Lavin. Ett för länge sedan bortglömt ord.

Mjaha nu har jag kollat på den filmen.

Jag tycker att den är väl möjligtvis vettig om den ses av en person som i princip aldrig varit ute i offpisten. En person som är helt ovetande om att det finns något som heter laviner och hur farliga dessa är.

Från min sida tycker jag att filmen skulle haft mer fokus på de mest grundläggande sätten att bedoma om snön är lavinfarlig eller inte. Nu känns det mest som att filmen var en lång skrämselpropaganda mot offpiståkning. "om du åker offpist så kan du dö!".

Jag tror flesta som är ute och åker offpist är redan medvetna om att laviner finns och att de är farliga. Men de flesta väljer att ändå köra eftersom de har ju sett att "alla andra gör det" och liknande argument. "Det händer inte mig".

Det jag tror är viktigast är att höja den lägsta nivån av lavinkunskap hos den breda "nybörjare-till-avancerad-åkare"massan. Jag tror att de flesta av dessa känner till att laviner finns och är farliga, men många har väldigt dålig koll på de mest basic kunskaperna.

Syftet med att skolas i baskunskaperna vore, att när man vet vad man ska kolla efter för tecken på berget, tror jag man snabbt inser att man i själva verket har väldigt väldigt dålig koll på vad som händer. Att man med baskunskaperna och insikten i hur lite man egentligen kan, hellre väljer att fälla, snarare än att fria, en åk. Eftersom man inser att man helt enkelt inte är kapabel att göra en bedömning när det är ett gränsfall.

Jag tror också att när man har dessa baskunskaper, börjar man se på bergen på ett helt annat sätt. Man börjar komma in i bergs-tänket, som är så viktigt. För det är på detta sätt du bygger upp din erfarenhet. Att hela tiden titta efter tecknen (samtidigt som man kör järnet såkart :)

För att återknyta till början av mitt inlägg, anser jag att det vore bra med en film som helt enkelt beskriver vad man skall se efter för tecken på berget på ett trevligt sätt och gärna med lite filmsnuttar om och med härlig skidåkning och det är därför vi gör det. Uppmuntra oss till att lära oss så vi kan få ta del av den härliga åkningen som filmen också visar... Istället för "if you ski off-piste... you can DIE!" - approachen.

Alltså en informativ film, som utgår från att skidåkning i puder är det bästa som finns.. "MEN för att göra det på ett säkert sätt, börja med att tänka på detta" Den får gärna sluta med att varmt rekommendera tittaren att gå en fysisk kurs någonstans där man får ovärderlig praktisk kunskap.

Kom gärna med åsikter om ni håller med mig eller inte.

//Fredrik

Har för mig att det ligger någon/några filmer i arkivet eller på FR TV som tar upp lite baskunskap om laviner..

Fredrik jag håller helt med dig. Men har du tänt på det i de "stora" filmerna med "proffs" åkarna visas allt för ofta en nonchalant attityd till lavinfaran. Ta bara nya salomon freesski Tv avsnitt två. Hoppsan det gick en stor lavin. Det var efter det som de flyttade tävlingen. Inte innan. Då snackar vi om att skideliten med mångårig kunskap och erfarenhet fanns på plats. Alla tecknen måste ha funnits där och ändå så bara hoppsan det gick visst en lavin. Vad säger man om det?

Mohlkert sa:
Fredrik jag håller helt med dig. Men har du tänt på det i de "stora" filmerna med "proffs" åkarna visas allt för ofta en nonchalant attityd till lavinfaran. Ta bara nya salomon freesski Tv avsnitt två. Hoppsan det gick en stor lavin. Det var efter det som de flyttade tävlingen. Inte innan. Då snackar vi om att skideliten med mångårig kunskap och erfarenhet fanns på plats. Alla tecknen måste ha funnits där och ändå så bara hoppsan det gick visst en lavin. Vad säger man om det?
Man säger: Hellre ett bra åk än ett långt liv.

......tydligen.

http://www.freeskiing.nu/

Okej grymmt bra tråd det här!! Det är ett ämne som vi ägnar oss för lite tid med! jag vill bara tipsa om den här boken!
Freeskiing How to adept to the mountain av Jimmy Odén
Detta är idag världens bästa bok om lavinkunskap den tar upp alla delar inom ämnet och det är en väldigt genomarbetad bok! jag rekommenderar den starkt!!
sen såg jag en till grejj häromdan. det är ett datorspel som handlar om laviner! jag funderar på att köpa det... jaja här är den:

http://whiterisk.org/

finns i engelsk verision

två bra tips!! särskilt den översta!!

Over and out //Ivar

har också kollat den filmen.
Filmer stæmmer til viss del men tænkte någon på utrustning de hade.
Den hær filmenær gammal och det skulle helt klart behøvas en uppdatering.

Har sjælv hamnat i laviner och klarat mig bra mycket på grund av kunskap.
Har gått flera kurser i lavinkunskap och øvning ger færdighet. nu menar jag inte åk ut och stampa laviner før å se hur vad som hænder.
Jag har haft nøjet att åka mycket med erfarna guider. oftast kan de førklara vældigt bra vart och nær det ær risk før slæpp. Till och med har jag varit ute med guide och startat små laviner før att sækra områden. Detta har hjælpt mig mycket.

Recco har tillsammans med ett gæng filmskapare gjort en film som i upplägget är en skidfilm men hela tiden med inslag av lavinsækerhet och snack om utrustning. Den ger hyffsat bra info om vad man bør veta om.

Nånting jag själv lärt mig av mitt första misstag i lavin var att kolla området. sedan dess har flera lavinkusker gåtts igenom.
Det va en liten lavin som gick och den va lætt att åka ifrån och stælla mig sækert.
Hændelsen skedde i mars och det hade kommit bra med snø några dagar tidigare.
Det hade vart bra väder så snøn hade bundit sig och lavinfaran hade gått från en 4 ner till en två på tre dagar efter snøfallet.
Vi gjorde allt rætt långa avstånd kolla snøn all hade utrustning men jag som kørde som nr två startade en lavin.
Vi hade inte kollat en sak.
Området!!!!
Nu hade jag tur som "bara" startade en liten lavin specielt om man ser området ett stort øppet fælt inga træd inge sten inga klippor. Så det såg ju ut som ett perfekt område.
Nu i efterhand inser jag ju att hela fältet lika gärna hade kunnat släppt.
Då hade vi haft en lavin med en bred på 500 m och ett par hundra meter lång det e mycket snø.
Hade vi kollat området lite nogranare hade vi inte kørt dær. vist lavinfaran va "liten" och snøn bra. men vi hade aldrig tänkt tanken OM
Om lavinen släpper här vad gør vi, vart kan man åka vart har vi "säkert område / skydd"
Vi kollade bara tror vi att det kommer släppa eller inte.

Jag håller absolut med om att alla ska ha en baskunskap om laviner,
Dessutom før att følja en annan tråd hær på forumet så tycker jag också alla ska kunna en del om førsta hjælpen i backen, inte det vanliga hjært och lungræddning.
Før det ær en del saker som er specielt men førsta hjølpen i snøig bergterræng.

Kunskap ger mycket nær man væl ger sig ut.
Pudder er fantstiskt tycker vi alla och vi vill njuta av den.
Så lær grunderna och va førsiktig!

Så ses vi i puddret til vintern

IWE sa:

Detta är idag världens bästa bok om lavinkunskap den tar upp alla delar inom ämnet och det är en väldigt genomarbetad bok! jag rekommenderar den starkt!!

Over and out //Ivar
En fin bok om skidåkning och berg, även om "världens bästa" var att ta i när det gäller lavinkapitlet. Det fina med böcker är att författarna tvingas tänka igenom vad de säger både en och två gånger innan det går i tryck. Finns många myter som cirkulerar om laviner.
När det gäller innehållet är standardverket fortfarande "Avalanhe handbook" . Gammgubbarna McClung och Shearer är inne på tredje upplagan, (första kom 1976) och ännu har ingen riktigt lyckats detronisera dem från tronen.
"Staying alive in avalanche terrain" och "snow sense" är två andra klassiker.

Två nya böcker på svenska är på gång, som kan vara värda att hålla utkik efter.

Frågesporten på länken tyckte jag var lite kul.
http://www.glenmorelodge.org.uk/avalanche.asp

IWE sa:

Okej grymmt bra tråd det här!! Det är ett ämne som vi ägnar oss för lite tid med! jag vill bara tipsa om den här boken!
Lavinkapitlet översattes och publicerades i Åka Skidor förra året om jag inte minns fel. Att skriva upp den till världen bästa lavinbok är kanske att ta i. Köp den om ni vill ha en bok om friåkning så får ni lite lavinkunskap på köpet. Som vesslan skriver så måste vi nog se McClung och Schearers (a crust is a crust) "Avalanche Handbook" som branschens referensverk, även om t.ex lavinprognos kapitlet blivit väldigt teortiskt med dess 7 grundstenar för lavinriskbedömning. Känns lite som skäggherrarna blivit lite för mycket forskare och lite för lite fältarbetare.

