Längre tids vistelse i Alperna med familjen

Chris10

Ny medlem
Jag har funderingar på att ta med familjen (2 vuxna & 2 barn)och hyra hus eller lägenhet i Alperna våren 2011 under 1-2 mån.

Har ni tips på lite mindre ställen som har bra skidåkning, bra fallhöjd och hög åkhöjd, med tanke på snötillgång osv

Tacksam för svar

/Christian

argentière (chamonix-dalen) är en liten mysig by. ligger högt och har bra backar för alla. kolla www.chamonix.com

Hej,
Kul att se att det finns fler som letar!
Jag håller på att sätta samman ett liknande paket för presentation hemma (2 vuxna, 3 små kids). Vi tänkte åka i vinter (2010).

Har letat ett tag, men inte funnit det perfekta ännu. Har bara erfarenhet av Ischg, St Moritz och Verbier. Gillar alla ställena, men för en längre vistelse och med familj vill jag nog ha ngt annat. Mina krav är bra off pist, trevlig by, bra restauranger och enkelt till park för barn. Gärna nära Geneve så man kan flyga ned barnvakten :-)

Har sållat fram Saas Fee, Engelberg (verkar vara lite trist by dock?). Jag letar vidare, hör görna av dig om du hittar något intressant. Jag har satt in förfrågan på forumet på Brant.se

/ Daniel

Jag fick tips från en kollega på Stafal, ska vara ett underbart litet pittoreskt ställe mitt emellan champuluc och alagna i Italien. Då får man även den goda italienska maten på köpet :-)

Bra, kollar upp det. Jobbigt läge att tänka på skidåkning i maj! =) Långt kvar.
Saas Fee förfaller allt bättre faktiskt. Se Alpresors pres.

Har hört en kollega till min fru som varit i Saas Fee vid ett par tillfällen med barn och som pratat väldigt gott om det

Hej,

jag kommer själv vara nere minst två månader 2010 (med en halvårig och en 3,5 årig). Jag har Zermatt som min skidbas sedan länge, så jag kanske är lite jävig ;=) Men Zermatt funkar bra, bilfri by, bra restauranger, flera områden där det finns varierad åkning för olika önskemål och där det går att hänga vid restaurang om alla inte vill åka samtidigt.

Ska man vara länge föredrar jag att det inte är allt för litet och pitoreskt, är rätt bra att det finns en simhall, sporthall och lite andra grejjer att göra när skidåkningen känns sådär.

Det ska dock sägas att det i Zermatt kan vara svårt att få ett bra boende, så då behöver man vara ute i god tid.

Min erfarenhet är dock att det även fungerar att åka runt lite om mantröttnar på ett ställe, så tillgång till bil eller andra förbindelser är rätt trevligt. Förra gången vi var där länge så gjorde vi tre-fyra längre utflykter. (1 x varma källor i Lötchberg 2 x Engelberg/Lutzern 1 x Lago Magiore (i april när det faktiskt var badväder i Italien).

//Patrick

re Patrick
Toppen. Zermatt har varit på radar också. Ligger bra det med. Ja, det där med annan rekreation är ju viktigt. Vi kommer ha med en halvåring vi med (inte anlänt ännu), så det är ju viktigt att kunna göra annat när man inte kan åka. Vi tar nog bil med oss, så man kan åka runt om vädret blir kass. Ev åker vi ned till Itailen som avslutning en månad eller så. Min fru är inte lika skidtokig som jag, så vi får dela upp nöjet en aning.
Boende är ju nästa fundering som du nämner. Har inte hittat någon bra site för hyra hus eller liknande, så har ni någon idé så.. Interhome mm. verkar ju mera anpassat för veckohyra.

Engelberg är bra för familjer då det är en fungerande by som inte bara är uppkommen för skidåkning. Relativt billigt också. Bra möjligheter att åka tåg ner till Lousianne om man vill göra annat än åka. Närmare zurich dock

Lite beroende på budget så kan jag tipsa om Megeve. Föräldrarna bor där på vintern så jag har vart där en hel del. Oerhört mysig by, riktigt bra åkning och maten är i princip så bra den kan bli. Dock är det en 'lyx' ort (tänk Gstaad) och käkar man i backen kostar det oftast minst runt 200-300 per person om man äter riktigt med gott vin till. Vet heller inte vad det kan kosta att hyra stuga där. Mycket nära till geneves flygplats, 1 timma dörr till dörr.

