Lathund för säsongare

• Trådstartare Trådstartare Ned
  • Start datum Start datum

Ned

Ny medlem
Lathund för säsongare
Nån som har en bra-att-ha-med-sig-när-man-åker-på-säsong lista?
Tänkte på saker som man inte behöver i de svenska fjällen, typ lavinsond, spade etc.
Tja ba!

Lathund för säsongare
Trodde att man behövde spade, sond och transiver i dom svenska fjällen också! Packa som för en svensk säsong men lämmna dom varmaste käderna hemma efter som det oftast inte är så kalt i alperna!

Lathund för säsongare
Åker du utan nämnda saker i Svenska fjällen så hoppas jag att du håller dig i pisten. 2 av dom 6 laviner som jag varit med och grävt fram folk ur har varit i Sverige, en i Åre, 50 meter ifrån pist!!!

Annars så är det så här: ta med så lite "civila" kläder som möjligt, men gärna dubbelt av det mesta i skidåkningsväg. Helst två par skidor eftersom man brukar behöva ett par crach-n-burn skidor när man ligger och drar i offpisten på försäsong.

Sen är ju frågan om du håller på med skidalpinism och går långa sträckor eller om du bara traverserar och åker off-piste. Åker du bara off-piste så behöver du bara vanlig skidutrustning samt det du nämnde själv. Sen behöver du antagligen massor av kunnskap om berget du åker på, försök åka med folk som har varit där flera säsonger, hyr gärna guide några dagar. När du åker på glaciärer första gångerna "själv" - åk aldrig ensam, men det kan ju vara du som leder - så se för fan till att vara försiktig. Att rasa ner i issprickor gör jätteont. Och har ni inte sele, rep och sånna rädningsprylar med samt kunskapen om att använda dom så är det nog bäst att ha skrivit testamentet innan turen. Vilket förrövrigt jag alltid ser till att ha med mig ifall det värsta skulle hända... Vill inte bli begravd utan mina skidor ;-)

Ett bra ölsinne är bra att ha med sig också, många som åker ner krökar bort reskassan första månaden och får lov att försöka free-beea resten av säsongen...

Annars är det bara ski-hard som gäller...

Lathund för säsongare
Kanske var dumt att uttrycka sig med att "inte behöver i de svenska fjällen". Givetvis behövs utrustningen vilken offpist man än åker, men då de svenska fjällen inte kan erbjuda off-pist i samma utsräckning som t ex alperna, blir det mest att ligga i pisten och skära, vilka sällan brukar kräva sond m m...

Sorry....

Tillbaka
Topp