Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är en boomer förresten?
Som man beskriver andra känner man sig själv kanske.![]()
Urban Dictionary: boomer
Boomer: A slang term for Baby Boomer, often used in a derogatory manner.www.urbandictionary.com
Ja så tolkar jag att raporten säger. Gruppen åkte när lavinen gick på en relativt "flattish zone" som var "more prone to triggering than that in steep terrain" på deras högra sida.OK, jag tolkade att du jämförde mellan linjen där gruppen åkte ner och högre upp till åkarens höger![]()
Japp, jag med. Mars-maj är högsäsongen för mig mest pga stabilare snöförhållandena.Jag utövar helst "avancerad" skitouring litet senare på våren.
Som vanligt tråkigt med okunniga journalister som varken har kunskap eller gör någon fakta bakgrundskoll.Så Expressen. Har kommunicerat med dom i många timmar och skickat bilder, vilka de nu använt några av i artikeln nedan.
Sen som vanligt blir ju inte allting rätt när man pratar med noviser på området. Varken geografiskt, vad vi tycker och vad som verkligen hände men vad gör man - låter bli att försöka?
Hon borde åkt skidor i systemet i lördags. Svenskar och andra åkte off pist så det stod härliga till och alla redan i torsdags uppkörda branta rännor kördes upp ännu mer och off pist linjerna flyttades allt längre ut från lavinsäkrad terräng.
https://www.expressen.se/nyheter/oro-efter-dodslavinerna-skidorten-omskakad/
Jo, ganska mycket fel i denna. Även vad vi sagt och tycker - bara för att försöka undvika ännu fler omtag.Som vanligt tråkigt med okunniga journalister som varken har kunskap eller gör någon fakta bakgrundskoll.
– Det händer inte varje år. Men minns du 1999?, frågar han.
Året gick till historien som den då värsta lavinkatastrofen på över 40 år. 31 personer miste livet och stora delar av Ischgl täcktes av snö.
Galtür blev Ischgl i texten, och "Helmut" heter "Halmuf" på ett annat ställe i texten.
Kanske tål att tänka på när man läser artiklar om ämnen som man inte själv är insatt i. Det är väl oftast en massa sakfel i dem också.
Jag tycker att den här artikeln ger en bra bild av varför det sker så mycket olyckor vid grad 3 och varför samt vad man, som skidåkare, kan göra åt det hela själv.Du sätter fingret på det som kan vara det absolut största problemet med 1-5-skalan. 3 - "considerable"/"betydande" är ordentligt farligt, det är inte "halvvägs" eller "normalläge" så att säga.
...
Solen är ofta en gynnande faktor för stabiliseringen av snön, därför lavinrisken ofta går ner efter nån dags solsken. Däremot på våren när solen är alltför stark så är solen ett problem med tanke på blötsnölaviner, men det var inte det här fallet. Det som står i lavinrapporten är att den högre solinstrålningen på den brantare terrängen hade gjort att det låg ett ”thicker melt-freeze crust” över den facetterade snön (det svaga lagret), vilket är positivt då det blir lite svårare att trigga det svaga lagret (självklart inte omöjligt). Om jag tolkar det rätt! I den flackare terrängen så hade det varit mindre solinstrålning och det hade inte skett på samma sätt där vilket gjorde det lättare att trigga det svaga lagret/bestående flaket, vilket fjärrutlöste lavinen på den brantare terrängen. Så tolkade jag det som att de menade med solens påverkan i det här fallet (rätta mig gärna om jag tänker fel!).Om det något jag lärt mig genom åren är att solenbelastningen är en stor faktor. Så tolkar jag även att man delvis säger i texten i rapporten
Du tänker rätt enligt rapporten. Har försökt kommunicera ut det.Solen är ofta en gynnande faktor för stabiliseringen av snön, därför lavinrisken ofta går ner efter nån dags solsken. Däremot på våren när solen är alltför stark så är solen ett problem med tanke på blötsnölaviner, men det var inte det här fallet. Det som står i lavinrapporten är att den högre solinstrålningen på den brantare terrängen hade gjort att det låg ett ”thicker melt-freeze crust” över den facetterade snön (det svaga lagret), vilket är positivt då det blir lite svårare att trigga det svaga lagret (självklart inte omöjligt). Om jag tolkar det rätt! I den flackare terrängen så hade det varit mindre solinstrålning och det hade inte skett på samma sätt där vilket gjorde det lättare att trigga det svaga lagret/bestående flaket, vilket fjärrutlöste lavinen på den brantare terrängen. Så tolkade jag det som att de menade med solens påverkan i det här fallet (rätta mig gärna om jag tänker fel!).
#imho #kondoleanser
Det borde vara mer grafik för att förklara skalan. Tycker även denna grafik underskattar de relativa skillnaderna genom siffrorna de satt.Jag tycker att den här artikeln ger en bra bild av varför det sker så mycket olyckor vid grad 3 och varför samt vad man, som skidåkare, kan göra åt det hela själv.
Blev konstigt citat. Min kommentar:
Jo, men den förutsätter ju att man ens tänker och bryr sig - och inte bara köper en maskingenererad Harry Boy. Eller inte ens vet om att ett spel finns.
Alla liftar öppnade så fort de hade lavinbombat det område. Att ha stängda liftar efter 3 stängda dygn pga storm, med strålande solsken och vindstilla, för att kanske någon åker offpist utanför för pist och liftstolpesäkrad terräng är också låångt ifrån verkligheten och vad 10000 familie wolfgang skulle acceptera. Pulverschnee mit sonne. Vykortsförhållande. Off pist, jaaa, sehr schön.En sak: Toppliftarna brukar vara på bruk ännu på skalan 3, men stängda, när skalan/risken är redan 4. Så, vi (också allt för ofta jag) har mycket bättre möjligheter att hamna oss i en lavin, när risken är 3 ellet mindre.
Återigen, liftarna öppnas när man säkrat pister, oavsett lavinfaran. Vid båda dumpen i Samnaun ifjol, båda med betydligt mer snö som låg kvar än nu, liksom alla dump tidigare under mina snart 50 år på snö, är det så. Precis som jag beskrev ovan.Jag vet ingenting om svenska lavinskalor. Åker nästan bara i Alperna, mestadels i Österrike.
Här talades om familjen Wolgang, dem känner jag inte heller. Men, jag tror, att varken familjen Wolfgang eller en gammal finsk tjockis kan hamna sig i lavin i Österrike, när lavinrisken är enligt https://lawinen.report/bulletin/latest fyra, då alla övre liftar är då stängda. Och varken finska tjockisen, svenska wannabe ungdomarna med dyra Nörröna kläder eller familjen Wolfgang orkar huda nästan 1000 högmeter upp.
Men, när risken minskar till 3, liftarna öppnas och hela gänget är snart (inom minuter) nånstans de borde inte alls vara: Svenska wannabe ungdomarna skriker som fan "Jiihaa, kanon!", farsan Wolfgang "ahhh so schön, so schön!" och den finska tjockisen med frun bara skrattar nånstans mitt i Schöngraben, då snön jamar som en katt...
Vet inte om Sverige, har inte varit där, men inte i St. Anton! Om skalan är 4, högre liftar öppnas aldrig! Om skalan är 4, Schindler, Valluga, översta Albona osv. liftar är stängda, alltid!Återigen, liftarna öppnas när man säkrat pister, oavsett lavinfaran. Vid båda dumpen i Samnaun ifjol, båda med betydligt mer snö som låg kvar än nu, liksom alla dump tidigare under mina snart 50 år på snö, är det så. Precis som jag beskrev ovan.
Snyggt igen av dig, lära sig uttryckan sig snyggt är också en konst.Vet inte om Sverige, har inte varit där, men inte i St. Anton! Om skalan är 4, högre liftar öppnas aldrig! Om skalan är 4, Schindler, Valluga, översta Albona osv. liftar är stängda, alltid!
50 år på snö hjälper inte, om man är inte färdig att lära sig någonting!
Kanske i Italien. Vet du, hur många gånger har vi varit i en situation, att liftarna har stängts mitt på dagen, för att hindra människor gå till offpist, då läget har börjat bli allt för farligt? Många. I Anton, Kapall, kan det ännu vara helt och hållet tryggt att åka pist, men de stänger hela liften, för att hindra åkare gå till skirouten Mattun. Ganska ofta Mattun och Kapall liften är öppna på förmiddagen, men, om det blir snabbt varmare eller börjar blåsa, stänger de hela liften. (Fast det vore helt tryggt att åka pist ner från Kapall.) Och samma med andra högre liftar där.Återigen, liftarna öppnas när man säkrat pister, oavsett lavinfaran. Vid båda dumpen i Samnaun ifjol, båda med betydligt mer snö som låg kvar än nu, liksom alla dump tidigare under mina snart 50 år på snö, är det så. Precis som jag beskrev ovan.
De gånger jag har varit i St. Anton så har de allt öppnat topplifterna efter att de har säkrat allt inbounds? Men deras område de säkrar är i och för sig ganska stort Jämfört med andra orter jag har åkt.Kanske i Italien. Vet du, hur många gånger har vi varit i en situation, att liftarna har stängts mitt på dagen, för att hindra människor gå till offpist, då läget har börjat bli allt för farligt? Många. I Anton, Kapall, kan det ännu vara helt och hållet tryggt att åka pist, men de stänger hela liften, för att hindra åkare gå till skirouten Mattun. Ganska ofta Mattun och Kapall liften är öppna på förmiddagen, men, om det blir snabbt varmare eller börjar blåsa, stänger de hela liften. (Fast det vore helt tryggt att åka pist ner från Kapall.) Och samma med andra högre liftar där.
Om de hade de översta liftarna öppna, när skalan är fyra, då skulle det dö människor som flugor överallt i Antons offpistområde. Liksom sagt, svenska wannebe ungdomar med Nörröna, familjen Wolfgang och den gamla tjockisen från Finland åker offpist, om liftarna är öppna och snön "ses bra ut"...
Det finns som synes även faror med att åka med en guide vilkes bevisats med dessa händelser. Att som väldigt många under en veckoresa gör hoppar in i en guidad grupp och tror att allt är frid och fröjd. Helt fel.Det där är otroligt viktigt. Ifrågesätt alltid. Fråga om du är osäker, säg att det känns konstigt eller att du undrar osv. Gäller med guide och med kompisgänget.
Här är ju elefanten i rummet. Folk vars skidsemester är en katastrof om de inte får åka ospårat. Driver säkert stor del av pressen på guider att ta onödiga risker för att få mer kunder.Och välj orter med färre gäster där det finns tid att vänta till snön satt sej.
Inte där allt är spårat första dan eftef ett snöfall.
Bon ski.
Kommer ihåg hur hetsen utvecklade sig i Andermatt. Min första säsong var det ingen stress, vi kunde åka vissa åk inom liftområden två-tre dag efter snöfallet. Sista säsongen kördes allt upp samma dag som de öppnade systemet. Och alla bara körde allt bara för att det var inom systemet och tänkte inte på konsekvenserna som det kunde bli. Men så märkte man oxå att det hände mer och mer ”händelser” med laviner inom systemet.Här är ju elefanten i rummet. Folk vars skidsemester är en katastrof om de inte får åka ospårat. Driver säkert stor del av pressen på guider att ta onödiga risker för att få mer kunder.
Fokusera mer på upplevelsen av ett fint åk, njut av möjligheten av att bli en bättre skidåkare när snön är lite mindre förlåtande.
Samma i Engelberg. Dag efter snöfall folk huller om buller, två dagar senare öde offpist.Kommer ihåg hur hetsen utvecklade sig i Andermatt. Min första säsong var det ingen stress, vi kunde åka vissa åk inom liftområden två-tre dag efter snöfallet. Sista säsongen kördes allt upp samma dag som de öppnade systemet. Och alla bara körde allt bara för att det var inom systemet och tänkte inte på konsekvenserna som det kunde bli. Men så märkte man oxå att det hände mer och mer ”händelser” med laviner inom systemet.
Mycket dags och veckoturister som stod för detta..
Japp. Var ju där mina första säsonger i Schweiz 2002-2004Samma i Engelberg. Dag efter snöfall folk huller om buller, två dagar senare öde offpist.