? Lange Frame 8 ?

freeride_nu

Aktiv medlem
? Lange Frame 8 ?
hej,
hade tänkt att köpa ett par pjäxor, Lange Frame 8 för 1500 kr. Märket är ju inte det kändaste och affären gör reklam för att den ska ha kostat över 3000kr . Känner nån till märket och kvaliten och kan vägleda mig om jag ska köpa pjäxan eller inte ?
MVH ElGigante

? Lange Frame 8 ?
Ett gott skratt förlänger livet och jag fick just några extra sekunders livstid när jag läste ditt utalande om att Lange inte skulle vara ett känt märke. Lange är det mest klassiska och det kändaste pjäxmärket som funnits. T.ex. Salomon är rena nybörjare, mjuka duvungar, dagsländor, amatörer -ja vad du vill, jämfört med Lange. Lange gjorde den första plastpjäxan. Lange har överlägset mest segrar inom alpin racing. Ett urval av de som kört Lange är Gustavo Thoeni, Bernard Russi (nu den mest framgångsrika störtloppsbanekonstruktören), Steve Podborski, Steve och Phil Mahre, Martin Hangl (som för övrigt nu jobbar för Salomon), Luc Alphand, Marc Girardelli, Alberto Tomba, Deborah Compagnoni och Hermann Maier. Sist men inte minst körde till och med den största av dem alla, Ingemar Stenmark, Lange under sin sista tid i världscupen.

Eftersom jag själv står nöjd med mina 3 par gula Lange Tii skal från sent 80-tal, alla givetvis rejält uppstyvade, håller jag inte koll på deras nuvarande modeller, så några råd annat än att vara lite mer vaken på nästa skidutrustningshistorialektion kan jag inte ge.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Minneskonstnären.

? Lange Frame 8 ?
...förlänger livet.
Nu kommer mina gamla fina LANGE ZT (kolsvarta)från 1985 att leva minst 10 säsonger till.

Har haft dem i stort sett dygnet runt från 85-95. Därefter kanske bara tre-fyra veckor/säsong.
fortfarande något av det friskaste man kan se på ett par fötter.
Inte ett fel, inget trasigt, knappt några repor. Innerskon är näst intill nyskick frånsett utbytta formade innersulor.

Klart som fan du törs köpa LANGEpjuck, bara de passar dina fossingar.

/den okuvlige retrodyrkaren
Arc T

? Lange Frame 8 ?
Förutom mina Tii har jag ett par oranga XL R i garderoben. De har den där vaxfyllda innerskon. Vaxet sitter dock bara lite här och där och däremellan är innerskon tunnare än mina strumpor. Det måste helt enkelt vara den tunnaste innerskon i historien. Efterföljaren ZR, som väl är den hårdare kusinen till ZT, har jag aldrig kört.

I början på 90-talet gjorde jag en ansats att byte mina Tii. Jag beställde ett par extra styva rosa XRi R. Trots ett skal dubbelt så tjockt som normalt gillade jag inte flexet i dessa utan det blev till att gå tillbaka till Tii. Jag tror att jag samlat på mig tillräckligt många för att klara mig livet ut. Jag tror iochförsig att de nya Langeskalen skulle passa mig bättre. Just XRi hade an lite annorlunda typ av flex och de nyare är nog mer lika Tii.

Ibland får man dock lust att testa något annat, så vem vet, kanske byter man någon gång. Till och med Stenis bytte ju till slut sina Caber efter att ha kört exakt samma modell i säkert 15 år. I hans fall fick Caber till och med plocka fram de gamla formarna och spruta nya skal flera år efter att modellen försvunnit från marknaden. Marc Girardelli hkörde också ett par extremt modifierade Salomon SX 90 ett bra tag efter att de totalt dömts ut av alla andra. Även Marc bytte senare till Lange.

Trots all pjäx-sentimentalitet har jag en känsla av att dagens åkare är något mer förändringsbenägna. Det är inte så ofta man ser pjäxmodeller äldre än 10 år nu för tiden.

För övrigt har jag ett par riktigt schyssta storslalom lagg du skulle gilla. Ett par 203 Völkl från deras rennservicefabrik, precis den skidan som kördes i WC, i vissa fall fram till förra säsongen. Skicka ett mail om du är intresserad, Arc, så skall du få ett bra pris.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken

Tillbaka
Topp