Lättaste DIN18 bindingen?

Flashen

Ny medlem
Skall införskaffa ett par nya bindingar och har siktet inställt på ett par med DIN runt 18.
Vilket fabrikat har de lättaste (gärna också de bästa) bindingarna med denna styrka?
Har hört att LOOK P18 och Marker Comp 18 ligger bra till.....stämmer det?

Själv har jag ett par Rossignol FKS 185 som är ruskigt sköna! Vikten märks knappt av. Iofs så har jag inte så breda referensramar då det här är den enda DIN 18 bindning jag har kört på. Har provat andra bindningar, men dessa har suttit på andra skidor än mina egna så då blir det svårt att avgöra hur tung själva bindningen är. Men iaf så kan jag varmt rekomendera FKS, man känner sig bra trygg i den.

Mors!

Rossignol FKS 185 är en mycket trevlig bindning och om jag inte misstar mig är den I konstruktionen/funktion identisk med Look P18, kanske har man bytt ut något material för att spara på vikten, detta är jag inte säker på.

Jag har själv en Rossignol FKS 185 och den kan man lita på. Har även en Rossignol FKS 150 vilken har den äldre tådelen där inte hela tådelen kan röra sig. Rossignol FKS 150 väger, om jag nu minns rätt 1300g. Mno du kan väl rätta mig här om jag har fel. Vet att jag mailade viktuppgifterna till dig. Rossignol FKS 155 väger 1490g enligt http://www.oslosportslager.no/product/2693/2725/383218/Rossignol_FKS_155_Race.html så enligt mina små mätningar är den äldre modellen lättare. Tror inte att FKS 185 är lättare än 155. Mno väger FKS 185 under 1300g?

/Leder

Sedan finns ju alltid lättviktsjokern, Fischer X17. Den väger in på 1190 gram med en stopper för 115 mm midja. Inte riktigt lika biffig som en P18 eller 916, men den är till största delen byggd i metall och har DIN 6-17.

Det är i princip samma bindning som Tyrolias race-bindningar, utan FreeFlex-plattan. Dessuotom slipper man böket med att böja och bända skistoppern för att passa skidor över 80 mm i midjan, vilket behöves på P18/FKS-bindningarna. Dom fungerar bra, men ger inte samma känsla av att "bultas" till skidan som en P18 gör.

Ross bindningar är antagligen exakt samma bindning som looks, har iaf vart så de senaste åren att ross satt sin logga på looks bindningar... Det finns även skistoppers till lookbindningarna för bredare skidor.. bara beställa dessa istället, kostar inge extra.

Leder> Japp, jag kommer ihåg att du skickade viktuppgifter på FKS150 till mig för ett tag sedan, men jag kan inte hitta mailet. Kanske var det i gästboken? Jag ska kolla där om jag hittar det. Men jag kommer ihåg att du sa 1300gr ungefär.

Dom vikter jag anger kommer från ett gammalt klassiskt inlägg på Teton där en kille med ansenlig koll har postat. Jag tror att vikten på Oslo Sportslager är felaktig faktiskt. FKS155 känns iaf klart lättare än 916, vars bakdel är riktigt tung och om man letar viktuppgifter för 916 säger dom mellan 1460 och 1490 gram beroende på källa. Dom små variationerna beror nog på vad det är för bottenplatta till. Att FKS155 skulle väga 1490g känns inte rimligt. Dessutom ser Rossignols nya framdel lättare ut än den gamla, men det har jag inga belägg för annat än rent estetiskt. Det borde innebära att det är ett rimliga siffror med 1235gram för en FKS155 jämfört med 1300 gram för FKS150. Viktskillnaden mellan 155 och 185 är nog marginell. Det skulle kunna vara en lite tunnare fjäder i 155:an och den kan därmed vara lite lättare, men det kan ju lika gärna vara en lite mjukare metall i fjädern.

Nehej, där hade vi båda fel... Jag har hittat ditt gamla inlägg nu. 1300 var det inte tal om:

Leder efter en session med köksvågen och ett par FKS150:

"Då var det vägt, jag kan konstatera att den väger 1170 gram. Det var väl inte illa! Häldelen väger runt 800g och tådelen nästan 400g. "

"Det finns även skistoppers till lookbindningarna för bredare skidor.. bara beställa dessa istället, kostar inge extra."

Nej, inte till Race-bindningarna med roterande häldel (P18/FKS185). Det är bara butiksbindningarna som kan fås med bred stopper.

Däremot ska den nya racebindningen, Look PX20, kunnna ta breda stoppers. Men den går å andra sidan inte att få tag på ännu, så det känns inte som ett alternativ.

Edit: raderna hoppade galet

Tillbaka
Topp