Lavinfara 4 =

Styrola

Ny medlem
Lavinfara 4 =
Hört på radion (klipt ut från ekots nyheter)

"Stor lavinfara i svenska fjällen
På några platser i fjällen är risken för laviner ovanligt stor just nu. I Riksgränsen och Björkliden har fjällräddningen uppgraderat lavinrisken till en fyra på den femgradiga skalan.

En fyra innebär att en lavin garanterat utlöses om man åker utanför den pistade backen, säger Stefan Mårtensson, ansvarig för lavinsäkerheten i Abisko, till TT.

I Åre är risken graderad till en trea. Övriga skidanläggningar i svenska fjällen har en tvåa, utom Stöten i Sälen som hade en etta"

Så nu vet ni att om man åker utanför pistat område och lavinrisken är en 4:a så kommer det garanterat gå en lavin. och om det är en 5:a går det garanterat en lavin över pisterna då?

Ps. Om vägverket går ut med en varning om extrem halka så kommer den som kör bil garanterat köra av vägen...

Lavinfara 4 =
Lite lustigt Stefan Mårtensson sade så faktiskt. Det är ju inte riktigt så enkelt. Men det har förmodligen med att man måste anpassa nivån på samtalet efter de som förmodas lyssna. Och när det gäller säkerhet för folk som inte är så insatta är det utan tvekan bättre att ta i lite extra än att börja med massa snack och utlägg om vindriktningar, kristallstorlekar och temperaturgradienter med mera...

Tror det kan vara bra att skrämma sportlovsåkarna litgrann. Håller garanterat antalet skidåkarutlösta laviner nere. En extra bonus är väl det att de okunniga man skrämmer på det viset garanterat är de som kör offpist utan nödvändig säkerhetsutrustning...

Lavinfara 4 =
Är det sarkasm eller skämtsamhet?

Lavinskalan är inte till för att skrämma sportlovsfirare, speciellt inte när varningen kommer från Abisko. Så länge man inte har mer uppgifter och kunskaper än de som jobbar professionellt med snöförhållanden och säkerhet så finns det inget att diskutera. I ett område där laviner har orsakat dödsfall i bostäder och dragit långtradare av vägen så är det inte frågan om skrämseltaktik.

Slutligen så har det i många sammanhang, även på den här sidan, konstaterats att det inte främst är de utan säkerhetsutrustning som ger sig ut i diskutabla förhållanden. Det är snarare när man har en sond i ryggsäcken och en sändare runt kroppen som man tror att man har en försäkring mot laviner.

Lavinfara 4 =
Säg som det är. Det är direkt livsfarligt att ge sig ut utanför pistat område när det är en 4:a på lavinriskskalan och man saknar rätt kunskap (har man rätt kunskap så stannar man nog i pistat område).
Säger man att"en lavin garanterat utlöses om man åker utanför den pistade backen" låter det som, om du börjar röka kommer du att dö i förtid. Att skrämma folk på det sättet kan snarare få omvänd effekt. Kliv 4 meter från pisten så går en lavin, nä det gjorde det inte, vi provar 40, 400. Kolla det gick ingen lavin det är helt ok.

Skippa skrämselpropaganda och kör med fakta!

"Generellt sett är folk dumma i huvudet"
Ja tyvär så stämmer det...

Lavinfara 4 =
I get your point.

Men det jag menar är att Stefan inte i radio kan ställa sig och dra all sin kunskap utan då istället tar det ganska enkelt och "avrundar uppåt". Jag menar inte att han försöker skrämma någon, snarare att det kan vara en spin-off effekt.

Just Abisko använder ju inte sig av SLAOs lavinskala i så stor utsträckning heller, utan där får man en mycket grundlig och bra rapport/prognos. ( http://www.abisko.nu/vinter06/lavin/index.asp )

Och angående fyran på lavinskalan så säger den "Mänskligt utlösta eller spontana laviner troliga.
", inte garanterade. Inte ens femman säger att det garanterat ska gå laviner.

Slutligen kan man väl säga det gamla vanliga. Laviner är farliga och snösluttningar skall visas stor respekt.

Beträffande Craig Kelly... Hur gick det för honom? ;)

Lavinfara 4 =
Precis som du säger om Abisko och hur de förhåller sig till lavinskalan. Just därför tror jag faktiskt att om Stefan säger att laviner är garanterade så kan det mycket väl vara så, trots att det "bara" är en fyra på skalan.

Anledningen till att man inte använder ord som "garanterat" i en skala antar jag är just för att diskussioner som denna inte ska uppkomma.

Man formulerar sig helt enkelt försiktigt, något som Stefan däremot inte borde behöva göra. Man borde väl lita någorlunda på de kunskaper som han borde besitta som doktoran i lavinkunskap och hela köret...

Jag vet inte vad jag ska säga om Craig. Kanske aningen osmakligt att ta in honom i en diskussion som denna. Men visst, det visar precis hur dumt det är att ifrågasätta råd som personer som Stefan kommer med. Trots stora kunskaper och försiktighet kan man drabbas. Craig dog trots att han för dagen höll sig i "säkra" områden genom att en spontant utlöst lavin drog ner över honom och hans grupp.

Lavinfara 4 =
"Stefan säger att laviner är garanterade så kan det mycket väl vara så, trots att det "bara" är en fyra på skalan.
Anledningen till att man inte använder ord som "garanterat" i en skala antar jag är just för att diskussioner som denna inte ska uppkomma."

Då borde han inte använda skalan.

Man formulerar sig helt enkelt försiktigt, något som Stefan däremot inte borde behöva göra. Man borde väl lita någorlunda på de kunskaper som han borde besitta som doktoran i lavinkunskap och hela köret...

Vart i nyhetsrapporteringen står det att han är doktorand? Ansvarig säger inget om det för gemene man...

Lavinfara 4 =
Det står ingenstans, men han är det.
Mycket kunnig och ödmjuk och väldigt respektingivande. Har man lyssnat på honom när han talar om laviner så får man en känsla av att man ska lyssna.

Lavinfara 4 =
Är namnet Styrola en anspelning på växtfamiljen Pyrola?

En högst intern fråga som är viktig för oss som förstår den och den har i högsta grad med diskussionen att göra, så moderatorer, ta inte bort den!

Lavinfara 4 =
"Pyrolor
Beskrivning. Fleråriga, kala örter. Blad samlade i rosett vid basen, vintergröna, skaftade; bladskiva rund eller något avlång, helbräddad eller fint sågad. Blomstängel bladlös, med fjäll. Blommor femtaliga, hängande i allsidig klase. Foderblad korta, grönaktiga. Krona delad nästan till basen, vit, blekrosa eller grönaktig. Ståndare tio, poröppningar på två, kort rörlikt förlängda utskott. Pollenkorn i tetrader. Fruktämne översittande. Stift ett, ofta utskjutande, märke knapplikt. Frukt en femrummig kapsel. Frön mycket små, långsmala.
Kromosomtal: 2n=46 (grönpyrola, klotpyrola, vitpyrola), 2n=92 (klockpyrola)"

Största likheten är väl att jag är på väg att bli kal...

(En styrola är en sån där vagn som man kör sitt bagage på på flygplatsen "fick" det namnet under min punk period i slutet på 80)

Lavinfara 4 =
tycker detta med lavinskalan e skumt asså

Besökte staterna över jul och nyår och upplevde ett gäng dump. Där borta så måste det verkligen vara extrema förhållanden för att det ska upp på en fyra och är det uppe på en fyra så e det nere på en trea 1-2 dagar senare. Med extrema förhållanden menas minst 50 cm nysnö på kort tid i samband med vind plus kraftig temperaturstegring. Kom det bara en massa snö så gick det upp till en trea några dagar och sen ner till en stabil trea.
Här i sverige verkar ju 3 vara standard så fort man inte ser grus och gräs i backen. Bara jag som tycker detta är skumt? är det ens samma skalor??

Lavinfara 4 =
I Sverige är vi nog bäst i världen på att överdriva lavinfara. Vi skapar inflation i begreppet "lavinfara" och ropar varg lite väl ofta. Hur många pistnära sluttningar har vi med tillräcklig lutning för att det ens ska komma på tal egentligen (bortsett från Abisko)?

Lavinfara 4 =
Ja, det är inte bra med den skrämselpropaganda som förs i svenska fjällen. Det är i princip aldrig mindre än en 3:a på lavinskalan oavsett hur lång tid som passerat sedan senaste snöfallet och oavsett om väderleken varit stabil. Dessutom står det i svensk lavinlitteratur att lavinfaran uppstår på sluttningar med >25 graders lutning, medan nordamerikanska och alpbaserade böcker nämner >30 graders lutning.
Faran uppstår när man som svensk, som vant sig vid att en 3:a innebär liten risk, besöker Alperna eller USA/Kanada där en 3:a på lavinskalan verkligen innebär att lavinfaran är "considerable" http://www.avalanche.org/usdanger.htm. De flesta lavinolyckor i Alperna och USA/Kanada har faktiskt inträffat när lavinfaran varit just 3.

Lavinfara 4 =
Fast redan nu är lavinfaran nere på 2 i både gränsen, björkis och abisko, så så sakta nedgraderar de inte i alla fall...

Lavinfara 4 =
Jag var i gränsen till igår. Branten och uffes var stängt hela tiden. man såg att de hade släppt en del snö på nordals å föret var helt kanoeen(alltså massor av djup fin söt snö). Jag tror inte dom överdrev fyran på lavinskalan. Hade velat vara där idag om de är sant de gustav sägerom att de är en tvåa för då lär dom öppnat uffes å branten å där fanns de massor av sjuk åkning kvar! :)

Lavinfara 4 =
No Kharma, om du inte ser lavinområdena som ligger i anslutning till pisterna i Åre så bör du överväga att börja med en annan sport, schack eller undervattensrugby, något som ligger väldigt långt ifrån all lavinterräng.

Med Östra och Västra ravin i direkt anslutning till skidområdet gör detta Åre till det något av det mest seriösa lavinproblemen i Sverige. Jättelika sluttingar som är väldigt lätt att komma till och terrängfällor utan dess like. Ett mycket tänkbart scenario i Åre är en barnfamilj som letat sig ner från tusenmetern ner i botten på Västra. Sen kommer ett hotshotgäng från Svartberget och utlöser en större flaklavin. Resultatet skulle bli att barnfamiljen skulle hamna under 20-25 meter snö och få schaktas ut med pistmaskin eller smältas fram till våren.

Visst kan det vara si och så med den lavinrisk som skidanläggningarna sätter men ni kan utgå ifrån att de som sätter den har mer koll på de lokala faktorerna än ni själva har. Så det bästa ni kan göra är att lyssna på deras rekommendationer.

Styrola: Ditt svar är mycket bra, jag är inte ett dugg klokare och frågan kvarstår...

Tillbaka
Topp