Lavin-insändarna i Metro

Carled

Aktiv medlem
Lavin-insändarna i Metro
Sen någon vecka tillbaka har det blossat upp en debatt (ja man får väl önska...) i Metro om offpiståkning efter att en riktigt pantad snubbe skrev in att det var coolt att utlösa laviner och annat allmänt dumma och ogenomtänkta påståenden. Till råga på allt undertecknade han med "Skidåkaren"! Det dröjde inte länge förräns mothuggen kom och han fick ganska många mm vatten över huvudet, mer än ett Arcteryx-ställ klarar med iaf...
Men det var först idag som det var ett riktigt bra mot-inlägg med punkter såsom att det anses ocoolt att utlösa laviner och att det vittnar om okunskap som skidåkare (håller med till stor del!) men det bästa av allt var att skribenten gav lite skönt media-utrymme till Freeride.nu då han tipsade om att "Skidåkaren" skulle skriva sitt inlägg här på freeride för att se hur fel han eg. har! Undrar om han kommer våga sig hit? HEHE

En annan rolig grej som jag också reagerade på var att skribenten signerade insändaren med "Carl", men jag kan garantera att det inte var jag, jag hade varit betydligt grinigare och mindre korrekt! Vem är det förresten som har skrivit insändaren, det måste ju vara någon hyffsat aktiv här på sidan, annars hade han ju inte pratat om den?

Ni som har läst insändarna, vad är era åsikter i frågan?

Lavin-insändarna i Metro
Jag läste "skidåkarens" inlägg och blev riktigt sur. vad tänkte han på egentligen, undrade jag. Blev gladare sedan jag läst dagens inlägg.

Lavin-insändarna i Metro
Hela den här diskussionen som startats av en okunnig och ovederhäftig nisse som kallar sej skidåkare är ju helt felfokuserad.

Faror, vilken fara det än gäller är ju ingen större fara innan den hanterars på ett felaktigt sätt.

Vad är föresten farligast?
Att servera långtradarförare fri sprit på färjorna så att någon oskyldig blir ihjälkörd, Cyckla mitt på Hornsgatan i Stella Fares cyckelfil. Ha oskyddat sex i Afrika. Åka snowboard och slå volter i en park. Åka offpist med omdömme. Eller det senaste, ha höns i trädgården. You name it.

Fara skapas oftast av okunskap av de inblandade.

Denna vinter har ett onormalt stort antal personer omkommit i laviner. Detta ger naturligtvis större mediaplats än när min gamla mor blir felbehandlad eller inte behandlad alls och avlider därav.

När sen ett par som klarat sej ur en lavin sitter i tv soffan med självtagna bilder, naturligtvis mot ersättning späs ju hysterin på.

Utan att varit på plats är det ju ganska enkelt utifrån den erfarenhet man har om berg och snö att bilda sej en egen uppfattning vad som brustit. Dom allra flesta olyckor som händer beror inte på otur utan på ignorans att informera sej om situationen eller ren okunskap.

De flesta rapporterade olyckor har varit med lavinfara 4. Då skall man ta det dj ligt lugnt . Att åka Schöngraben eller liknande vid ett sådant tillfälle är ju verkligen att utmana ödet.

Offpiståkning går aldrig att förbjuda som företeelse. Möjligen kommer i framtiden (som redan händer då och då i Italien) offpist i anslutning till liftområden att begränsas.

Varhelst det finns ett berg samlas folk som tar sej upp för egen maskin för att komma åt den fria naturen, och den härliga snön.
Det kan ingen sätta stopp för.

Lavin-insändarna i Metro
Trist med personer som alltid skriker förbud så fort det händer något.
De flesta här på forumet tror jag är ganska medvetna. Dessutom har vi alla möjligheter att ta till oss och få information i ämnet.
Däremot tycker jag personligen att Alperna/Sverige mfl. inte tillräckligt tydligt visar hur förhållandena är utanför och ev. fara.
Jag tar gärna Jackson Hole i USA som exempel. Där jagade man tidigare olydiga för att sätta dit dem. Nu har man ändrat strategi där man måste passera grindar (gates) för off pist utanför skidområdet. Vid dessa finns info om risker att man MÅSTE ha sökutrustning samt vilken lavinfara det är. Är det stängt så respekteras detta eftersom man vet att dom öppnar så snart förhållandena tillåter.
Givetvis är det omöjligt att på större orter ringa in allt, men i vart fall där man vet att folk kör ut ha mycket mer dagsfärsk info om förhållandena. Äver personalen på anläggningarna kan vara mer aktiva och hålla koll samt prata och informera. Förhoppningsvis får det fler oerfarna stanna till och läser samt respekterar när det är farligt. Inte några rostiga Lavinfara skyltar som suttit kvar i några decennier som alla skiter i.
Själv ser jag piståkning mer som transport till offpist eller som alternativ när förhållandena inte tillåter offpist. (lite skämtsamt) men kör väl minst 80% i opistad terräng.

Så om det skulle bli som "skidåkaren" vill är det väl lika bra och kasta in handuken och åldras med avsaknad av det "roligaste som finns".

Still going strong
Anders Merenius

Lavin-insändarna i Metro
Jag anser att båda skribenter vet lika lite vad de pratar om. Jag hörde att senast för någon vecka sedan var
det en man som avled efter att ha blivit överkörd av en lavin i pisten (Lech).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp