Lavin: begravd 2m - överlever. Med bilder + text

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum
Going jogging in downtown Baghdad might offer better odds than BC BC touring at the moment. Det får nog vara dagens citat!

Att gräva upp nån på 2 meters djup på en kvart är rätt bra tempo....dom killarna skulle man inte klaga på att ha med sig i offpisten.

Helt sjukt va tur, sen måste dom varit jävligt skickliga med spadarna också^^

Senast ändrad:
15 minuter för både lokalisera och gräva upp, som jag fattar det...

Sverigetomten: Poängen här är snarare att visa att skicklig kamraträddning verkligen kan vara den hårfina skillnaden mellan liv och död. Men tur spelar förstås också alltid in när man tar sig en resa under snön...

FF sa:
15 minuter för både lokalisera och gräva upp, som jag fattar det...
Oavset vilket det var sà är det snabbt. Killarna visste vad de gjorde vilket blir tydligt pà bilderna pà hàlet och tiden detta skedde pà. Ruskigt imponerad och motiverad att ut o öva mer.

Två intressanta citat från storyn:

"the avalung got ripped from my mouth as i sank,"

"I was dug out with the new digging way, into the slope, it was sooo fast an i am sure it contributed to me being alive. when you are that deep you can not even move your lungs, so the avalung probably wouldn't have helped if it had even stayed in."

Den nya grävmetoden beskrivs här: http://tinyurl.com/yrtg4w

Även jag är intresserad av bra erbjudanden på ABS-rygga...

Vilken sinnesnärvaro och börja ta kort mitt i räddningen...

Om man läser om grävmetoden och jämför bilderna... På länken så gräver de som ett V, för att ha ett smidigt sätt att transportera ut den skadade om t ex bår eller släde hade behövts... Vilket hade varit problematiskt med den lilla tunneln de hade grävt...

Å andra sidan, har man väl hittat personen och grävt tunneln och frigjort övre delen av kroppen så möjliggör man ju andningen åt personen...

Vad är att rekommendera?

De fotade inte förrän han hade börjat andas och piggnat till.

"Tunneln" tror jag är från offrets kropp, inget de har grävt alltså. Rekommenderad gräv-metod skulle jag säga är länken jag nyss postade (verkar vara samma som användes för att rädda den här personen).

Peter_K sa:
Två intressanta citat från storyn:

"the avalung got ripped from my mouth as i sank,"

"I was dug out with the new digging way, into the slope, it was sooo fast an i am sure it contributed to me being alive. when you are that deep you can not even move your lungs, so the avalung probably wouldn't have helped if it had even stayed in."

Den nya grävmetoden beskrivs här: http://tinyurl.com/yrtg4w

Även jag är intresserad av bra erbjudanden på ABS-rygga...
hade han inte andats på 15 min eller?

Inte det viktigaste men killen som man ser gräva på bilderna har en likadan jacka som jag har :)

Men seriöst, man är nog ganska skakis efter en sån upplevelse.

Intressant och helt jävla otroligt!

En kommentar om kommentarerna här. Fuck ABS-rygga. Fuck grävteknik. Fuck allt annat som sker EFTER lavinen har gått. För då har du gjort fel flera gånger för att hamna där. Du har inte grävt. Du har inte koll på vad som hänt i vädret. Du har valt fel sluttning. Du har inte koll på snölagret. Du har inte lyssnat på snön när du gått upp. Du har helt enkelt inte gjort din hemläxa och du har inte använt den eventuella kunskap du har.

Spendera mycket tid i bergen. Tänk efter vad som sker och prata om vilka beslut ni tar och vad som händer om det går fel. Analysera vad som hänt i vädret sista dagarna. Se om ni hittar några dåliga lager djupt ner. Belasta snön smart. Och så vidare.

Och sen, se till att ha så skoj som möjligt och njut av all puder du kommer få under många år framåt!

Oj utomjording, det var hårda ord.

Visst har du en poäng i att man aldrig ska hamna där men: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=140

Väldigt kompetenta personer som likt förbaskat hamnar i skiten. Och det är det som stora delar av lavinvärlden fokuserar på, i Kanada är det ca 500 lavintekniker som arbetar varje vinter, av dessa dör i snitt EN varje vinter. Det är personer som du kan väcka upp mitt i natten och de kan rabbla sitt snötäcke utantill, alltså inte något fel på deras kompetens men ändå så hamnar de i problem.

Jag tror inte att det går att avskaffa lavinsäkerhetsprylarna enbart med utbildning och medvetenhet, all erfarenhet tyder på det. Som du själv skriver, "njut av all puder du kommer att få under många år framåt!" - då kommer man också vare sig man själv vill det eller ej att utsätta sig för risker, och det kommer med åren att bli allt större tills dess att man får ett close call eller en riktigt olycka på sin hals. Att då inte använda lavinsäkerhetsprylar skulle vara korkat på riktigt!

Dock ska vi vara medvetna om att säkerhetsprylarna har ger oss en ökat riskbeteende, studip line är som bekant alltid konstant. Mer om det i ett annat forum.

Sen kan man rent statiskiskt konstatera att han hade enorm tur som överlevde djupare begravd än 2 m, det är inte många som gör det.

Haha, ja, det var kanske lite väl hårda ord. :)

Jag vet att det är det stora delar av lavinvärlden (roligt ord!) fokuserar på men det är nästan uteslutande utrustning som diskuteras på forum. Det tycker jag kan ge en lätt vriden bild av vad snösäkerhet är. Att inte använda lavinsäkerhetsprylar har jag aldrig sagt något om. Men jag tränar hellre snöanalys än transceiversökning. Och jag hoppas verkligen att jag aldrig behöver använda min spade för att gräva fram någon (och då har jag ändå varit med om eller varit nära ungefär 20 lavintillbud, vilket kanske säger att jag inte följer mina egna råd, men jag får hoppas att jag blivit visare med åren).

Ja, 2 meter lössnö är mycket. 2 meter blocklavin så gissar jag att han hade han varit platt som en pannkaka. (Vilket påminner mig om lavinen i Abisko som hade block stora som folkabussar. Jag kommer ihåg att jag behövda sparka hårt fyra-fem gånger för att göra ett steg stort nog för att belasta. Betong var ordet.)

-- Pär

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp