Det är alltid outsägligt tragiskt när sånt här inträffar, och oavsett om man tagit risker antingen i ovetskap, eller överlagt gjort det utifrån erfarenhet lokalkännedom osv..så kan man inte annat än beklaga sorgen och tänka på dom närmaste, men...
Får inte skidåkning, brädåkning (kalla det offpiståkning, boardercross eller vad du vill) ofärtjänt stämpel av att vara nånting som oansvariga slynglar ägnar sig åt med fara för liv och lem både för sig själva och omgivningen ?
Förstasidesstoff för media om olyckor inträffar när entusiaster ägnar sig åt det dom älskar över allt annat... vi ser inte samma rubriker när olyckor inträffar i andra högrisksporter som ridning, motorsport eller dykning (som om jag inte har helt fel är det farligaste du kan ägna dig åt öht, statistiskt sett).
Nej, lite nyansering i media tack, jag ses som nån sorts daredevil som riskerar mitt eget och andras liv nu för att man har dragit en och annan offpistrepa genom åren i svenska och utländska fjäll efter senaste tidernas skriverier.
Sen, apropå kritik mot pistörer, ägare av skidanläggningar osv. Vare sig du åker skidor offpist, åker långfärdsskridsor på osäkra vårisar, kör motorcykel på krokiga vägar med rullgrus i nästa kurva...det finns aldrig några garantier, det är dig själv och ditt eget omdöme det handlar om !