Lavinprognoser för svenska fjällen

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Idag lanserade Fjällsäkerhetsrådet sin webtjänst med lavinprognoser för flera områden i den svenska fjällkedjan.

Åreskutan/Snasahögarna

Hemavan/Norra Storfjället

Abisko/Björkliden/Riksgränsen

Vi som arbetar med det här projektet vill väldigt gärna ha feedback på prognoserna så om ni har åsikter eller funderingar kring lavinprognoserna är ni väldigt välkomna att ta upp dem i den här tråden.

Om ni inte vill synas med era funderingar eller frågor så kan ni skriva direkt till mig på FR-mejlen.

Tack på förhand!

Mårten Johansson

Senast ändrad:
Eftersom vi kommit in i en diskussion om lavinprognoserna på en annan tråd så kör jag en repost på den här så kan vi styra frågorna hit.

@Onlytelemark

Det jag fiskar efter är eventuella konflikter mellan de olika bedömningarna. Om gästerna på morgonen har varit inne på Meteo France och läst deras bedömning och sedan kommer till skidanläggningen och där står det en annan risknivå. Finns det någon sådan konflikt?

Med min lilla text om intern risknivå undrade jag om den risknivå som skidanläggningen bedömer någonsin kommuniceras ut till gästerna eller om man använder Meteo France bedömning ut till gästerna för att undvika konflikter mellan de olika bedömningarna.

Meteo France riskbedömning är bra, men ibland gör lokala förhållanden att det måste till en uppgradering, och det informeras gästerna om, det är klart att det kan uppfattas som en konflikt, frågan är inte helt enkel, men det vet ju du om någon

Vore rimligt med en tregradig skala som Parcs Canada har.Varken SLAO eller Fjällsäkerhetsrådet verkar ha behov av fler skalsteg. Liten, Måttlig och Stor Lavinfara är lagom för både freeriders, dalkrypare och skoterfyllon att hålla rätt på. Sen borde det givetvis finnas nån slags "lavinapp" så kidsen kan få uppdateringar av lavinprognosen direkt i liftkön...

Jag tycker att detta ser bra ut men jag gillar generellt inte att prognoser sträcker sig över så lång tid. Med tanke på hur svårt det kan vara att förutsäga vädret (speciellt i bergstrakter) så tycker jag personligen att lavinbulletiner aldrig borde ha giltighet längre än 24 h. Denna vinter har det nere i alperna blivit rejäla missar flera gånger med lavinskala 1-2/5 trots 60cm nysnö och hård vind!

Lowe71 sa:
Vore rimligt med en tregradig skala som Parcs Canada har.Varken SLAO eller Fjällsäkerhetsrådet verkar ha behov av fler skalsteg. Liten, Måttlig och Stor Lavinfara är lagom för både freeriders, dalkrypare och skoterfyllon att hålla rätt på. Sen borde det givetvis finnas nån slags "lavinapp" så kidsen kan få uppdateringar av lavinprognosen direkt i liftkön...
Lavinapp är defintivt något som går att utveckla. Redan idag så kommunicerar vi lavinprognoserna via Twitter och Facebook. Finns det någon kanal som vi missat?

http://www.facebook.com/?ref=home#!/fjallsakerhetsradet

http://twitter.com/#!/fjallsaker

Iller sa:
Jag tycker att detta ser bra ut men jag gillar generellt inte att prognoser sträcker sig över så lång tid. Med tanke på hur svårt det kan vara att förutsäga vädret (speciellt i bergstrakter) så tycker jag personligen att lavinbulletiner aldrig borde ha giltighet längre än 24 h. Denna vinter har det nere i alperna blivit rejäla missar flera gånger med lavinskala 1-2/5 trots 60cm nysnö och hård vind!
Kan bara hålla med, det är svårt att göra hållbara prognoser för längre perioder. Tyvärr verkar det inte finnas inom en rimlig framtid att göra dagliga prognoser. Möjligen 2-3 i veckan. Dock så har vi möjligheten att utfärda extra prognoser. Förra veckan så missade jag fullständigt väderutvecklingen och fick utfärda en extra prognos redan 24 timmar efter att den första prognosen publicerats.

centralbyrakraten sa:
Iller sa:
Kan bara hålla med, det är svårt att göra hållbara prognoser för längre perioder. Tyvärr verkar det inte finnas inom en rimlig framtid att göra dagliga prognoser. Möjligen 2-3 i veckan. Dock så har vi möjligheten att utfärda extra prognoser. Förra veckan så missade jag fullständigt väderutvecklingen och fick utfärda en extra prognos redan 24 timmar efter att den första prognosen publicerats.
Detta verkar för mej vara samma sak som dagliga prognoser, du hade koll på förändringen och gick ut med en ny prognos, , kan ta ett exempel, för 5år sedan hade vi fått en prognos från Meteo France som sa ingen snö alls i Les Sybelles de närmaste 5 dagarna, det stämde för Le Corbier, men i Saint Sorlin D`Arves på andra sidan berget i samma skidsystem kom 60cm på 24 tim,

centralbyrakraten sa:
Lowe71 sa:
Vad jag vet så har Kanadensarna övergivit den skalan? Rent allmänt så är det ju inte bara i Sverige som man har svårt att få lavinriskskalan att funka. Det laboreras och provas rätt friskt runt om i världen.
Det är svårt att lösa lavinproblemet med information.

Personligen gillar jag att man börjar standardisera grafik utöver risken exempelvis var på fjället det är farligt, vilken typ av laviner man pratar om , hur stora de blir o s v. Roligt för oss som är intresserade. Längst tycker jag de här har kommit.

http://utahavalanchecenter.org/advisory/salt-lake-city

Jag tycker att det egentligen räcker med att man gör nya uppdateringar när det behövs, vissa veckor kan det faktiskt stå samma sak hela veckan (eller månader i cham vad jag har hört...). Vad jag menar är dock att man inte bör skriva ut en giltighetstid som överstiger max 1 dygn eftersom det kan göra att vissa åkare inte kollar varje dag eller förstår hur farlig en väderomställning är. Denna typ av beteende har jag sett exempel på nu för någon vecka sedan i alperna (samma tillfälle som jag beskrev ovan så det var inte ofarligt). Då tror jag att det är bättre att låta texten kvarstå och endast "byta datum" en gång om dagen.

Tillbaka
Topp