Långsemester/kortsäsong för studenter

HamPersson

Medlem
Haloj!

Jag kommer få en lugnare studietermin efter jul där de flesta passar på att resa - då tänkte jag passa på att köra en lång semester någonstans i alperna eller kanada/USA i 2-3veckor. 2-3v kan ju knappast kallas säsong och blir förbaskat dyrt per dag - så jag tänkte bara höra om någon stött på något schysst resebolag som anordnar budget resor till alperna alt. stött på något billigt och gött vandrar hem eller dylikt som kan rekommenderas eller har andra tips på hur man kan komma billigt och bra undan!? :)

3veckor brukar ligga i gränslandet mellan säsongsliftkort och veckoliftkort - så om någon hade rest med något schysst resebolag som klumpar samman boende, resa och liftkort hade det ju varit topp! Kanske någon känner till någon studentorganisation som grejar billiga skidresor?

Tack på förhand!

Vänligen
Hampus

Tackar tackar, har hittat ett annat resebolag som verkar ha schyssta priset - ucpa resor - men det är ingen som har bott på något schysst vandrarhem eller något resebolag som arrangerar längre vistelser till bra priser!? :)

Kolla med www.rollinsnow.se, skicka ett mail så brukar de plocka ihop ett paketpris om man vill stanna mer än en vecka. Billigt och bra!

Hej Hampus!
Är senare ute nu, men själv sugen på att dra till Kanada för en semester på 1-2 månader. Hur gick det för dig? De hemsidor som folk tipsar om här är ju endast för Europa, har du hitta något för Kanada? Eller som du säger stött på något billigt vandrarhem eller dyl?

Ha de!

Med UCPA så kan man iaf förlänga vistelsen utan större problem. Men billigaste alternativet lär det knappast vara. Men kanske mest pengar för åkningen man får?

Jag är intresserad av samma sak inför kommande säsong. Är ute efter 3-4 veckors åkning och har tittat lite på hur man ska göra för att komma undan hyfsat billigt. Liftkort finns på en del ställen för 30 dagar och verkar ligga runt 450-550 euro jämfört med omkring 700 och uppåt för säsong. Den största utgiften lär väl dock vara boendet. Känns som det kan vara svårt att få tag på säsongs/månadspriser för lägenhet om man inte hookar upp några andra som redan har en lya för säsongen. Annars om man tittar på veckopriser så har jag tittat lite på vandrarhem kring Jungfraumassivet i Schweiz där det kostar mellan 125-300 svenska per natt. Någon som känner till några fler orter där det finns vandrarhem eller lägenhet för en tunnare plånbok?

Senast ändrad:
När det kommer till billigt boende kan jag bara slänga ut ett tips om hostelworld.com . Massor med mindre ställen som annonserar där, slöletade och hittade på ett klick 250kr/natt i Davos t.ex. Leta och ni skall hitta.

(Hostelworld är för övrigt guld i exakt alla situationer).

Johnny, snackar du också alperna nu - eller har du hittat 30-dagars liftkort nånstans i Kanada också? Vilken hemsida isåfall? :)

Tack för alla tips! :) Fidde, vi var i Kanada i 4mån och hade ett helt hus som vi hyrde, kan tyvärr inte säga att jag kom i kontakt med något eller hörde om något bra och billigt alternativ för kortare vistelser. Vi var i Revelstoke och där fanns det ett hostel (minns ej tyvärr vad det hette) som var billigt och bra! Där bodde ett gäng i 2mån för inte så mycket mer /mån än vi gav. Har inga bra tips på rak arm tyvärr! :)

Amen tack, då verkar det ju ändå finnas möjlighet att hänga på ett hostel för en okej peng. :)
Gillade du Revelstoke?

Vi var där "första riktiga svenskåret" så vi var mycket svenskar där den säsongen 8förhållandevis alltså) men det var aldrig svårt att hitta bra åkning ändå. Jag tyckte det var hur bra som helst, sedan köpte vi bil och turade mycket med hudar både i revelstoke men också i ett närbeläget naturreservat "Rogers pass" som var helt otroligt fint! Ja, jag gillade det skarpt. Ingen mysig by, men genuin på sitt sätt. Byn ligger liksom inte vid liftsystemet, där finns bara ett fåtal lyxkåkar och ett stort hotel. Revelstokebyn ligger 15min därifrån och är en gammal kolby, kändes genuint kanadensiskt, rutnät, låga lite trista byggnader men skönt folk! Egentligen rör det sig mest om 3-4liftar, men på dem får man mycket åkning!

Tillbaka
Topp