Laviner in-bounds i jackson hole

gregorius

Ny medlem
Hej.

Jag skriver detta i vägnar av att underrätta och förespråka.

Till att börja med fick jackson snörekord under en dag på juldagen. Under 25 och 26 december kom cirkus en meter snö. Desto mer på toppen, men detta var alltså avstängt sedan 25. Hårda vindar har även drivit snömängder. Dessutom snöade det mycket dagarna innan detta. Och att tillägga, att detta ligger på en väldigt ostabil bas.

Idag gick det av två laviner in-bounds i jackson hole.
Den första i Alta 2, under sublette. En person - den sista i gänget - blev meddragen cirka 30 meter och blev begravd i midjan. Såg inte själva lavinen utan fick detta återberättat. Däremot såg jag hur det hade släppt och det var tämligen grovt. Ner till det solida lagret som skapades av regn förra månaden.

Den andra, desto mer förödande, gick av från tower 3 mot toilet bowl. Alltså från thunder. Under tiden lavinen gick av befann jag mig på väg från sublette mot thunder, och var vid ten sleep mot the cirque. Tyckte mig höra ett shwoumf och dån, men under hård vind, flygtrafik och diverse lavinsprängningar är detta inget som satte sig på minnet.
Jag åker ner i the cirque och ser en probe line av ski patrolers (patrullanter på linje med sina sonder) som sökte. Dessutom en folkskara och fick automatiskt uppmärksamhet.
Två hundar och en herrans massa ski patrolers söker efter kroppar. Ett par har börjat gräva.
Ett fruntimmer med jackson hole logga på jackan spärrar av området så att folk inte går för nära. Givetvis påminner hon folk om att stänga av sina transor. Till en början får ingen hjälpa till. Efter ett tag tillåter de några hjälpa till att gräva. Då de även börjar söka med recco var alla med recco sändare tvungna att avlägsna sig. Jag är en av dom men kunde se ifrån vi med recco stod.
En kille, 31 år, hittas och grävs upp. CPR uträttas men om det ger resultat är osäkert. Dom kör ner honom i en släde. Vi denna tidpunkt sker fortfarande sökning med recco och sond. Huruvida den hittade hade transciever är oklart för min del. Efter att ha sett en man, förmodat bortgången, utgrävas ur en lavin utan att kunna hjälpa till, hade vi känslomässigt fått nog och började bege oss. Efter ett tag ser vi samma släde stanna på en transport där CPR uträttas igen. Denna gång avslutas det abrubt och det värsta är uppenbart.

Detta var min upplevelse. Vad jag fått höra är att det fem personer antas vara begravda. Förutom den nämnda, sägs att en av dessa hittats begravd till halsen.

Jag ägnar alla mina tankar åt de drabbade och dess familjer.
Jag hoppas nu tamigfan att ni som har lavinutrustning använder den. Använd också erat sunda förnut.

Att det blev så långt..... Kan bero på att jag är avstängd. Men jag ville verkligen påminna er om att ni inte är säkra efter ett snöfall inom avspärrnignar heller samt att underätta er om min bild av detta.

Ps. Om ni vill lokalisera er men inte kan systemet lär det finnas pistkartor online.

Update; http://www.jhunderground.com/2008/12/27/avalanche-fatality-at-jackson-hole/ samt en hel del på tgr förstås.

Senast ändrad:
Tråkig läsning, hoppas det får en del människor att tänka till en extra gång. Man går aldrig säker, det händer när man minst anar det. Önskar det bästa tänkbara för de drabbade.

In bounds, lavinsprängingar, avspärrningar, lavinsändare, Recco, whatever – i slutändan handlar det ändå om snökunskap, gott omdöme eller ren jävla tur. Vi åker skidor i en meter puder för att den känslan som vi får är bättre än det mesta vi vet om. Vår sport bygger ändå på ett spel där risken att någonting kan gå rejält åt helvete är en grundläggande del av hela grejen. Skidåkning på stora berg ÄR en farlig sysselsättning och det är fan just därför vi älskar den, den tunna linjen mellan njutning och skräck är trots allt det vi lever för. För utan faran skulle inte skidåkning vara ens i närheten av lika lockande. Vi är villiga att ta riskerna och vi gör det gång efter gång efter gång. Dom flesta gångerna går det bra men ... den sista gången gör det inte det. Det som det handlar om är att minimera riskerna för att det händer. Genom kunskap, genim rätt utrustning, genom rätt vänner. genom rätt beslut och genom att acceptera att det oundvikliga fan kan inträffa. Lämna aldrig ditt eget i någon annans händer, det är du som styr över dig sjäv. Det är ok att vända, att säga nej. Det är ok att ta nederlaget att missa ett episkt åk för att du inte kände det var safe att åka det. Ditt eget beslut är det enda som räknas.

Med allt det sagt, det är alltid lika tragiskt när sånt här händer.

Man skall inte tro att bara för att man befinner sig inbounds är snön säker på alla sätt och vis. Ja, den är (förhoppningsvis) patrullerad, men snö är fortfarande snö. Och den bryr sig inte om huruvida den ligger i, utanför, eller nära ett liftsystem. Bär tranciever på puderdagar (eller efter puder/vind, ni vet vad jag menar) även inbounds och koppla inte bort hjärnan bara för att man är på den del av berget som av människor benämns inbounds.

Tråkigt att höra om detta =(

Kan inte riktigt hålla med Glisseur och FF, visst är huvudet fullt av kunskap det viktigaste att ha med sig men inbounds får detta inte inträffa. Man kan inte kräva att turister som åker skidor några dagar per år ska besitta kunskap som en bergguide. Det är helt ofattbart att detta händer i USA, räkna med STORA stämningar. Inbounds SKA vara säkrat. Mycket tragisk olycka.

JockeSki sa:
Kan inte riktigt hålla med Glisseur och FF, visst är huvudet fullt av kunskap det viktigaste att ha med sig men inbounds får detta inte inträffa. Man kan inte kräva att turister som åker skidor några dagar per år ska besitta kunskap som en bergguide. Det är helt ofattbart att detta händer i USA, räkna med STORA stämningar. Inbounds SKA vara säkrat. Mycket tragisk olycka.
Problemet är att det inte GÅR att säkra, det spelar ingen roll hur mycket man jobbar med snön det kommer alltid att finnas en risk att man missat någon faktor som sedan leder till en lavin. Någonstans måste vi människor förstå att ta vårt eget ansvar, skidåkning är alltid mer eller mindre farligt. Om vi inte är beredda att göra detta så ska kan vi spela schack eller bridge istället.

Självklart ska en skidanläggning göra sitt yttersta för att det inte ska hända men som sagt det går aldrig att 100% garantera att det inte kommer att gå några laviner inom ett säkrat område.

Rent juridiskt så står Jackson Hole ganska så säkert så länge de följt de industristandarder som finns, även om en lavinolycka inträffat innanför områdesgränsen.

JockeSki sa:
Min åsikt är att var och en är ansvarig för sig själv. Ingen kan garantera säkerheten någonsin, det finns alltid en risk. Det är skidåkarens ansvar att själv hålla koll på läget.

Skulle även vilja ta upp det Glisseur skriver:
Glisseur sa:
...Skidåkning på stora berg ÄR en farlig sysselsättning och det är fan just därför vi älskar den, den tunna linjen mellan njutning och skräck är trots allt det vi lever för...
Håller i stora drag med dig, men skulle skidåkningen inte vara det samma utan faran? Jag vill gärna tro att skidåkning hade varit samma sak om det varit ofarligt, men jag är lite kluven...

Well, håller med er till viss del men det är inte mycket att orda om. Oavsett vems "fel" det är så är det jävligt tragiskt. Vi lämnar det där. RIP David Nodine.

Jag tror att det kommer fläskas på ganska mycket med stämningar p.g.a detta. Jänkarna älskar att stämma varandra. Tror inte att Jackson är safe bara för att dom följer någon standard. Juridiskt sett så kommer fallen behandlas individuellt och det skulle inte förvåna mig en sekund om några feta skadestånd kommer betalas ut.

Personligen tycker jag det är en svår fråga. Håller med JockeSki om att oerfarna skidåkare inte ska behöva bedöma snöförhållanden om dom åker in bounds men frågan blir ju mer komplicerad av att man inte kan forma berg och backar hur man vill. Antar att det i de allra flesta skidsystem finns in boundsområden som inte är helt säkra och som redan konstaterats så kan man ju aldrig vara 100% säker.

Väljer man att fästa 2 plankor på benen och kasta sig ner för en backe så är man dum i huvudet om man inte tror att man utsätter sig för någon risk att skadas.

Hursomhelst så är det en sjukt sorglig situation och jag tror också att det är viktigt att ta reda på vad som gått fel för att minimera risken att det händer igen. Tycker inte man kan kräva av medelsvensson som åker 1 vecka om året i pisten att de ska kitta sig med transor, spadar, kunskap om laviner o.s.v.

Intressant att höra allas åsikter!

Jeffa

Hade tänkt säga mycket om svar och åsikter men håller mig till JockeSkis ord istället.
JockeSki sa:
Well, håller med er till viss del men det är inte mycket att orda om. Oavsett vems "fel" det är så är det jävligt tragiskt. Vi lämnar det där. RIP David Nodine.

Fick just ett samtal om att en YTTERLIGARE lavin gått av nyss under gondolen.
Rykten säger att upp till 10 pers kan vara begravda. DETTA ÄR RYKTEN, således vad jag hört!
Uppdaterar om jag vet om det stämmer.

Men vad fan händer med snowpacket i rockies egentligen. Det här är helt sjukt. Helt jävla ofattbart.

Rykten verkar dessvärre stämma och berget är avstängt.

Senast ändrad:
Var väl samma situation förra året i Fernie i Kanada om jag inte missminner. Gick grova laviner överallt..

Allt handlar ju om snöns historia under säsongen. Om det nu är ett lager skapat av regn sedan tidigare så kommer det ställa till det hela säsongen.
Trist. Riktigt trist för er som bestämt er för att vara i Jackson. Detta är nog inte sista gången det går laviner i år i området tror jag.

Tillbaka
Topp