Lavinolycka i Österrike

Lavinolycka i Österrike
Så varför försöker du göra dig lustig över en metafor och varför läser du in mer i vad jag sagt än vad som finns att läsa. Och dessutom börjar försöka göra dig lustig. Vad är en boomer förresten?

Lavinolycka i Österrike
Som man beskriver andra känner man sig själv kanske.

Med förhoppning att slippa denna evighetsrunda från någon som verkligen verkar bidra, efter att ha spenderat senaste 48 timmarna med denna lavinolycka och försökt dämpa massmedias off pist är farligt-hysteri, konstaterar jag återigen att JAG, men inte alla andra boomers, tycker det är mer sannolikt att någon med konton på freeride, med lavinryggsäckar och topptursutrustning, med lavinsändare och inhyrd guide, sannolikt är något mer insatta och riskmedvetna om faror med offpist än den totalt okända familjen wolfgang med onkel och oma, vilka kör off pist helt utan kunskap och utrustning, hej vilt i systemet.

Andra här på freeride verkar tycka annorlunda.

Klart slut?

Lavinolycka i Österrike
OK, jag tolkade att du jämförde mellan linjen där gruppen åkte ner och högre upp till åkarens höger (y)
Ja så tolkar jag att raporten säger. Gruppen åkte när lavinen gick på en relativt "flattish zone" som var "more prone to triggering than that in steep terrain" på deras högra sida.

"This can be explained by the thicker melt-freeze crust which was generated over the faceted layer in steep terrain due to higher solar radiation." Solpåverkan.

Jag utövar helst "avancerad" skitouring litet senare på våren.

Lavinolycka i Österrike
Så Expressen. Har kommunicerat med dom i många timmar och skickat bilder, vilka de nu använt några av i artikeln nedan.

Sen som vanligt blir ju inte allting rätt när man pratar med noviser på området. Varken geografiskt, vad vi tycker och vad som verkligen hände men vad gör man - låter bli att försöka?

Hon borde åkt skidor i systemet i lördags. Svenskar och andra åkte off pist så det stod härliga till och alla redan i torsdags uppkörda branta rännor kördes upp ännu mer och off pist linjerna flyttades allt längre ut från lavinsäkrad terräng.

https://www.expressen.se/nyheter/oro-efter-dodslavinerna-skidorten-omskakad/

Lavinolycka i Österrike
Så Expressen. Har kommunicerat med dom i många timmar och skickat bilder, vilka de nu använt några av i artikeln nedan.

Sen som vanligt blir ju inte allting rätt när man pratar med noviser på området. Varken geografiskt, vad vi tycker och vad som verkligen hände men vad gör man - låter bli att försöka?

Hon borde åkt skidor i systemet i lördags. Svenskar och andra åkte off pist så det stod härliga till och alla redan i torsdags uppkörda branta rännor kördes upp ännu mer och off pist linjerna flyttades allt längre ut från lavinsäkrad terräng.

https://www.expressen.se/nyheter/oro-efter-dodslavinerna-skidorten-omskakad/
Som vanligt tråkigt med okunniga journalister som varken har kunskap eller gör någon fakta bakgrundskoll.

– Det händer inte varje år. Men minns du 1999?, frågar han.
Året gick till historien som den då värsta lavinkatastrofen på över 40 år. 31 personer miste livet och stora delar av Ischgl täcktes av snö.

Galtür blev Ischgl i texten, och "Helmut" heter "Halmuf" på ett annat ställe i texten.

Kanske tål att tänka på när man läser artiklar om ämnen som man inte själv är insatt i. Det är väl oftast en massa sakfel i dem också.

Lavinolycka i Österrike
Som vanligt tråkigt med okunniga journalister som varken har kunskap eller gör någon fakta bakgrundskoll.

– Det händer inte varje år. Men minns du 1999?, frågar han.
Året gick till historien som den då värsta lavinkatastrofen på över 40 år. 31 personer miste livet och stora delar av Ischgl täcktes av snö.

Galtür blev Ischgl i texten, och "Helmut" heter "Halmuf" på ett annat ställe i texten.

Kanske tål att tänka på när man läser artiklar om ämnen som man inte själv är insatt i. Det är väl oftast en massa sakfel i dem också.
Jo, ganska mycket fel i denna. Även vad vi sagt och tycker - bara för att försöka undvika ännu fler omtag.

Jag fick leda henne till minnesplatsen, som verkligen inte ligger nära Ischgl. Och på annat ställe på hemsidan ligger Sölden nära Ischgl. Samnaun, som är mest relevant i sammanhanget nämns inte alls.

Lavinolycka i Österrike
Du sätter fingret på det som kan vara det absolut största problemet med 1-5-skalan. 3 - "considerable"/"betydande" är ordentligt farligt, det är inte "halvvägs" eller "normalläge" så att säga.
...
Jag tycker att den här artikeln ger en bra bild av varför det sker så mycket olyckor vid grad 3 och varför samt vad man, som skidåkare, kan göra åt det hela själv.

#imho #kondoleanser

Lavinolycka i Österrike
Om det något jag lärt mig genom åren är att solenbelastningen är en stor faktor. Så tolkar jag även att man delvis säger i texten i rapporten
Solen är ofta en gynnande faktor för stabiliseringen av snön, därför lavinrisken ofta går ner efter nån dags solsken. Däremot på våren när solen är alltför stark så är solen ett problem med tanke på blötsnölaviner, men det var inte det här fallet. Det som står i lavinrapporten är att den högre solinstrålningen på den brantare terrängen hade gjort att det låg ett ”thicker melt-freeze crust” över den facetterade snön (det svaga lagret), vilket är positivt då det blir lite svårare att trigga det svaga lagret (självklart inte omöjligt). Om jag tolkar det rätt! I den flackare terrängen så hade det varit mindre solinstrålning och det hade inte skett på samma sätt där vilket gjorde det lättare att trigga det svaga lagret/bestående flaket, vilket fjärrutlöste lavinen på den brantare terrängen. Så tolkade jag det som att de menade med solens påverkan i det här fallet (rätta mig gärna om jag tänker fel!).

Lavinolycka i Österrike
6B1476C6-D02A-4802-BAE1-A45025BDEA37.jpeg

Lavinolycka i Österrike
Solen är ofta en gynnande faktor för stabiliseringen av snön, därför lavinrisken ofta går ner efter nån dags solsken. Däremot på våren när solen är alltför stark så är solen ett problem med tanke på blötsnölaviner, men det var inte det här fallet. Det som står i lavinrapporten är att den högre solinstrålningen på den brantare terrängen hade gjort att det låg ett ”thicker melt-freeze crust” över den facetterade snön (det svaga lagret), vilket är positivt då det blir lite svårare att trigga det svaga lagret (självklart inte omöjligt). Om jag tolkar det rätt! I den flackare terrängen så hade det varit mindre solinstrålning och det hade inte skett på samma sätt där vilket gjorde det lättare att trigga det svaga lagret/bestående flaket, vilket fjärrutlöste lavinen på den brantare terrängen. Så tolkade jag det som att de menade med solens påverkan i det här fallet (rätta mig gärna om jag tänker fel!).
Du tänker rätt enligt rapporten. Har försökt kommunicera ut det.

Solsken minskar inte automatiskt lavin risken. Kan tom öka den tillfälligt om snölagret värms upp.
Däremot torde det vara så att flera frys smält cyklar stabiliserar snön så den inte triggas så lätt.

Rätta gärna om fel.

På våren är det mycket lättare att handskas med blötsnö lavin risken. Ofta ok om du startar tidigt förutsatt att det varit köldgrader på natten. Och förstås avslutar tidigt alternativt kör flackt om det är genom blött.

Senast ändrad:
Lavinolycka i Österrike
Jag tycker att den här artikeln ger en bra bild av varför det sker så mycket olyckor vid grad 3 och varför samt vad man, som skidåkare, kan göra åt det hela själv.

Blev konstigt citat. Min kommentar:

Jo, men den förutsätter ju att man ens tänker och bryr sig - och inte bara köper en maskingenererad Harry Boy. Eller inte ens vet om att ett spel finns.

Lavinolycka i Österrike

Blev konstigt citat. Min kommentar:

Jo, men den förutsätter ju att man ens tänker och bryr sig - och inte bara köper en maskingenererad Harry Boy. Eller inte ens vet om att ett spel finns.
Det borde vara mer grafik för att förklara skalan. Tycker även denna grafik underskattar de relativa skillnaderna genom siffrorna de satt.

Danger-exponential.png

Senast ändrad:
Lavinolycka i Österrike
Om vi alla taggar ner några steg kan vi förhoppningsvis få höra från den överlevande om Freeride lyckas övertala personen?

Tycker det är skrämmande hur snabbt vi dömer, de kanske medvetet tog risken att köra där? Alla verkar tycka det är uppenbart att det skulle komma en lavin men skulle gärna vilja se hur det ser ut från skidåkarperspektiv.

Lavinolycka i Österrike
En sak: Toppliftarna brukar vara på bruk ännu på skalan 3, men stängda, när skalan/risken är redan 4. Så, vi (också allt för ofta jag) har mycket bättre möjligheter att hamna oss i en lavin, när risken är 3 ellet mindre.

Lavinolycka i Österrike
En sak: Toppliftarna brukar vara på bruk ännu på skalan 3, men stängda, när skalan/risken är redan 4. Så, vi (också allt för ofta jag) har mycket bättre möjligheter att hamna oss i en lavin, när risken är 3 ellet mindre.
Alla liftar öppnade så fort de hade lavinbombat det område. Att ha stängda liftar efter 3 stängda dygn pga storm, med strålande solsken och vindstilla, för att kanske någon åker offpist utanför för pist och liftstolpesäkrad terräng är också låångt ifrån verkligheten och vad 10000 familie wolfgang skulle acceptera. Pulverschnee mit sonne. Vykortsförhållande. Off pist, jaaa, sehr schön.

Under torsdag-fredag-lördag gjordes 1000 tals off pist åk i brant terräng, inom synhåll från liftarna. Inga laviner gick. Vad är relevant lavinfaraangivelse?? Skall alla offpistsvultna åkare sitta på bergsserveringen och dricka öl alternativt hasa runt l överfyllda puckelpistliknande pister och mest titta runt sig för att inte bli påkörda samtidigt som ljuvliga orörda områden lockar några meter bort. Tror inte det rådet funkar och skulle accepteras.

Jämför även diskussionen om svenska skalan. En 2 eller 3 i Ramundberget när det är 0,0001% chans för lavin i systemet, för att kanske någon går en topptur och löser ut den hängdriva som fanns, är det optimalt och bästa strategi? Jag vet inte men är tveksam. Borde det anges olika värden för för inbound och touring??

Senast ändrad:
Lavinolycka i Österrike
Jag vet ingenting om svenska lavinskalor. Åker nästan bara i Alperna, mestadels i Österrike.

Här talades om familjen Wolgang, dem känner jag inte heller. Men, jag tror, att varken familjen Wolfgang eller en gammal finsk tjockis kan hamna sig i lavin i Österrike, när lavinrisken är enligt https://lawinen.report/bulletin/latest fyra, då alla övre liftar är då stängda. Och varken finska tjockisen, svenska wannabe ungdomarna med dyra Nörröna kläder eller familjen Wolfgang orkar huda nästan 1000 högmeter upp.

Men, när risken minskar till 3, liftarna öppnas och hela gänget är snart (inom minuter) nånstans de borde inte alls vara: Svenska wannabe ungdomarna skriker som fan "Jiihaa, kanon!", farsan Wolfgang "ahhh so schön, so schön!" och den finska tjockisen med frun bara skrattar nånstans mitt i Schöngraben, då snön jamar som en katt...

Senast ändrad:
Lavinolycka i Österrike
Jag vet ingenting om svenska lavinskalor. Åker nästan bara i Alperna, mestadels i Österrike.

Här talades om familjen Wolgang, dem känner jag inte heller. Men, jag tror, att varken familjen Wolfgang eller en gammal finsk tjockis kan hamna sig i lavin i Österrike, när lavinrisken är enligt https://lawinen.report/bulletin/latest fyra, då alla övre liftar är då stängda. Och varken finska tjockisen, svenska wannabe ungdomarna med dyra Nörröna kläder eller familjen Wolfgang orkar huda nästan 1000 högmeter upp.

Men, när risken minskar till 3, liftarna öppnas och hela gänget är snart (inom minuter) nånstans de borde inte alls vara: Svenska wannabe ungdomarna skriker som fan "Jiihaa, kanon!", farsan Wolfgang "ahhh so schön, so schön!" och den finska tjockisen med frun bara skrattar nånstans mitt i Schöngraben, då snön jamar som en katt...
Återigen, liftarna öppnas när man säkrat pister, oavsett lavinfaran. Vid båda dumpen i Samnaun ifjol, båda med betydligt mer snö som låg kvar än nu, liksom alla dump tidigare under mina snart 50 år på snö, är det så. Precis som jag beskrev ovan.

Lavinolycka i Österrike
Återigen, liftarna öppnas när man säkrat pister, oavsett lavinfaran. Vid båda dumpen i Samnaun ifjol, båda med betydligt mer snö som låg kvar än nu, liksom alla dump tidigare under mina snart 50 år på snö, är det så. Precis som jag beskrev ovan.
Vet inte om Sverige, har inte varit där, men inte i St. Anton! Om skalan är 4, högre liftar öppnas aldrig! Om skalan är 4, Schindler, Valluga, översta Albona osv. liftar är stängda, alltid!

50 år på snö hjälper inte, om man är inte färdig att lära sig någonting!

Lavinolycka i Österrike
Just nu total snöstorm i Livigno, man ser knappt husbilen bredvid. Orkanvindar. Utsatta pister och vindsidor kommer att vara lika blanka som polerad ispist i valfri Skistarort. Läsidepister och läbergsidor med ljuvlig offpistsnö med lavinrisk 4. Helt övertygad om att alla liftar kommer att öppna så fort vinden minskar oavsett lavinrisk i våra topptursdalar.

Lavinolycka i Österrike
Vet inte om Sverige, har inte varit där, men inte i St. Anton! Om skalan är 4, högre liftar öppnas aldrig! Om skalan är 4, Schindler, Valluga, översta Albona osv. liftar är stängda, alltid!

50 år på snö hjälper inte, om man är inte färdig att lära sig någonting!
Snyggt igen av dig, lära sig uttryckan sig snyggt är också en konst.

Läs igen vad jag skrivit ovan i flera poster än du kanske kan greppa på en gång, tänker inte ta det igen bara för din skull.

Lavinolycka i Österrike
Och nu börjar man köra fram äggen, som sagt. Och för att vara tydlig så pratar jag inte om frukostäggen.

Namnet Livigno kommer från begreppet lavin, förresten.

Lavinolycka i Österrike
Toppliften gruppen utgick ifrån i Samnaun betjänar en blå backe, en av liftarna som gick i nästan hela snöstormen. Vi åkte inte ens den i filmen från i tisdags, för mycket snö så man kom knappt ner. I torsdags efter stormen pjäxdjupt i offpisten, snön blåst över bergskammen, dit där dom dog. Skulle liften varit stängd? Sälj in det till anläggningen.

I Kitzbuhel dog 2 i skog. Kitzbuhel har ju knappt någon topp. I Zillertal dog en långt nere i en skogsdal, efter ett släpp myyycket högre upp.

Lavinolycka i Österrike
Som nyfrälst offpiståkare så är det här ett riktigt uppvaknande för mig. Jag är alltid försiktig om jag rör mig själv på berget men om jag hade hyrt en erfaren guide hade jag nog inte tänkt en sekund på säkerheten förutom att ha korrekt utrustning. Tror det är många som tänker som jag att med en erfaren guide så är man så säker som man kan vara. Det blir väl det jag försöker ta med mig, att man faktiskt måste tänka själv även om man åker med mer erfarna åkare/guide.

Lavinolycka i Österrike
Kanske i Italien. Vet du, hur många gånger har vi varit i en situation, att liftarna har stängts mitt på dagen, för att hindra människor gå till offpist, då läget har börjat bli allt för farligt? Många. I Anton, Kapall, kan det ännu vara helt och hållet tryggt att åka pist, men de stänger hela liften, för att hindra åkare gå till skirouten Mattun. Ganska ofta Mattun och Kapall liften är öppna på förmiddagen, men, om det blir snabbt varmare eller börjar blåsa, stänger de hela liften. (Fast det vore helt tryggt att åka pist ner från Kapall.) Och samma med andra högre liftar där.

Om de hade de översta liftarna öppna, när skalan är fyra, då skulle det dö människor som flugor överallt i Antons offpistområde. Liksom sagt, svenska wannebe ungdomar med Nörröna, familjen Wolfgang och den gamla tjockisen från Finland åker offpist, om liftarna är öppna och snön "ses bra ut"...

Lavinolycka i Österrike
Kanske i Italien. Vet du, hur många gånger har vi varit i en situation, att liftarna har stängts mitt på dagen, för att hindra människor gå till offpist, då läget har börjat bli allt för farligt? Många. I Anton, Kapall, kan det ännu vara helt och hållet tryggt att åka pist, men de stänger hela liften, för att hindra åkare gå till skirouten Mattun. Ganska ofta Mattun och Kapall liften är öppna på förmiddagen, men, om det blir snabbt varmare eller börjar blåsa, stänger de hela liften. (Fast det vore helt tryggt att åka pist ner från Kapall.) Och samma med andra högre liftar där.

Om de hade de översta liftarna öppna, när skalan är fyra, då skulle det dö människor som flugor överallt i Antons offpistområde. Liksom sagt, svenska wannebe ungdomar med Nörröna, familjen Wolfgang och den gamla tjockisen från Finland åker offpist, om liftarna är öppna och snön "ses bra ut"...
De gånger jag har varit i St. Anton så har de allt öppnat topplifterna efter att de har säkrat allt inbounds? Men deras område de säkrar är i och för sig ganska stort Jämfört med andra orter jag har åkt.

För övrigt så när vi snackar St. Anton så finns det flera ställen som inte är speciellt säkra lite längre med heller enligt folk som har bott där i 20 år. De är mer förvånade att folk bara åker hur som helst fast det är hög lavinrisk fast förmodligen tror de att det är säkert för att det är i systemet. Folk glömmer att det finns risker med laviner fast det sprängs. Inget är säkert..

Lavinolycka i Österrike
Det där är otroligt viktigt. Ifrågesätt alltid. Fråga om du är osäker, säg att det känns konstigt eller att du undrar osv. Gäller med guide och med kompisgänget.
Det finns som synes även faror med att åka med en guide vilkes bevisats med dessa händelser. Att som väldigt många under en veckoresa gör hoppar in i en guidad grupp och tror att allt är frid och fröjd. Helt fel.
Många guider har en press från gästerna att leverera den ultimata upplevelsen. Vilket kan visa sej katastrofalt. Guiden känner inte gästens kapacitet och erfarenhet gästerna vet inte i vems händer dom lagt sitt liv.
För att minimera riskerna, för offpist gäller det ju att just minimera de risker som alltid finns.
Min personliga erfarenhet är att för att just minimera riskerna bör man inte bara hoppa in i terränglådan. Man måste tänka själv och se till att försöka läsa terrängen, fällor och valmöjligheter. Och ha kurage att ifrågasätta vägval även om guiden styr.
En bra och säker relation byggs inte upp på en förmiddag under ett par teståk.
Jag och min grupp har under åren byggt upp en relation med några få guider. Både i Österrike och Frankrike. Vilket gör att även guiden känner trygghet inför gruppen och vet att gästerna hellre kommer hem levande än får det absolut häftigaste.
Och välj orter med färre gäster där det finns tid att vänta till snön satt sej.
Inte där allt är spårat första dan eftef ett snöfall.
Bon ski.

Lavinolycka i Österrike
Och välj orter med färre gäster där det finns tid att vänta till snön satt sej.
Inte där allt är spårat första dan eftef ett snöfall.
Bon ski.
Här är ju elefanten i rummet. Folk vars skidsemester är en katastrof om de inte får åka ospårat. Driver säkert stor del av pressen på guider att ta onödiga risker för att få mer kunder.
Fokusera mer på upplevelsen av ett fint åk, njut av möjligheten av att bli en bättre skidåkare när snön är lite mindre förlåtande.

Lavinolycka i Österrike
Här är ju elefanten i rummet. Folk vars skidsemester är en katastrof om de inte får åka ospårat. Driver säkert stor del av pressen på guider att ta onödiga risker för att få mer kunder.
Fokusera mer på upplevelsen av ett fint åk, njut av möjligheten av att bli en bättre skidåkare när snön är lite mindre förlåtande.
Kommer ihåg hur hetsen utvecklade sig i Andermatt. Min första säsong var det ingen stress, vi kunde åka vissa åk inom liftområden två-tre dag efter snöfallet. Sista säsongen kördes allt upp samma dag som de öppnade systemet. Och alla bara körde allt bara för att det var inom systemet och tänkte inte på konsekvenserna som det kunde bli. Men så märkte man oxå att det hände mer och mer ”händelser” med laviner inom systemet.

Mycket dags och veckoturister som stod för detta..

Lavinolycka i Österrike
Kommer ihåg hur hetsen utvecklade sig i Andermatt. Min första säsong var det ingen stress, vi kunde åka vissa åk inom liftområden två-tre dag efter snöfallet. Sista säsongen kördes allt upp samma dag som de öppnade systemet. Och alla bara körde allt bara för att det var inom systemet och tänkte inte på konsekvenserna som det kunde bli. Men så märkte man oxå att det hände mer och mer ”händelser” med laviner inom systemet.

Mycket dags och veckoturister som stod för detta..
Samma i Engelberg. Dag efter snöfall folk huller om buller, två dagar senare öde offpist.

Lavinolycka i Österrike
I think I rest my case. Bra off pist här nu, i skogen .

Dog en här härom dagen, i en ravin mellan liftarna. Förmodligen samma ravin som vi stängde tidigare ett år.

Lavinolycka i Österrike
Apropå hur trygg man är med guide: Säkerheten är allas ansvar, även när man åker med guide eller personer man tror är kunniga. Det är definitivt inte säkert heller ”inom systemet” nere i alperna, man når lätt väldigt exponerad terräng, och många följer andras spår utan att veta vad de går till.

Jag har också en historia där det kunde gått riktigt illa på en tur med guide. Det är ofta små marginaler som avgör utfallet.

Vi heliskiade på ett berg nära Verbier som heter Petit Combin, och skulle skråa ett par 100m över en sluttning med till synes grund slush, guiden påpekar innan vi ska traversera att vi måste åka i hans spår och hålla god avstånd. Traversen är inte så dramatisk visuellt, det är inte superbrant, känns inte jätteexponerat, solen skiner, snön har känts stabil hela vägen, alla är på gott humör.

Guiden tar höjd, vi tre som åker först prickar hans spår, den fjärde (som åker efter mig) hamnar lite lågt och hinner säga typ ”äh jag åker här”, sen kommer ett plötsligt ljud och en bred slushlavin släpper under och runtomkring henne och drar henne med sig i hög fart, hon trycks iväg i ett mullrande böljande djupt hav av tung blötsnö ned mot en terrängfälla som bildar en tratt medan vi skriker ”Don’t lose her out of sight” till varandra. Otroligt otäcka ljud från snön (man hör att det här är väldiga krafter) och allt gick extremt fort! Det kändes som om berget plötsligt levde och det mullrar som åska. Hon sitter (med snowboard) och pressar med ryggen mot snömassorna som går i vågor och hon ömsom syns ömsom är borta bakom ”vågorna”.

Hon har änglavakt och när lavinen dundrar ned i tratten med ett dån och ett stort snömoln (där är ett flera meter högt fall förstår vi) har hon pressats ut på sidan och stoppat när sista snön mullrar ned i tratten. Lavinkäglan plattas ut och ser ganska harmlös ut efteråt, inte alls så djup och skräckinjagande som den var när den var i rörelse.

Det här är omkring 20(!) år sedan och satte en rejäl respekt i mig. Jag kan lätt visualisera det fortfarande. Hade det varit jag som utlöst lavinen hade jag haft ansiktet upp mot berget när vi traverserade eftersom jag åker regular, stor risk att jag då fallit baklänges och fungerat som ett ”ankare” och pressats in i snön, men min väninna åker goofy så hon hade ansiktet i färdriktningen, det räddade henne antagligen från att bli beravd. Hon hade också extrem tur att hon passerat mitten av den yta som lavinen släppte från när hon utlöste den, så hon pressades utåt istället för inåt av snön. Tack och lov körde vi med stort avstånd mellan oss så att bara en person drogs med.

Det är liten tvekan om att det inte hade gått speciellt bra om hon följt med snön ner i tratten. Det var enorma krafter.

Jag har två bilder, det är precis från när snön stannat och guiden åkt ned till henne och från när vi alla samlats. (Notera att man aldrig ska ha transcievern utanpå kläderna såhär. Den riskerar att dras av om man hamnar under snön, men sånt tänkte vi inte på på den tiden).

Jag ringade in det jag kallar ”tratten” där man ser att snön pressats upp på sidorna. Det var ingen stor brottkant, men det var enorma mängder snö som lossnade.

Det man ser i skidfilmer som åkarna kör ifrån är oftast inte denna typ av laviner. De är väldigt snabba och tunga. Blir du begravd i en slushlavin blir du antagligen mos, och blir du delvis begravd sitter du som i ett skruvstäd. När man ser rester av gamla slushlaviner som påminner om denna och inte har sett en i rörelse är det svårt att föreställa sig hur djup den kan ha varit när den rörde sig.

Jag vill inte skrämma någon från att köra offpist, men man bör ha rejäl respekt för naturkrafterna och förstå att erfarenhet inte är någon garanti för att undgå laviner.

Kanske hade den här lavinen undvikits om alla åkt i samma spår, eller så var den sista åkaren det som var droppen för vad triggern tålde oavsett var den befann sig. Guiden vi hade med oss var ingen gröngöling utan en person som uppskattningsvis var runt 60år, från en vettig guidebyrå.

Även om vi då var rätt unga hade vi åkt mycket i väldigt blandad terräng nere i Verbier och på andra platser, tjejen som drogs med är från Californien, vi var inte nybörjare utan konsekvenstänk. Men sett i backspegeln så har jag insett att vi ofta tog väldigt mycket större risker än vi förstod då under åren i alperna, men man blir ju klokare med åren och med mer erfarenhet mer eftertänksam.

När det händer en olycka som nu i Österrike är det lätt (och mänskligt) att man vill distansera sig genom resonemang som att ”de tog onödiga risker/guiden var nog inte bra”, på så vis slipper man tänka att det kan hända en själv. Men även om man gör allt enligt regelboken kan det gå åt fanders, oavsett hur erfaren man är.

Bilagor

• 8288AC57-5E28-4288-8468-F3A9A8835BE9.jpeg
    8288AC57-5E28-4288-8468-F3A9A8835BE9.jpeg
    205.5 KB · Besök: 307
  • 8F1B6EBE-A77C-41B5-B621-9C73FCF048EB.jpeg
    8F1B6EBE-A77C-41B5-B621-9C73FCF048EB.jpeg
    289.6 KB · Besök: 324
Senast ändrad:
Lavinolycka i Österrike
När jag ser bilderna från lavinen och räddningsarbetet så tycker jag att lavinen har nått långt ut på de flackare partierna, jag vet inte riktigt vart skidåkarna befann sig när lavinen gick men kan dom ha resonerat så att dom var utanför räckhåll för eventuella laviner (spontana eller fjärrutlösta)? På bilderna så ser man hur lavinen har sträckt ut sig och förlängts i terrängfällan. Jag tycker det kan vara svårt att bedöma ett lavinsäkert avstånd från en vägg men utifrån den här olyckan ska jag verkligen försöka tänka på avståndet men också att tänka på att utöka marginalerna och undvika att hamna mellan terrängfälla och brant. Fruktansvärd olycka som sätter sig djupt inom en, man tänker på alla anhöriga.

Lavinolycka i Österrike
karta.jpg
Baserat på bilder från räddningsaktionen så kan jag tänka att turen kan ha följt ungefär den gröna linjen i bilden, men jag vet ju inte. Jag gjorde en Google Earth film för den sträckan. Anledningen är att försöka få en uppfattning om hur det kan ha sett ut och möjligen lära något av det. Många andra lavinolyckor är lättare att ta in tycker jag. Den här är mer oväntad och skrämmande eftersom det är erfarna skidåkare med guide och man troligen avsett att köra säkert i relativt flack terräng. Filmen:
(bara tillgänglig via denna länk och jag kommer ta bort den om någon vecka eller om någon ber mig om det)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp