Lära sig backflip på bräda

MeXii

Medlem
Kanske bör ligga i "Hopp & Tricks", men eftersom det är just snowboard flippen jag är ute efter lägger jag den här.

Är en "normal god" vanlig åkare. Kan hoppa osv. utan problem, men inga vidare tricks osv. En vanlig svensson. Dock är jag väldigt "akrobatisk" och gör en wallflip osv. utan problem.

Tänkte nu försöka lära mig backflip på brädan, men hur ska jag göra för att öva? Hur ska man egentligen snurra? Vanlig bakåtvolt på t.ex studsmatta så tittar man ju frammåt i samma vinkel som kroppen, och slänger sig bakåtm. Med snowboard måste det väl bli mer en "sidoflip"?

Vet att när man ska göra 360 t.ex så är ju spåret in i hoppet ganska viktigt, då man får med sig mycket rotationskraft in i hoppet, men finns det något liknande att tänka på vid backflip?

Jag försökte lite förra året men jag gjorde en så kallad barrel roll. Du tittar framåt och roterar på samma sätt som på studsmattan bara att du åker som man brukar på snowboard. Dålig förklaring men vet inte hur man ska förklara det. kolla in den här videon eller sök bara på "how to do a backflip on snowboard" typ:

OssKaaR sa:
Jag försökte lite förra året men jag gjorde en så kallad barrel roll. Du tittar framåt och roterar på samma sätt som på studsmattan bara att du åker som man brukar på snowboard. Dålig förklaring men vet inte hur man ska förklara det. kolla in den här videon eller sök bara på "how to do a backflip on snowboard" typ:
De borde ju gå, kommer försöka våga mig på det. Egentligen handlar det ju mest om att våga. Tråkigt att hemsedal knappast lär ha en airbag uppe när jag är där i mitten av december..

Skulle viljat haft en skumgummigrop nu några veckor innan bara för å öva lite. Även om det inte är alls samma sak så måste det vara lättare ju säkrare man blir på själva snurren.

MeXii sa:
De borde ju gå, kommer försöka våga mig på det. Egentligen handlar det ju mest om att våga.
Precis, när det gäller backflip på snowboard så är det säkert till 90% att våga. Tekniskt sett är det lättare än 540.

Går ju säkert att fixa på flera sätt men ett sätt är att vrida upp axlarna lite i åkriktningen, luta dig bakåt, men inte för mycket och poppa en ollie på lipen. Dra upp benen kryp ihop. När du ser landningen så räta ut kroppen. Fördelen med backflip är att man ser landingen så fort man kommer typ 180 grader in i volten så det är ganska lätt att "beräkna" när man behöver räta ut sig igen. Viktigt är dock att inte försöka rotera för tidigt för att inte tappa höjd.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp