Lavin Risk i Åre?

Lavin Risk i Åre?
Jag körde östra ravinen och där jag körde var det inte så stor lavinrisk..
Grejen är att det är vindpackat... alltså hårt ovanpå men lössnö under...

Lavin Risk i Åre?
Om det är en 3:a i lavinrisk brukar det nästan alltid gå en eller flera laviner i Östra ravin, Västra ravin, Hummeln eller Svartberget. Kan ju va bra att veta...

Lavin Risk i Åre?
Är ju omöjligt att säga just nu hur länge det kommer att vara lavinrisk. Beror ju på hur vädret fortsätter att vara (vind, nederbörd, transport av snö o.s.v.)
Fråga någon utav pistörerna i Åre vad dom tror om det aktuella dagsläget om du själv är osäker.
Just nu råder ju lavinrisk 3 och det ska inte underskattas.

Kör med huvudet och använd lavinutrustning så minimerar du ju en del risker..

Lavin Risk i Åre?
Broddan sa:
Fråga någon utav pistörerna i Åre vad dom tror om det aktuella dagsläget om du själv är osäker.
Just nu råder ju lavinrisk 3 och det ska inte underskattas.

Kör med huvudet och använd lavinutrustning så minimerar du ju en del risker..
Fråga heller Åre Lavin Center. Pisstörerna tror jag inte har någon bra koll.

Lavin Risk i Åre?
Swedish-banana sa:
Fråga heller Åre Lavin Center. Pisstörerna tror jag inte har någon bra koll.
Ja, Åre lavin center går ju också bra.
Men pistörerna lär ju också ha koll. Det är ju dom som bedömmer vilken lavinrisk det är i och runt skidområdet.

Lavin Risk i Åre?
ekki98an12 sa:
Hej ,

jag har hört att det är mycket laviner i Åre isåfall hur länge kommer det vara lavinrisk? :D
ungefär så länge det finns snö är det en lavinrisk.......

bättre att bedöma riskerna själv, man ska ALDRIG lite på någon annan gällande laviner och dyligt, allt handlar hur hur hög riskacceptans man har,

Senast ändrad:
Lavin Risk i Åre?
GB25 sa:
Hmmmm, titta gärna in på http://www.arelavincenter.se/forum/viewforum.php?f=2 och titta på datumet kring det tillfälle då du åkte Östra.

@Freppo Nu är du något bra på spåren! Jag tycker dock att man kan använda andra människors information för att själv göra sin bedömning. GB25:s bedömning av Östra var en riktigt katastrof som kunde få folk dödade om de följt den men läser man mellan raderna så beskriver han ju en tydlig flakbildning (Sen förstår jag inte om hans inlägg är ironiskt eftersom varje mening avslutas med ...? Dock fel tillfälle att vara ironisk på.). Men som du själv är inne på, till sist så står man där på sluttningen och måste fatta sitt eget beslut.

@Swedish-banana De flesta pikadorerna kan ge bra svar på frågor om lavinrisken och skulle just den pistören du talar med inte ha aktuell information så kan han/hon genom ett radioanrop få bra info. Jag talar ofta med pistörerna för att få information, sen är vi ju tillbaka till Freppos tanke, i slutändan så är beslutet vårt.

Senast ändrad:
Lavin Risk i Åre?
Tyvärr kommer denna problematik alltid att finnas.
De som vet.
Och de som tror de vet.
Kunskap om laviner är A och O och praktisk träning framför allt är att före dra.
Gå kurser läs och skapa er trygghet och kunnande.

Mvh.Anders

Lavin Risk i Åre?
centralbyrakraten sa:
GB25 sa:
Hmmmm, titta gärna in på http://www.arelavincenter.se/forum/viewforum.php?f=2 och titta på datumet kring det tillfälle då du åkte Östra.

@Freppo Nu är du något bra på spåren! Jag tycker dock att man kan använda andra människors information för att själv göra sin bedömning. GB25:s bedömning av Östra var en riktigt katastrof som kunde få folk dödade om de följt den men läser man mellan raderna så beskriver han ju en tydlig flakbildning (Sen förstår jag inte om hans inlägg är ironiskt eftersom varje mening avslutas med ...? Dock fel tillfälle att vara ironisk på.). Men som du själv är inne på, till sist så står man där på sluttningen och måste fatta sitt eget beslut.

@Swedish-banana De flesta pikadorerna kan ge bra svar på frågor om lavinrisken och skulle just den pistören du talar med inte ha aktuell information så kan han/hon genom ett radioanrop få bra info. Jag talar ofta med pistörerna för att få information, sen är vi ju tillbaka till Freppos tanke, i slutändan så är beslutet vårt.
Lite som att varje mening slutar med ":D" som TS. Förstår inte riktigt det roliga i hur länge det kommer vara lavinrisk eller att det är bra att veta att det är lavinrisk... Roliga som i ":D".

Sen har du fått ganska bra svar TS. Jag skulle hålla med om "alltid" eller nära därpå iaf. Annars tror jag på 30 februari

Lavin Risk i Åre?
AndersCederholm69 sa:
Tyvärr kommer denna problematik alltid att finnas.
De som vet.
Och de som tror de vet.
Kunskap om laviner är A och O och praktisk träning framför allt är att före dra.
Gå kurser läs och skapa er trygghet och kunnande.

Mvh.Anders
Och första tecknet på att man ska ifrågasätta folks kunskap är när de säger att de är kunniga!

Lavin Risk i Åre?
centralbyrakraten sa:
GB25 sa:

Grejen med många som åker offpist, är att man ser ett spår och tänker har andra åkt här kan jag med åka här, vi människor tänker så, jag är inget undantag, men vi glömmer ofta att SE, LYSSNA och KÄNNA på vägen till åket,
man brukar säga att 9 gånger av 10 man åker i lavin terräng går det bra, men det inget som säger att det är det 9 åket som löser ut lavinen det kan hända det första eller det femte,
klart man ska ta in vad andra säger, med sådan info jag lyssnar efter är sådant som hjälper mig i att analysera läget, så som väder och vind de senaste dagarna,
ingen utrustning i världen kan hindra dig från att dras med i en lavin, de är bara redskap för att kunna hitta dig enklare när det väl har hänt, chansen att överleva en lavin begrav under snön är ca 50% första 15 min! sen sjunker det Drastiskt

jag är inget proffs eller en mycket kunnig person, jag kan ha fel, skriver bara mina tankar och erfarenheter

Ta egna beslut och lite inte på andra till fullo, om det inte är en så att säga mycket kunnig person, och då menar jag typ bergsguide eller guider,

Stay alive

//freppo

Lavin Risk i Åre?
centralbyrakraten sa:
felix sa:
Ja, fyfan! Man kan nästan klassa GB25 som MÖRDARE!!! I alla fall försök till mord. Avstängning nästa!
Suck! Om jag skriver att hans bedömning var jävligt kass och inte borde skrivits i forumet, känns ordvalet bättre?
Haha, du har såklart rätt i det du säger! Tyckte bara det lät lite väl hårt, och roligt.

Tillbaka
Topp