Budgeten avgör ju men det är ett mycket trevligt ställe med ganska begränsad mängd turister.

Chris10 sa:
Jag fick tips från en kollega på Stafal, ska vara ett underbart litet pittoreskt ställe mitt emellan champuluc och alagna i Italien. Då får man även den goda italienska maten på köpet :-)
Jag tycker inte att Staffal är mysigt. Det är en stor parkeringsplats, några stora fritidshus och enstaka skiduthyrningar. Om du vill bo i Gressoneydalen tycker jag du hellre ska bo i Gressoney-St-Jean, i själva bydelen där. Men då kan du inte gå till och från liftarna, så jag räknar med att det inte är ett alternativ.

Om du ändå är intresserad av Gressoney finns det en swimmingpool där men det finns ingen grund del, så det är kanske inte så bra för barn. Torino ligger under 2 timmar bort i bil.

Champoluc kanske är ett alternativ? Jag har inte varit där så jag vet inte hur det ser ut.

Monterosa ski får statistiskt sett inte så mycket snö, så om du har lust att åka dit är det bästa att inte bestämma dig i förväg utan åka dit om dem har fått mycket snö.

Har du lust att åka offpist? Om inte frugan vill följa med kan det vara en fördel om det finns andra skandinaver i området som du kan åka med. Det finns förstås andra nationaliteter som åker offpist och som du kan hänga på, men det är sällan dem gör säsong utan att jobba, så dem åker inte lika mycket som oss. Håll koll på forumet hösten innan ni drar iväg för att se vart svenskarna ska.

Lycka till!

Jag kommer ihåg att jag i slutet på 90-talet läste om den franska orten som ligger strax innan Val d´Isere som heter St Foy, är det någon som varit där? Kan det funka för en familj för 2 barn? Är det en mysig by? Bra skidåkning?

Jag har varit i St Foy (2003). Byn är liten men übercharmig och liftsystemet är egentligen bara tre ålderstigna korgliftar efter varandra. Fallhöjden är dock bra och den liftnära offpisten är grym (och konkurrensen om pudret liten). När jag tänker efter är St Foy faktiskt lite likt Kittelfjäll, t.ex. är det svårt att tappa bort någon eftersom alla i slutänden kommer ned till samma ställe. En annan likhet med Kittelfjäll är att utbudet av restauranger, affärer och kringaktiviteter är närmast obefintligt. Jag har vid ett tillfälle varit en längre tid i Kittelfjäll (iofs i januari så det får väl betraktas som lågsäsong) och drabbades då av svår lappsjuka. Jag tror att risken är stor att samma sak skulle hända om jag vistades en längre tid i St Foy. Särskilt om man (som jag) har barn som kräver viss variation i aktiviteterna. Sammanfattningsvis så rekommenderar jag alla som har möjlighet att någon gång prova på St Foy men jag tror att det finns bättre ställen för en långsemester med familjen.

/Jonas

DanielR sa:
re Patrick
Toppen. Zermatt har varit på radar också. Ligger bra det med. Ja, det där med annan rekreation är ju viktigt. Vi kommer ha med en halvåring vi med (inte anlänt ännu), så det är ju viktigt att kunna göra annat när man inte kan åka. Vi tar nog bil med oss, så man kan åka runt om vädret blir kass. Ev åker vi ned till Itailen som avslutning en månad eller så. Min fru är inte lika skidtokig som jag, så vi får dela upp nöjet en aning.
Boende är ju nästa fundering som du nämner. Har inte hittat någon bra site för hyra hus eller liknande, så har ni någon idé så.. Interhome mm. verkar ju mera anpassat för veckohyra.
På Zermatts hemsida finns det en del som annonserar långtidsboenden. Jag kommer aldrig ihåg gång för gång vilken länk det är. Men om du letar dig fram bland de olika hotell/lägenhetslänkarna kommer du hitta en för lånmgtidsboenden allt från årsvis till säsong. Tyvärr är det vanligaste att man vill hyra ut från maj-november eller årsvis.

Om ni skulle bestämma er för Zermatt kan du alltid höra av dig igen. Jag vet några som har lägenhet där nere och det är möjligt att de när det är dags har ngt ledigt.

