Lavinkurser

Skidpryot

Ny medlem
Lavinkurser
Undrar om det är någon som har genomfört en lavinkurs av rang denna säsong? Tipsa gärna. Har hört att SLAO ska anordna en, men har oxå hört att den är dålig.
Har någon gått kurs utomlands som är bra Canada, Frankrike eller Österrike (eller någon annanstans)?
Vet att det finns något i Canada som kallas RAC och en fortsättningkurs som kallas ARAC. Någon som har gått dessa och är de bra?

Lavinkurser
Gick Recreational Avalanche Awareness Course (RAC) i Canada i vintras, och kan rekommendera den. En kväll i klassrummet och två dagar på berget var det. Kan väl kallas en grundkurs och tog upp saker som säkra vägval, hur man gräver för att kolla snölager och lavinfaran mm.
Står lite om kurserna på http://www.avalanche.ca

Lavinkurser
Hej,

Jag gick en helt okey lavinkurs (skredkurs) i vintras i Norge.
Denna kursen hålls av powderguide, http://www.powderguide.no
De har olika kurser, før frikjørere, toppturer, offpiste i Stryn osv.
och håller kursen på olika ställen - själv gick jag den i Hemsedal.

Kursen børjar på fredagen med intesiv teori, teorien bygger på boken "Skredfare" av Markus Landrø.
Lørdagen och søndagen var det skidåkning och øvningar.
Mycket av kursen går ut på att lära sig att läsa terrängen - ta snabba och säkra beslut, linjeval och åkdiciplin.
En annan del av kursen är kamraträddning, enkel søk och søk när flera har blivit begravda under snøn. Dessa øvningar var väldigt bra och du får respekt att det inte bara är att åka omkring med en tranciver och spade och tro att du är "säker" - detta krävs att träna på!

/malin

Lavinkurser
Brittiska European Avalanche School ordnar en veckolång kurs i La Grave varje vinter, ledda av mannen med det passande namnet Mark Diggins (!!). Har inte gått kursen själv men har kompisar som har gjort det och de har bara haft bra saker att säga om den. Kursen är rätt dyr men från vad jag har hört så är det den mest omfattande som finns.

http://www.euro-avalanche.com/

Lavinkurser
Jag gick SLAO`s lavinkurs steg 2 nu i år. Den var i Abisko och under fyra dagar. Från kl 09 till kl 21.30 varje dag. Vi varvade teori med praktik varje dag. Skidåkning och praktik utfördes på de tre orterna Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Kursledare var den svenska lavingurun Peter Mågård som dessutom är en av "experterna" du kan fråga här på Freeride. Han är huvudförfattaren till den den svenska boken Laviner - en handbok som ges ut av Fjällsäkerhetsrådet.

Kursen var otroligt bra och Peter fokuserade på att du snabbt och enkelt skall kunna göra en lavinrisk bedömning när du väl står där ute på berget. Gräva och bedöma alltifrån hur vana dina gruppkamrater är till hur omgivande natur påverkar sluttningen. Ett stort kursmoment är givetvis kamraträddning med transcievers och sondering etc. Lärde oss även söka med Recco systemet. Ett antal timmar ägnades också till att gå igenom hur väder, temperaturer etc påverkar snö och lavinrisk.

Jag kan verkligen rekommendera den och jag hade otroligt mycket nytta av den. Peter Mågård är mycket kunnig och som person är han jäkligt rolig och soft. Den tiden vi inte hade lektion gick åt till att hänga i bastun och dricka öl och snacka skit. Genom hela kursen var jäkligt soft och avslappnad.

Jag tror att du kommer bli mycket nöjd om du går SLAO`s steg 2 kurs.

:: deephed ::

Lavinkurser
Har gått Lavinkurs grund i Abisko, arrangerades dock av STF. Den var mycket bra. Tror inte att SLAO hade något med den att göra, pga att det elaka ryktet grundar sig från just den kursen jag gick.
Men det låter ju konstigt att man skulle annordna två olika kurser på samma fjäll, med två olika arrangörer, i Sverige dessutom. Kanske gick vi samma kurs, men det låter inte så. Det var aldrig något snack om steg 1, steg 2 osv, utan kursen kallades lavinkurs grund. Vi verkade oxå ha ett annat dagsschema om man ser till tiderna. Men vad vet jag...rykten är ju trots allt bara rykten. Kursen du gick verkade ju vara bra.

Tack för svaret!

Lavinkurser
Steg 2 kursen jag gick vänder sig främst till anläggningspersonal. SLAO`s steg 1 kurs är en grundläggande kurs som vänder sig mer till "vanliga" människor och den ingår som ett delmoment i steg 2 kursen. Abisko som kursort för lavinkurser är mycket vanligt då det är ett av de lavinfarligaste områdena i Sverige plus att anläggningen jobbar mycket aktivt med att förebygga laviner och dörför har mycket kunskap runt detta. Anläggningen drivs av STF och SLAO hyr bara in sig där när det är kurser i deras regi. Den kursen du gick verkar ha varit arrangerad av STF själva. Läs mer om kursen på www.slao.se

:: deephed ::

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp