Nu kände jag att jag inte kunde låta bli att kommentera längre. Det finns två trådar (minst) i ämnet om hur hårda pjäxor man skall ha. Denna samt la-graves "hur bra kan det bli". Gemensamt för båda är att trådskaparen undrar hur hårda pjuck man skall ha, kan klara sig på, eller vad som passar. Helt omöjligt att svara på utan att veta hur personen åker skidor/vill åka skidor. Och då räcker inte epitetet "väger 90 kilo, åker på Kuro eller vad skidan nu heter, åker avancerat och mycket i pist" eller vad f-n man nu skriver. Med dagens carving skidor går det att åka med hur mjuka pjuck som helst, OM du bara skall åka. Skall du kunna kontrollera ALLA förhållanden och visa att DU bestämmer i ALLA lägen över skidor och terräng så går det INTE ALLS med mjuka pjuck, eller butiks racers skidor heller för den delen. Så vill du känna att DU bestämmer skall du ta det hårdaste du kan ha. Eller som Anja P säger i TV, fram på grejorna och tryck. Skall du fisåka (inte FIS åka) så kör på bekväma tofflor, men du kommer aldrig att utvecklas.
Och till la-grave, kasta skiten och köp nytt. Att förstärka en innersko för att skalet är för mjukt låter så dumt så att det inte är sant. Borde alla med en utbildning högre än mellanstadiet begripa. En bootfitter är säkert jättebra på att hitta rätt pjäxa som passar din fot (om inte så byt bootfitter omedelbart) men kan ha svårt att hitta pjäxa som omedelbart passar din åkning. Varför då kan man undra? Jo det beror på att hen inte sett dig åka. Du åker på ett visst sätt, som du försöker beskriva i ord (risk för fel 1) som fittern hör och översätter (risk för fel 2) för att därefter hitta en pjäxa. Alltså kan du ALDRIG lita blint på vad som serveras utan måste som kund göra din egen bedömning om vad som passar din åkstil.
Jag bytte precis pjuck och kände att mina 10 år gamla Salomon Course (flex 120) inte gav tillräcklig respons. Inga nya pjäxor i flex 130 kändes bättre så det blev ett par Atomic Redster FIS 170 (jodå) som jag precis provade i Funäs. Yes, full kontroll och man kan gå på ordentligt utan att skon viker sig. Enda problemet är att den knappt går att få på sig då skon är förbannat hård, man bör vara två personer. Kommer säkert att frysa som en hund i minus 25 grader men då plockar jag fram gamla Coursen istället.
Så, bestäm hur du vill åka och välj pjäxor därefter.