Re Patrick

Hej igen. Då börjar det dra ihop sig lite. Vi har bestämt oss för Zermatt. Vi åker första veckan i mars och stannar 4-5 v. Vi har hittat en stor lägenhet i Winkelmattern. Prutat och klart är det givetvis riktigt dyrt ändå. Hur som,.. Ligger det långt ifrån byn? Agenten säger 8-10 min, men det kan ju betyda vad som helst. Det låter inte alls farligt. Ska man vara där ett tag med små barn så krävs det ju att de som inte åker kan roa sig utan problem.

Hörs
Mvh, Daniel

Chris10 sa:
Jag har funderingar på att ta med familjen (2 vuxna & 2 barn)och hyra hus eller lägenhet i Alperna våren 2011 under 1-2 mån.

Har ni tips på lite mindre ställen som har bra skidåkning, bra fallhöjd och hög åkhöjd, med tanke på snötillgång osv

Tacksam för svar

/Christian
Hej Christian och ni andra,
Vi är i liknande sits som er, vi ska till Alperna och säsonga med 2 barn våren 2011 och har liksom ni börjat kolla lite vilken ort som skulle passa bäst. Helst vill vi hitta några andra barnfamiljer att teama upp med, så man på ett smidigt sätt kan styra barnpassning och ha nån typ av rullande schema. Våra barn kommer vara 3 år och 1 år.. Idealet vore att kanske hyra ett stort chalet att dela på eller lägenheter hyfsat nära varandra, men att bara vara på samma ort funkar ju givetvis också. Vi hoppas att maxa säsongen så mycket vi kan, dvs vara där typ jul/nyår 2010- april 2011.

Jättekul att läsa tipsen ovan. Vi har funderat en hel del och tänker att Briancon vid Serre Chevalier kunde vara ett bra alternativ. Det är ju lite mer av en stad än andra alporter, med smidig närhet till både barnvänliga liftsystem i Serre och turande i tex Monetiere och La Grave.. Men som sagt, vi letar fortfarande efter det optimala alternativet. Alla ideer mottages tacksamt.
Österrike är ju sjukt gemütlich och vore kul, men det är enligt vår erfarenhet av bummande betydligt lättare att hitta rimligt boende i franska alperna.. Man vill ju helst inte bo inneboende hos en sur Hausfrau :-).. Schweiz lockar ju förstås, men samma där tror vi att boende blir onödigt dyrt och svårt jämfört med Frankrike.. Ser fram emot rapport från er som ska till Zermatt..

Vi har varit mycket i Chamonix och väljer bort det denna gång för att få se något annat. Dessutom är Chamonix lite osmidigt när det kommer till barn, även om stan och åkningen givetvis är världsklass. Och kanske vill vi bevara våra barnlösa minnen därifrån.. Ny epok helt enkelt :-).

Ja, som sagt, än så länge lutar det åt Briancon för oss och vi letar efter kul barnfamiljer som är inne på samma linje till våren 2011!

Hör av er! /AK och Tomas

hej!

Är det någon som har fått fram ett bra paket mm på detta upplägg? Man får ju börja sälja in hemma redan nu för att vara redo 2011. Jag vill lägga ett kriterier till de övriga redan lagda och det är närhet till liftar, så att man slipper ha bil/ta bussen om man bara skall ta ett par åk. Vad tror ni om att hitta någon svensk säsongare ett par dagar i veckan för barnpassning?

Vi har hittills (med barn) åkt med Langley till Alp d´heuze på deras barnhotell (med barnvakt/dagis) fram till kl 12. Det har funkat bra.

Ha det gott

Hej,

Vi åker till Zermatt med 3 barn i mars. Har hittat barnvakt också. Inga bilar i byn, några min promenad till lift och lovar att jag kör skidor till dörren (nästan oavsett före) :-)

Bara sälja in!

/ Daniel

Hej,

Jag är inne på samma spår och börjar planera vintern 2014 nu.... Vi vill åka till alperna 6-8 veckor nästa säsong och letar efter ungefär samma sak som ni andra har beskrivit i tråden ovan. Våra söner är 4 och 6 år gamla nästa vinter och de tar sig ner för enkla backar så målet är att de ska ha riktigt kul och känna sig säkra i alla backar efter vårt äventyr i Alperna. :D

Daniel, hur var Zermatt? Rekommenderar du byn, skidåkning? Hur hittade du boende? Har du något att rekommendera?

Med förhoppning om att tråden inte ligger för långt ner eller är för gammal…

//Fredrik

Tillbaka
Topp