lavin i saalbach!

IvanTheMan

Medlem
lavin i saalbach!
Idag gick det en lavin i Saalbach där en svensk (nära vän) blev begravd 1.5-2 meter under snön men räddades mirakulöst av sina kompisar. Medvetslös vid upphittandet men är nu helt återställd.

Känns helt sjukt att en av sina närmsta kompisar var en hårsmån från att dö. Vi säsongade ihop i år i saalbach men jag åkte hem idag på förmiddagen pga skada. Tacka gud för att vi alla hade sändare och hade tränat med dem.

/skärrad skibum

lavin i saalbach!
Jasper Nordling war mit sechs Freunden bei Lawinenwarnstufe 3 (erhebliche Gefahr) abseits gesicherter Pisten unterwegs. Trotzdem waren nur drei aus der Gruppe mit einem "Pieps" ausgerüstet.

Stämmer detta IvanTheMan? Skrev inte du att alla var utrustade med transceivers? Dock litar jag inte särskild mycket på sk journalister. Om det stämmer det du säger Ivan skulle jag påtala det så det ändras i artikeln. Inte kul att kompisar blir förtalade...

lavin i saalbach!
Det där med sändarna stämmer. Det tre som hade sändare är dom som varit mina rumskompisar under hela säsongen. Det tre andra är oxå säsongare men körde utan sändare och spade.

Aftonbladet är ju sjukt dåliga först skriver dom att han heter jesper fast han heter jasper. Sen skriver dom att det var i zell am see fast det var i saalbach. Sedan skriver de att det var åtta åkare fast det bara var 6. Sedan skriver dom att han låg en meter under snön. När jag pratade med dom som grävde upp honom låg han närmare 2 meter ned....

aftonbladet suger

lavin i saalbach!
Hoppas alla som hör talas om det här tänker lite extra nästa offpist-åk. När det händer nån som står en nära (jappe, en av mina bästa kompisar) är det lätt att ta till sig, man hajar liksom hur allvarlig händelsen är. Kom ihåg att han kan tacka sändaren och spaden för sitt liv! Det kanske är värt att lägga lite pengar på rätt utrustning... /matte

lavin i saalbach!
Varför åker man med folk utan transceiver, spade och sond?

Jag anser att det var tur:
att personen som blev begravd hade transceiver
att det fanns personer som inte blev begravda som hade transceivers och kunde använda dem! Heder till er grabbar/tjejer!

Tänk om det var någon utan transceiver som hade blivit begravd. Vad hade hänt? Hm, vi hade nog haft en död säsongare i Saalbach.

Tänk om alla de tre personerna med transceiver hade blivit begravda. Vad hade hänt?
Vi hade nog haft tre döda säsongare i Saalbach.

Dock bör poängteras ett endast en person blev begravd vilket kan tyda på att de åkte "rätt". Dvs en person i taget mellan "säkra" punkter. Men risken att fler ändå följer med i lavineb bör absolut beaktas. Framförallt när man är en såpass stor grupp som 6 personer.

Personer som åker utan transceiver, spade och sond anser jag vara ytterst omdömeslösa. Vill man ha med sig omdömeslösa personer när man åker offpist? För min del är svaret Nej. Ni andra för avgöra själva...

Nu vet inte jag exakt vad som hänt i detta fall. Därför riktar jag mig inte mot Jasper o Co utan vill bara att alla skall tänka till lite grann och reflektera över med vem, hur och när man åker offpist. Vilket vi alltid bör göra, inte bara efter det att något sådant här har skett och risken har blivit påtaglig.

lavin i saalbach!
Jag anser att vi gjorde allting rätt vad gäller kamraträddningen! Vi hade gaatt en laang bit till en repa som maanga gaanger tidigare under säsongen varit paalitlig även under snöiga förhaallanden. När vi insaag att det var farligt saa vidtog vi försiktighetsaatgärder t ex att vi aakte en och en och att vi med utrustning aakte först. Vi hade utrustning tillräcklig för att lokalisera en begravd och under de omständigheterna som raadde saa gjorde vi allt vi kunde. Det är ju svaar som fan att vända om när det är midjedjup nysnö.
Eftersom det var jag som laag där i snön och blev räddad saa känns det nu i efterhand som att det var bättre att jag hamnade i snön än ngn som inte hade sändare. Vore jobbigt att inte ha en chans att rädda den som ligger i snön.
Det är iaf vad jag tycker!!!

Jasper

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp