Lavin i Chamonix

Tjatte

Medlem
Lavin i Chamonix
Läste följande text angående lavinolyckan i Canada:

And now into February, it seems like not a day passes without news of an avalanche disaster, whether in the Sierra Nevada of California, the backcountry areas of the Pacific Northwest or in Chamonix, France, where chalets were leveled by the rumbling beast and many lost their lives.

Är det någon som vet någonting om lavinen i Chamonix som de talar om. Jag har nämligen inte hört talas om den, och det verkar ju vara en ganska stor en om den jämnade chalets med marken.

Lavin i Chamonix
Vad jag vet så har det inte gått någon sådan stor lavin i Chamonix på sistone, men så sitter jag ju inte i Cham o har stenkoll heller..

Däremot gick det ju e jättestor lavin mellan Argentiére och Le Tour (i Chamonix) vintern 1999/2000, som minst sagt jämnade en hel del chalets med marken..

Måste vara den de pratar om... tror jag i alla fall... ;)

Lavin i Chamonix
Jag vet inte Jenny men jag tror du pratar om den som gick i byn Le Tour och det var 98/99.
För att återgå till frågan så tror jag också det är den dom pratar om.

Lavin i Chamonix
De syftar med all säkerhet på lavinen i Le Tour våren 1999. Den var brutal. När de väl öppnade upp systemet, åkte skidbussen mellan 6m höga snöväggar, ur vilka trädstammar, hustak och mosade bilar stack fram. Riktigt otäckt att se. Vilka dj-a krafter alltså! Inget att leka med. Kör försiktigt!

Lavin i Chamonix
..tiden flyger iväg fortare än vad man är medveten om..
Det var nog så att det var 98/99 som lavinen gick av, ja..
Tack för att ni rättade mig!

Ja, ja.. ni förstod nog vad jag menade, även om jag förvillade er med fel säsong.. ;)

Lavin i Chamonix
Den omtalade lavinen har t om rekonstruerats på Discovery channel. De ägnade säkert en halvtimme om just den och de tre överlevade. En bergsgudie berättade för mig att snön var som betong och inte gick att gräva med spadar i. Grävmaskinerna var för okänsliga och gick inte att rädda folk med + att sonder inte fungerade eftersom det var så mycket bråte i snön. Hopplöst alltså. Dessutom använder inte så mång tranceivers i sina hem framför tv`n!

Tillbaka
Topp