Överdrivna lavinrapporter tar liv?

"En svenskt skidåkare löper nästan 40 gånger större risk att dö i en lavin i Alperna än hemma i Sverige."

Det kanske bara är så att i Sverige har vi godartad snö medans i Alperna är den mer ond? ;) Konstig mening för övrigt.

Min teori är snarlik som någon tidigare nämnde:
I Sverige spelar det egentligen ingen roll vad det står på skyltarna, hur ofta går det laviner och vad är det egentligen för offpist vi har tillgång till? Kobåset, baksidan av Åreskutan etc är ingenting som man tar sig till bara så där. Det finns knappt någonting som kan jämföras med en ort i Alperna när det kommer till offpist (möjligtvis Kittel och Riksgränsen?). Det vill säga, offpist som är nära och "bra" från liftarna för en vanlig Svensson.

Det spelar nog egentligen ingen roll vad det står på skyltarna i Sverige, medelsvensson spenderar pengar på sina feta lagg, och besitter god skidteknik. 1, 3 eller 5 gör nog ingen skillnad (och nu talar jag från egna erfarenheter tyvärr), vi kommer åka ändå. "Det går ändå aldrig en lavin här".

Har man med sig ett sådant synsätt till Alperna är det dömt att misslyckas. Skulle dock varit intressant att få tillgång till underlaget, nu sitter man bara och gissar.

Sen ska jag avsluta med att det spelar egentligen INGEN roll vad för siffra det står på skyltarna. Att ge sig av utanför pisten (t.o.m i pisten stundtals beroende på hur de ligger i förhållande till den öppna terrängen) är alltid en risk.

Jag var på Skredkonferansen i Sogndal och hörde på presentationen runt det här med lavinfareskalan osv.
Det där med 40 gånger större risk var inget som nämndes, var mer så att det sker 40 gånger mer lavinolyckor i alperna som involverar svenskar( var inget som poängterades så jag kan minnad fel på detaljer, men ideen var sån).
Undersökelsen på freeride hade mer med riskbenägenhet och med kunskapsnivå att göra. Slutsatserna från den var att den teoretiska kunnskapen var god, men att också riskbenägenheten var stor.

Att lavinskalorna varit nästen ett steg fel i Sverige kom från ett helt annat underlag. De hade tagit fram historik på gradering vs snö och antall laviner.
Värt att notera är att Åre faktiskt är det ställe som har legat rätt på skalan hela tiden, jämfört med internationell "standard". Ett undantag i Sverige.

2100000 svenskar åker skidor i Sverige varje år, 300000 svenskar åker skidor utomlands. 80% av lavinolyckorna med svenska offer sker dock utomlands. Vad kan det bero på? Att nån bakfull pistör i Ramundberget glömt att uppdatera lavinprognosen eller kan det vara så att merparten av dom svenskar som åker i lavinterräng gör det utomlands?http://pure.ltu.se/portal/sv/publications/svenska-offpistskidaakares-foerutsattningar-att-hantera-lavinfara(8dabbfee-8368-4540-bc96-33f283190de1).html

Senast ändrad:
Jo att de svenska lavinolyckorna sker i utlandet förklaras ju av dina siffror och jag tror inte heller att någon säger emot. Frågan är väl snarare varför svenskar står för så pass många olyckor i alperna, jämfört med de som nästan uteslutande åker i just alperna. Där kommer ju den svenska inställningen till laviner in och påverkas förstås av vad man har med sig hemifrån

Pillard sa:
Jo att de svenska lavinolyckorna sker i utlandet förklaras ju av dina siffror och jag tror inte heller att någon säger emot. Frågan är väl snarare varför svenskar står för så pass många olyckor i alperna, jämfört med de som nästan uteslutande åker i just alperna. Där kommer ju den svenska inställningen till laviner in och påverkas förstås av vad man har med sig hemifrån
Verkar finnas en hel del frågetecken runt statistiken som presenteras i rapporten. Skiljer man på ett åk nedför nordsidan på Aiguille du Midi och ett kvällsåk i Flottsbrobacken? Om man kunde få fram antal timmar under en säsong som åkare av olika nationalitet befinner sig i lavinterräng skulle man kunna använda statistiken till något vettigt.

Pillard sa:
Tvärtom faktiskt. Sverige står för 1,8% av världens skidåkare och om vi preciserar antalet svenska lavinoffer från 2-3 till 2,5 så kan vi räkna fram att vi endast står för 1,6% av världens lavinoffer.

Stefans rapport handlar inte om vilket land som producerar flest lavinoffer utan hur vi skidåkare hanterar lavinrisken i Sverige vs utlandet och varför det verkar variera.

centralbyrakraten sa:
Pillard sa:
Tvärtom faktiskt. Sverige står för 1,8% av världens skidåkare och om vi preciserar antalet svenska lavinoffer från 2-3 till 2,5 så kan vi räkna fram att vi endast står för 1,6% av världens lavinoffer.

Stefans rapport handlar inte om vilket land som producerar flest lavinoffer utan hur vi skidåkare hanterar lavinrisken i Sverige vs utlandet och varför det verkar variera.
Ah, var så länge sen den här tråden var igång att jag hunnit förtränga. Vill dock minnas att man kunde komma fram till att svenskarna ändå drabbas av många lavinolyckor i alperna per åk i alperna så att säga?

Det är nog mest en myt att vi står för fler lavinolyckor än andra nationaliteter. Däremot så verkar det verkligen vara så att vi är mer lavinbenägna i utlandet än i Sverige och att det inte beror på att alperna skulle vara farligare än svenska fjällen.

centralbyrakraten sa:
Det är nog mest en myt att vi står för fler lavinolyckor än andra nationaliteter. Däremot så verkar det verkligen vara så att vi är mer lavinbenägna i utlandet än i Sverige och att det inte beror på att alperna skulle vara farligare än svenska fjällen.
Påståendet att alperna inte skulle vara farligare än Sverige i lavinhänseende är ytterst märkligt. Vilken skitort som helst i alperna har mer lättåtkomlig lavinterräng än Sveriges skidorter sammanräknat har. Hela den här rapporten verkar ju grunda sig på att dom 2100000 personerna som åker skidor i Sverige åker offpist till lika stor del som dom 300000 personer som åker skidor utomlands, ett påstående som det knappast finns belägg för. Skulle en svensk freerider ta bättre beslut bara för att han åker i Åre istället för Engelberg? Merparten av den lavinfarliga terräng som finns i Sverige ligger väldigt långt från skidorterna och besöks endast av ett fåtal av dessa 2100000
skidåkare. Dock är ju grundtanken om en bättre lavininformation bra, Norge ligger långt före oss idag med varsom.no. Men där finns ju många fler toppturare. Generella lavinprognoser i Sverige skulle vara till mest nytta för den växande skaran skoteråkare som förpestar fjällvärlden med sina högkamsmattor.

Senast ändrad:

@la_grave Du som är akademiskt skolad, har du läst rapporten? Kan man verkligen dribbla med statistik på det här sättet i en licentiatuppsats?

Senast ändrad:
Lowe71 sa:
@la_grave Du som är akademiskt skolad, har du läst rapporten? Kan man verkligen dribbla med statistik på det här sättet i en licentiatuppsats?
Det är inte för inte uttrycket: "Lögn och förbannad statistik" existerar? Klart man kan, du kan dribbla med allt. Speciellt om du är Zlatan.

Jibberisch sa:
Lowe71 sa:
Det är inte för inte uttrycket: "Lögn och förbannad statistik" existerar? Klart man kan, du kan dribbla med allt. Speciellt om du är Zlatan.
Nu kliar det i mina semi-asberger-fingrar och jag bara måste påpeka att det väl heter "lögn, förbannad lögn och statistik"?

Pillard sa:
Jibberisch sa:
Lowe71 sa:
Nu kliar det i mina semi-asberger-fingrar och jag bara måste påpeka att det väl heter "lögn, förbannad lögn och statistik"?
Antagligen helt korrekt, något som satt i bakhuvudet bara. Men faktum kvarstår, det visar vad upphovs-människan vill att det ska visa. Precis som vilken årsredovisning som helst.

Hur mycket klåda får du om jag säger att det heter "Aspergers" och inte asbergers...?

Hahaha! Jag satt och klurade ett bra jäkla tag på stavningen men orkade inte googla :)

Faktumet kvarstår men jag skulle säga att min version framställer statistik som ännu värre, eftersom det är steget efter förbannad lögn tom :)

Pillard sa:
Hahaha! Jag satt och klurade ett bra jäkla tag på stavningen men orkade inte googla :)

Faktumet kvarstår men jag skulle säga att min version framställer statistik som ännu värre, eftersom det är steget efter förbannad lögn tom :)
Jag säger ju att jag håller med dig. Ingenjörsjävel! =)

Haha! Jo jag vet, vi håller med varandra. Att bli kallad ingenjör vetefan om jag kan släppa dock. Tror framför allt mina ingenjörskompisar skulle ha väldigt svårt att släppa det. Jag är en alldeles vanlig fil-fakare... ;)

Lowe71 sa:
Skulle en svensk freerider ta bättre beslut bara för att han åker i Åre istället för Engelberg?
Snarare tvärtom enligt min egen erfarenhet. Jag har sällan sett så många skidåkare bete sig lika ofantligt korkat i lavinterräng som i Åre. Det skråas kors och tvärs ovanför andra åkare på branta fält, folk kör orörda sluttningar utan någon som helst lavinutrustning och droppas rakt ner på potentiella lavinsluttningar från hängdrivor utan en tillstymmelse till att reka eller tänka efter före på ett sätt som jag inte sett under alla år i Alperna. En stor del ligger nog helt enkelt i att vi svenska skidåkare trots allt itutats en del respekt för bergen nere i Alperna och beter oss lite bättre när vi är där nere, än här hemma i fjällen. Trots att riskerna och konsekvenserna av vårt bristfälliga handlande i många fall är ungefär de samma. Dvs, du kan dö lika brutalt i en relativt liten lavin på Baksidan i Åre som i en stor lavin i Laub.

Tillbaka
Topp