säger att de inte går att åka på kan helt enkelt inte åka skidor. Skaffa pulka.

Mer öl åt folket!

längd?
jag tycker att du borde ta 175. själv tycker jag inte det är såsupåer stor skillnad i offpisten. det är ju mkt lättare att rotera å så faktiskt..

//gustav

Tillbaka
Topp