Längre surfresa.

Trpl

Ny medlem
Längre surfresa.
Tjoppalång!

Är en riktig surfrookie som oerhört är sugen på en längre surfresa till något varmt och billigt land, men problemet är att jag inte har en aning om vart jag skall åka och vill gärna ha massor med tips på vart jag ska åka och gärna varför jag ska åka dit. Som sagt så är jag nybörjare och därmed bör ni ha detta i åtanke när ni postar era tips.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Längre surfresa.
Jag funderar på samma sak i höst. Har vart i Indonesien två höstar och det är sjukt bra samt uppfyller dina krav. Bra surf, skönt häng, god mat och billigt (Beroende vad man gör det till, men möjligheten att leva sjukt billigt finns). Har vart på Bali, Lombok samt lite öar runtomkring. Lombok kan jag verkligen rekomendera då det är färre turister än på Bali. Är lite sugen att dra tillbaka och åka till fler öar så som Sumbawa eller kanske Java.

Dock vore det kul att se något nytt så andra idéer är att dra till Centralamerika, Sri Lanka eller Filippinerna. Nån som har erfarenhet av de ställena under hösten, vet att det är regnperiod i Centralamerika men det bör väl gå att surfa ändå? Borde ju vara mindre folk i vattnet och det lär ju inte regna hela tiden kan man tycka? Nån som vart där då som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Längre surfresa.
Sitter i Nicaragua nu och har haft consistent surf i en vecka nu (wet period), relativt lite folk och riktigt bra vågor. Här går också att leva billigt även om det inte är riktigt lika billigt som Indo...

Tröttnar man på det "enkla" livet i Nica är det ju bara att dra vidare till Costa Rica som är mer expolaterat. Lycka till!

Längre surfresa.
Indo låter sjukt nice faktiskt, men hur är spotsen på Lombok och finns det några bra shops med några sköna begagnade brädor? För övrigt då jag är nybörjare... bör jag satsa på att ta någon form av kurs eller bara köra stenhårt själv?

Längre surfresa.
södra lombok är mer nybörjarvänligt än bali (djupare över reven, inte lika vass botten), +mindre folk så du får surfa mer.

på bali blir det inte mycket surfande då det inte finns många nybörjarspots och nästan inga ställen man får vara ifred (om man inte har väldigt bra lokalkännedom).

mitt tips är lombok, grupuk bay har tre högrar och en vänster som bryter över sjögrästäckt rev.

om du ändå vill till bali så rekommenderar jag ett surfcamp, testa t.ex svenska www.lapoint.se, de kan hjälpa dig att hitta bättre nybörjarvågor.

Tillbaka
Topp