Langley eller Xtravel?

Steve999

Ny medlem
Langley eller Xtravel?
Hej.

Har tänk mig att åka till kanada under vintern 2012 till Kanada och tittar på Langley eller Xtravel ski around.

Någon som har erfarenhet?

* vem väljer man?
* när är bästa tiden? (hört att början av säsongen eller slutet feb, för störst bump chans)

Kommer åka själv och är en god offpiståkare.

Langley eller Xtravel?
Om du ringer Xtravel så kommer du få grymt bra hjälp då det är ett litet företag som lägger stor vikt på deras kunder. Dom kan nog även hitta en grupp som ska iväg som du kanske kan åka med.

Keep cool

Langley eller Xtravel?
Har själv arbetat som guide i Kanada åt Langley och skulle absolut rekommendera dem. Stor skillnad på Langley och Langley precis som det är i alla olika stora bolag och har Lunke inte kört kanada turer själv är nog hans åsikt inte att ta hänsyn till.

Sen är det ingen större skillnad på xtravel och Langley. Lite olika destinationer men i princip samma upplägg. Bägge har varit i landet tillräckligt många år för att utarbetat bra tripper och det viktigaste är vilken guide du hamnar med, och vilket gäng det är som åker.

Tips oavsett: Valhalla powdercats är ett måste! Gärna två dagar skulle jag säga.

Langley eller Xtravel?
Xtravel utan tvekan. Jag åkte på deras Japanresa i vintras och den var otroligt bra organiserad. De är väldigt måna om sina kunder. Så jag rekommenderar Xtravel.

Langley eller Xtravel?
Åkte med Xtravel i vintras och är helt nöjd. Åkte också med Langley 1999 "ski around the rockies" många års skillnad så man kan inte jämföra rakt av.
En av deltagarna 2011 hade åkt med Langley 2010 och tyckte att åkarna med Xtravel var bättre skidåkare, men det går det inte att dra några slutsatser av, beror ju på vilka som anmäler sig.
I annonsen påstod Xtravel att man anstränger sig att få bra åkare, men inget aktivt urval märkte jag av och hur ska det ske? Men det kanske räcker med en intention utskriven i marknadsföringen.

Skillnaden är nog guiderna, Xtravel hade guider typ extremskidåkare... som pushade på åkningen.

Enda negativa vi hade var att när vi hade ett riktigt riktigt puderläge så serverades motellets frukost först vid en viss tid och sen ska alla skidor upp på taket på bussen... all packning in, mao. tiden går och sedan kö till liften (alla locals o säsonger ska ju åka när det ä bra åkning, 50 cm regeln) å så ska guiden fixa liftkorten, ska väl dealas om priset, hej å hå... det tar mao. tid... surt (tiden går sakta när man väntar), men vi fick bra åkning, kom inte upp först men rätt ok ändå.

Rådet är, är forecasten PUDER ha egen frulle på rummet, ät i värsta fall mackan i bussen, bäst att vara först i kön och ta tidig lunch, men hur lätt detta är att plantera i gruppen återstår att se...
Värt att "stressa" guiden i denna fråga !!!

Orterna är så små att de blir uppkryssade direkt (mycket säsongare o. locals :-), så man bör vara "först", sen åter står hikning.

Man kan mao. inte förvänta sig öppna ospårade fält.

Vi åkte Big Red Cat (mellan Red Mountain / H2O ) och det var kanon, en värdig motpart till Valhalla enl. de som åkte Valhalla dagen innan.

Åker man CAT får man puder utan att vara först i kön, men det kostar... :-)

(Liftkort ingår alla dagar men ingen uppenbar rabatt / återbetalning när man betalar CAT'en
själv...?
En fråga värd att ställa när man bokar, (men det är väl inte så många CAD i.o.f.s.))

1999 var resan m. Langley 12 skiddagar och 12000:-
2011 var resan m. Xtravel 8 skiddagar och 18000:-
Och flyget har väl närmast blivit billigare eller ???!
(SCB har en penningvärdes jämförare.)

Slutsats: Trots av vad jag skrivit ovan hade vi en KANON resa.

Senast ändrad:
Langley eller Xtravel?
Big red är bra men terrängen i Valhalla slår Big red cats vilken dag som helst. Jag har tre turer med big red och fyra med Valhalla. Valhalla får dessutom betydligt större mängder snö än Red mountain.

Nivån var varierade på mina grupper men en hyfsad hög nivå var genomgående. Tror säkert att nivån är lite högre på Xtravel då de har lite mer av den approachen.

Jag tror att Xtravel har ett plus när det gäller att du vet att du får bra skidåkare som guide. Langleys tur är mer inkörd och problem med liftkortshämtning, incheck, restauranger o.s.v. slipper du där.

Även om jag jobbat för Langley tror jag att du kan se mig som rätt objektiv. Några av Xtravelguiderna är goda vänner till mig och jag har inte några jätte känslomässiga band till Langley.

Langley eller Xtravel?
Vi är 6 personer som drar till Kanada 23 januari 2012.
Efter mycket jämförande valdes Xtravel.

De argument som vi hittade för valet var:
-Det är en mindre och personligare resebyrå.
-Liftkortet ingår priset.
-Bättre överblick i materialet kostnader så man inte får obehagliga överraskningar.
-När vi gick dit så bjöd de på kaffe. Tog sig tid att berätta om resan och vad vi kan förvänta oss.
-Bra recensioner på nätet.
-Som de sa på genomgången så är inte resplanen huggen i sten om vi inte vill det. Är tex snörförhållandena bättre där vi är, än på nästa ort dit vi ska, så stannar vi en dag till eller så. Vi är ju där för skid-/brädåkningens skull. Inte för att hinna runt till alla orter.

Kolla gärna min påbörjade resedagbok: http://www.mintur.se/resdagbok/7735
Planeringen är ju halva resan, eller hur? :-)

Langley eller Xtravel?
Ingen erfarenhet av Xtravel, men arbetade som skiaround guide för langley i vintras. Jag tror några är inne på rätt spår här angående skillnaderna. Hos Langley ställs inga krav på dina skills som skidåkare. Detta resulterar i att alla gästerna är på olika nivåer och det blir svårare att alla ska åka tillsammans. Det är självklart inget krav, man är hur fri man vill. Du åker själv om du vill, du äter själv om du vill och du behöver inte vara delaktig i gruppen alls förutom att sitta i bilen. Det väljer man själv. Rutten man kör och de orterna man åker i verkar vara desamma bolagen emellan.

Jag tror, men vet inte, att guiderna som Xtravel har är återkommande guider år efter år(?, stämmer?). Detta är ju en förutsättning för att dem ska känna till berget och alla de åk som är bra. Guiderna på Langley är alltid nya för säsongen och innan första turen med gäster har de bara en dags åkning i varje ort. Har du dock turen att få en "bra" guide som har lite intresse för skidåkning har denne redan innan tagit reda på alla bra åk, eller tar reda på det åt er när det gäller. Langleys guider är reseledare mer än bergsguider, men borde ändå hitta ganska bra i områdena efter ett tag.

Men som sagt förr: Åk mycket catski och heliski om ni har råd. Då catski är att föredra eftersom det är mer prisvärt.

Liftkortet ingår i Xtravels resa. Jag har inte jämfört priserna på turerna, men hos Langley köper man ett liftkortspaket för 695dollar som tillkommer utöver priset på resan.

Langley eller Xtravel?
Jag har åkt med både Langley och Xtravel och kan väl säga att jag inte upplevde någon större skillnad i deras upplägg.
Nu var jag med Langley på Ski-Around the Alps och med Xtravel på Ski-Around the Rockies. Langleys guide, Mike Wright, är högst kompetent och seriös när det gäller guidning, säkerhet och förmåga att hitta bra skidåkning.
Xtravel tyckte jag var lite mer inkonsekventa i sitt säkerhetstänk alt. otydliga - Ena sekunden var säkerheten hög för att i nästa sekund hetsa till klippdropp, glömma/tappa bort sin buddy (en gäst) under skogsskidåkning, sneaka linjer från gäster osv. Detta gällde den ena av guiderna, den andre var bra.

Langley eller Xtravel?
Har en viss aning om vilka som kommer jobba som guider åt xtravel detta år och då kommer ni få det grymt! Kunniga personer som håller hög klass är det!

Langley eller Xtravel?
Bumpar upp den här tråden igen eftersom jag nu har bokat sista platsen på samma resa som Nickel och Jekki. Nickel såg att erat gäng låg i samma åldersgrupp som mig vilket känns bra. Jekki om det är du som reser själv så kommer vi tillbringa några nätter ihop... Åker skidor själv men får väl stå ut med ett gäng brädåkare :)

Langley eller Xtravel?
Välkommen på resan då, Mr Hot Dog!! :-)
Bor du (och självklart Jekki också) i Stockholmstrakten så kan du/ni väl hänga på och ta en öl innan resan.
Vi ska snart slutbetala vår resa och i samband med det ta en öl och fira.
Xtravel har lovat att sätta på kaffet om vi kommer med fikabröd. :-)
Just nu är det 89 dagar, 14 timmar och 6 minuter innan planet lyfter. Men vem räknar..

Langley eller Xtravel?
Nickel sa:
Välkommen på resan då, Mr Hot Dog!! :-)
Bor du (och självklart Jekki också) i Stockholmstrakten så kan du/ni väl hänga på och ta en öl innan resan.
Vi ska snart slutbetala vår resa och i samband med det ta en öl och fira.
Xtravel har lovat att sätta på kaffet om vi kommer med fikabröd. :-)
Just nu är det 89 dagar, 14 timmar och 6 minuter innan planet lyfter. Men vem räknar..
Lite långt för att ta en öl ca 25 mil från vadstena men tack för erbjudandet. Vi får väl ta en gemensam öl på Arlanda innan vi lyfter. Ska ni slutbetala snart? !9 dec är sista betalningsdag... Har ni fått flygtider och rutt redan? Ska bli jävligt gött och dra iväg. Första gången i Kanada för min del.

Langley eller Xtravel?
Första gången till Canada för mig med!
För en polare som ska med (Håkan Bråkan) är det tredje gången, resten är det nog också första gången för.

Vi har inte fått nån bokningsinfo än. Jag pratade bara med Xtravel när de ringde och ville ha exakt rättstavning som det står i passet så de håller på att boka våra biljetter nu.

Det är inte utan än att det börjar pirra lite redan nu.
Kanske till och med dags att börja träna benen. :-)

Langley eller Xtravel?
En fråga till er som åkt på dessa resor tidigare. Är det bra åkning på dessa resor? Eller blir det mest "turistoffpist" 10 meter utanför pisten? Hur är tempot i åkningen? Blir det att stå och vänta på andra eller är tempot högt så man hinner åka mycket?

Känns som man får bättre kvalitet på åkningen om man kör 1 vecka på ett och samma ställe och hyr en guide där. True or false?

Tillbaka
Topp