Köp gärna "Avalanche Handbook", "Staying alive in avalanche terrain" och "Snow Sence" hos Åre Lavincenter: http://www.arelavincenter.se/catalog/index.php så stödjer ni lavinriskprognoserna för Åreskutan.

När det kommer till kamraträddning så vill jag slå ett slag för Marcus Landrös bok Skredfare som antagligen har det mest uppdaterad kapitlet om kamraträddning, läs och begrunda. Och sedan framförallt, ut och träna!

FF sa:
Alltså en informativ film, som utgår från att skidåkning i puder är det bästa som finns.. "MEN för att göra det på ett säkert sätt, börja med att tänka på detta" Den får gärna sluta med att varmt rekommendera tittaren att gå en fysisk kurs någonstans där man får ovärderlig praktisk kunskap.
anledningen till att man inte försöker lära ut lavinkunskap i små korta filmsnuttar på nätet är att det inte går. det är ett alldeles för komplext ämne och du behöver komma ut på berget och titta på terrängen och ta i snön, det tar mer än ett par timmar. - gå en k u r s!

att försöka sprida informationen i halvdana filmer tror jag skulle kunna få motsatt effekt, invagga folk i den falska tron att dom "har lavinkunskap" och är odödliga. se bara på hur reccobrickorna som sitter på var och varannan jacka påverkar en del människor.

gå en kurs! det tål att upprepas

En bra grej är annars att åka med UCPA nere i alperna så har man guide med sig hela tiden. Dels håller de en del lavininformation och dessutom får man åka med betydligt mer erfarna personer som även kan visa och förklara ute på berget så man får en bättre förståelse.

Själv önskar jag att priserna på bra lavinryggsäckar skulle kunna gå ner till mer humana nivåer. Inte för att jag därför skulle ta större risker utan snarare slippa känna mig orolig och kunna njuta mer av åkningen. Med de priserna som är idag på snowpulse och abs så kostar ju väskan ungefär som resan till alperna. Och riktigt så dyr kan ju inte produktionen vara...

Pillard sa:
En bra grej är annars att åka med UCPA nere i alperna så har man guide med sig hela tiden. Dels håller de en del lavininformation och dessutom får man åka med betydligt mer erfarna personer som även kan visa och förklara ute på berget så man får en bättre förståelse.

Själv önskar jag att priserna på bra lavinryggsäckar skulle kunna gå ner till mer humana nivåer. Inte för att jag därför skulle ta större risker utan snarare slippa känna mig orolig och kunna njuta mer av åkningen. Med de priserna som är idag på snowpulse och abs så kostar ju väskan ungefär som resan till alperna. Och riktigt så dyr kan ju inte produktionen vara...
Får prylar dig att känna dig mindre orolig? Det var som rackarns....

En pryl som enligt ganska bra underlag kan öka chansen att överleva ganska mycket gör mig mindre orolig för vad en lavin kan göra med mig. Ungefär som vetskapen om att du har en krocksäker bil gör dig lite mindre orolig jämfört med att åka runt i en rosthög. För den skull inte sagt att man ska utsätta sig för onödiga risker men risken finns ju alltid och kan man minska effekten av en olycka bör man ju iaf försöka...

Å andra sidan så är det lättare att råka köra för fort i en modern bil än i en "rosthög"
Känner du dig säkrare innebär det automatiskt att du accepterar en högre risknivå, det är så det mänskliga förnuftet funkar!
Jämför med transor, hur många är beredda att tacka nej till ett grymt puderåk för att man inte har en transa på sig? Ganska många tror jag... Tänk nu efter, är lavinfaran lägre om du har en transa?
Dessvärre får man ofta en falsk känsla av säkerhet när säkerhetsutrustningen ökar...

visst har ni rätt i att känslan av säkerhet ökar. Men samtidigt, då borde man ju lätt kunna motivera att man inte ska ha transa, inte ha bilbälte, helst inte ha besiktigat bilen, absolut inte åka skidor i hjälm...

Så länge man har en realistisk inställning till sin säkerhetsutrustnings nytta så kan den ju inte skada. Problemet är ju bara att man fastnar i ett resonemang där man konstaterar att om en snowpulse kan rädda livet på en så är ju 7000 spänn billigt. Samtidigt finns det så mycket säkerhetsgrejer i vårt liv som man skulle kunna ha... MAn blir ju knäpp om man skulle ha allt...

Pillard sa:
visst har ni rätt i att känslan av säkerhet ökar. Men samtidigt, då borde man ju lätt kunna motivera att man inte ska ha transa, inte ha bilbälte, helst inte ha besiktigat bilen, absolut inte åka skidor i hjälm...
Och absolut inte åka skidor, köra bil osv ;)

Det många gör är att skaffa transceiver, spade och sond och känner sig trygga med detta. Sedan åker man 2-3 pers utan tanke på att det tar minst 30 minuter inkl riggning att klättra 200 höjdmeter med stighudar. Utan hudar kan det vara nära nog omöjligt om det är mycket lössnö. Går det mer än 30 minuter så kvävs de flesta som hamnat under. Stighudar/snöskor är alltså lika viktiga som spade.

Ska man ha en chans att kunna rädda varandra så gäller det att åka med stenkoll på de övriga och inte ha för stort avstånd i höjdled. Komradio är bra, speciellt i skog och i terräng där man lätt tappar visuell kontakt.

Rörelseenergin i lavinen omvandlas till värme när lavinen bromsar vilket gör att ytan på snökristallerna smälter och i nästa sekund så fryser det till is när lavinen stannat. Snön i lavinkäglan blir också mer kompakt när den mosats ihop av kraften i lavinen. Desto större lavin, desto hårdare snö. Har du en plastspade så kan du slänga den för den är värdelös i stenhård lavinsnö. Alla metallspadar är inte bra heller eftersom infästning mellan blad och skaft inte alltid håller för ishackande. En del spadblad har hylsan pressad i samma stycke som bladet. Metallen har då sträcks mycket under pressningen vilket blir en brottanvisning och spaden går av. Bäst är de som har hylsan till skaftet helsvetsad på bladet.
Vad gäller räddningsutrustning så köp rubbet och var noga med kvalitén på grejerna och att du vet hur de fungerar och vilka krav du ska ställa på grejerna.

För alla invigda och oinvigda lavinsurfare, det här säger freeride proffsen och deras anställda snöexperter om laviner:
OBS! Detta räcker inte för att du skall vara säker när du är i offpisten. Gå kurser åk med kunniga åkare mycket först!!

http://www.tetongravity.com/videos/Avalanche.tag

Jag skulle rekommendera avalung, i en av filmerna har det begravt en kompis i snön. Skulle inte vilja bli begravd av kompisar ens, med tanke på hur dåligt med luft det blir. Desto bättre om man har lite avstånd till utandningen med en slang. Även om det inte är säkert att man kommer ihåg att stoppa den i munnen när det händer eller ens är vid medvetande och kan använda slangen i en lavin.

Vadå lite snö som rasar ner eller nåt.. =)

Senast ändrad:
snorkel sa:
Det många gör är att skaffa transceiver, spade och sond och känner sig trygga med detta. Sedan åker man 2-3 pers utan tanke på att det tar minst 30 minuter inkl riggning att klättra 200 höjdmeter med stighudar. Utan hudar kan det vara nära nog omöjligt om det är mycket lössnö. Går det mer än 30 minuter så kvävs de flesta som hamnat under. Stighudar/snöskor är alltså lika viktiga som spade.

Ska man ha en chans att kunna rädda varandra så gäller det att åka med stenkoll på de övriga och inte ha för stort avstånd i höjdled. Komradio är bra, speciellt i skog och i terräng där man lätt tappar visuell kontakt.

Rörelseenergin i lavinen omvandlas till värme när lavinen bromsar vilket gör att ytan på snökristallerna smälter och i nästa sekund så fryser det till is när lavinen stannat. Snön i lavinkäglan blir också mer kompakt när den mosats ihop av kraften i lavinen. Desto större lavin, desto hårdare snö. Har du en plastspade så kan du slänga den för den är värdelös i stenhård lavinsnö. Alla metallspadar är inte bra heller eftersom infästning mellan blad och skaft inte alltid håller för ishackande. En del spadblad har hylsan pressad i samma stycke som bladet. Metallen har då sträcks mycket under pressningen vilket blir en brottanvisning och spaden går av. Bäst är de som har hylsan till skaftet helsvetsad på bladet.
Vad gäller räddningsutrustning så köp rubbet och var noga med kvalitén på grejerna och att du vet hur de fungerar och vilka krav du ska ställa på grejerna.
Eller lägger man in säkra stop under åket så slipper man knata 200m men visst är de roligare att åka hela vägen.

Tillbaka
Topp