Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Vill helst in vara nån viktigpetter, men rätt ska vara rätt, särskilt om det handlar om saker som kan ta livet av dig. All litteratur jag läst säger att CO2 är giftigt ungefär vid de nivåerna jag angivit.. Du får gärna länka en källa du hittat på att CO2 är ogiftigt och att dess enda potentiellt farliga funktion är att det kan tränga undan syret och sänka syrekoncentrationen till farligt låga nivåer. Jag kommer läsa med intresse!

MVH

EDIT: Vid närmare eftertanke tycker jag vi skiter i det här babblandet och håller oss till att diskutera lavinsäckar i den här tråden :)

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
FF sa:
Vill helst in vara nån viktigpetter, men rätt ska vara rätt, särskilt om det handlar om saker som kan ta livet av dig. All litteratur jag läst säger att CO2 är giftigt ungefär vid de nivåerna jag angivit.. Du får gärna länka en källa du hittat på att CO2 är ogiftigt och att dess enda potentiellt farliga funktion är att det kan tränga undan syret och sänka syrekoncentrationen till farligt låga nivåer. Jag kommer läsa med intresse!

MVH

EDIT: Vid närmare eftertanke tycker jag vi skiter i det här babblandet och håller oss till att diskutera lavinsäckar i den här tråden :)
Fast eftersom rätt ska vara rätt så kan jag upplysa om att benämningen du söker inte är giftig utan asphyxiant (vete fan vad det heter på svenska :S), wikipedia har (som så många gånger förr) en väldigt bra förklaring!

http://en.wikipedia.org/wiki/Asphyxiant_gas

Men det stämmer absolut att CO2 i 'höga' koncentrationer är farligt som fasen, precis som du säger. :)

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid

Koldioxid finns i vår utandningsluft. Köper du en patron till din Sodastreamer är det just CO2 den innehåller och bubblorna i din läska är koldioxid blandat med vatten eller kolsyra som det mer populärt kallas. Dvs. koldioxid är en i allra högsta grad naturlig del av vår omgiving och definitionsmässig inte giftig.

Det innebär dock inte att den är ofarlig, för hög koncentration i inandningsluften är direkt livsfarlig, helt rätt! Parallellen med H2O, vatten, är inte så långsökt som det kanske ser ut att vara! Ett naturligt element i vår omgivning, faktiskt absolut nödvändigt för vår överlevnad. Inte giftigt, men definitivt dödligt! Sannolikt har betydligt fler mist livet på grund av vatten än på grund av höga halter koldioxid i inandningsluften.

Men hur var det nu ... är det någon tillverkare som använder CO2 i sina patroner?

/MM

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
FF sa:
Okej, jag har beslutat att i år ska jag gå över till att köra med lavinryggsäck i allt förutom kanske fast and light vårmissions.

Men det är ju en jävla djungel där ute. Det är lätt att göra ogenomtänkta inköp när man inte kan prova på grejerna själv först, och med en såhärpass dyr pryl vill man helst pricka rätt direkt. Så jag tänkte fråga kollektivet; Vad kör ni för säckar och vad för åkning använder ni dom till? Vad är bra/dåligt med er säck?

Jag har kollat runt, men inte hittat den "optimala säcken" än. Helst vill jag ha allt;
- låg, kroppsnära tyngdpunkt
- lättast möjliga vikt
- bra och nära passform
- utbytbart skal, med ett minimalistiskt (liftbaserat ca 18-20l) och ett turorienterat (ca 28-35l)
- A-frame bärsystem av skidor
- bra pris naturligtvis, även om det är den minst viktiga variabeln i just detta fall. Det är viktigast att säcken är tillräckligt bra så att man faktiskt pallar med att använda den.

Hittils leder nog ABS vario systemet. Men vad tycker ni? All input är välkommen!
För att svara på frågan som starta tråden så skulle jag rekommendera ABS säckarna. Kör själv på vario systemet sen ett par år tillbaka och är väldigt nöjd. Från förra året så snäppte dom dessutom upp designen rätt mycket, ryggan nu är bättre än tidigare och sitter på bättre.

Men för den skull behöver du ju inte använda Abs egna säckar, arvas har jag hört mycket bra om. Ett tips sen när du vill få ner vikten är att även byta till karbon-patron.

Lycka till med köpet!

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Mountain_Man sa:
Men hur var det nu ... är det någon tillverkare som använder CO2 i sina patroner?

/MM
Inte som säljs i Europa i alla fall. Det har börjat dyka upp allt fler tillverkare från nordamerika som jag inte har exakt koll på men de får ännu inte säljas i Europa eftersom de inte CE-märkt sina produkter.

Koldioxid är både asfyxiskt och giftig. Det första innebär att den ersätter syre i luften och orsakar syrebrist (asfyxi).

Symptom på koldioxidförgiftning: Ökad andningsfrekvens, andnöd och känsla av otillräcklig andning, huvudvärk, rastlöshet, svårigheter att koordinera sina rörelser, värmekänsla och svettningar, utmattning.

Koldioxid kan alltså döda på två sätt.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Läste det här på wildsnow:

Snowpulse
Snowpulse was the second company to offer an air bag pack, and was recently acquired by Mammut. New for the 2012 season is the 2.0 system, which is much easier to refill and uses the same threads as ABS cartridges, including the available ABS carbon cartridge which saves significant weight.

Tänker jag rätt då i att en snowpulse lifebag lite 35 (som jag länka tidigare i tråden), bör väga ca 2100g helt komplett om man kör dit en carbon-flaska? Om det stämmer är det riktigt jävla bra. Min osprey kode 38 väger typ 1500 tror jag.

Edit:
En av kommentarerna längre ner på sidan:
Rick September 6th, 2012 1:30 pm

I am curious as to where you guys get your weight numbers from? My snowpulse Lite 35 on my hanging bike scale weighs 2200 with cylinder and all. You have it listed at 5.5lbs?

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
FF sa:
Läste det här på wildsnow:

Snowpulse
Snowpulse was the second company to offer an air bag pack, and was recently acquired by Mammut. New for the 2012 season is the 2.0 system, which is much easier to refill and uses the same threads as ABS cartridges, including the available ABS carbon cartridge which saves significant weight.

Tänker jag rätt då i att en snowpulse lifebag lite 35 (som jag länka tidigare i tråden), bör väga ca 2100g helt komplett om man kör dit en carbon-flaska? Om det stämmer är det riktigt jävla bra. Min osprey kode 38 väger typ 1500 tror jag.
Det där är en riktigt surdeg. ABS och Snowpulse/Mammut är inne i en riktigt infekterad patentstrid där de stämmer varandra för allt och inget. När ABS fick veta att Snowpulse hade tänkt att använda samma flaskor som ABS så gjorde de en liten ändring i sin flaska för att förhindra att det skulle fungera. Jag är osäker på hur kompatibliteten mellan märkena är idag men jag misstänker att det funkar att använda ABS flaskorna i RAS:en. ABS har gått ut och sagt att de inte lämnar någon som helst garanti på sina flaskor om de använts ihop med något annat system och de har också chockhöjt priset på sina flaskor med 100% när man köper dem löst.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
centralbyrakraten sa:
Det där är en riktigt surdeg. ABS och Snowpulse/Mammut är inne i en riktigt infekterad patentstrid där de stämmer varandra för allt och inget. När ABS fick veta att Snowpulse hade tänkt att använda samma flaskor som ABS så gjorde de en liten ändring i sin flaska för att förhindra att det skulle fungera. Jag är osäker på hur kompatibliteten mellan märkena är idag men jag misstänker att det funkar att använda ABS flaskorna i RAS:en. ABS har gått ut och sagt att de inte lämnar någon som helst garanti på sina flaskor om de använts ihop med något annat system och de har också chockhöjt priset på sina flaskor med 100% när man köper dem löst.
Jaha minsann. Hmm nja verkar som mammut avråder från det: http://www.snowpulse.nl/pdf/Ride RAS Compatability ABS Carbon Cylinder_ENG.pdf

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Lånar tråden lite. Vad kostar det att fylla på, och vart gör man det? Om man inte köper från butik i Sverige alltså...

Olika priser antar jag för de olika märkena. Men mellan tummen och pekfingret?

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
FF sa:
Många bra tips här och även intressant diskussion! Bra skit.

Jag hitta den här: Snowpulse lite 35l och får det till att den bör väga ~2300g inkl allt. Och då får man sån säck runt skallen som ska (kan) minska risk för trauma. Verkar bra om det stämmer, men det låter lite suspekt lågt räknat på vikten.

Nån som har koll på hur airbagsen deflatear sig själva efter man löst ut dom? Jag menar, om man blir begravd vill man inte att en påse fylld med CO2 börjar släppa ut giftig gas under snön. Var inte snowpulse's gamla säckar fyllda med luft och designade så att de skulle börja långsamt deflata sig själva, vilket efter ett tag skulle ge dig en luftficka om du blev begravd? Vet någon om deras nya säckar också är designade såhär? Eller har något annat märke denna funktion? Jag skulle känna mig lite olustig att ha en säck med giftig gas begravd med mig i en lavin...
Nej, det stämmer inte. Vikten är utan patron. Räkna med att de flesta säckar (inkl ABS) hamnar mellan ca 2700 och 3200 g med patron. Har kommit några lightvarianter från Mammut och Snowpulse såg jag. Kan vara värt att kolla upp. Man vänjer sig med vikten rätt snabbt, men att träna lite extra är nog bra hursom :)

Edit: Mammut Light R.A.S. 30L hamnar på 2,3 kg med patron, det är riktigt bra.
Edit2: Scott 30 liters R.A.S. ligger omkring 2,3 också med patron.

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Pillard sa:
En liten tanke. Du skrev att du ville ha A-frame bärsystem. Mig veterligen är det ganska omöjligt på ABS tyvärr eftersom att skidorna skulle vara i vägen för ballongerna i så fall. Dock ser jag inte att detta gör så mycket eftersom det går alldeles utmärkt att bära diagonalt med den.
Det går utmärkt att bära skidor på sidorna av en ABS-ryggsäck, s.k. A-fäste. Skidorna är inte på något sätt i vägen för de båda airbagarna när de ska lösa ut. Jag har sedan två år tillbaka en ABS Vario 30 l och jag har aldrig burit skidorna på något annat sätt.

/Jonas

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Hybris sa:
Pillard sa:
En liten tanke. Du skrev att du ville ha A-frame bärsystem. Mig veterligen är det ganska omöjligt på ABS tyvärr eftersom att skidorna skulle vara i vägen för ballongerna i så fall. Dock ser jag inte att detta gör så mycket eftersom det går alldeles utmärkt att bära diagonalt med den.
Det går utmärkt att bära skidor på sidorna av en ABS-ryggsäck, s.k. A-fäste. Skidorna är inte på något sätt i vägen för de båda airbagarna när de ska lösa ut. Jag har sedan två år tillbaka en ABS Vario 30 l och jag har aldrig burit skidorna på något annat sätt.

/Jonas
har du modifierat din Vario 30 L da? Jag funderar pa att skaffa en EVOC till min ABS base unit. Ser helt klart ut som det gar att ha ett A-faste med deras modell.

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Hoj!
För min del blev det att sälja av min Vario med 18L light och 30L för inköp av en Snowpulse 35 Lite. Härliga 2300g inkl. patron och en säck som rymmer något. Och vet ni vad, det värsta, den sitter inte som en påse potatis (som jag anser varion gjorde på mig).
Ska på onsdag flyga Stockholm - Calgary och undrar hur ni gör när ni flyger? hade gärna tagit Snowpulseryggsäcken som handbagage, hur fungerar det? några problem? hur brukar ni göra?

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
LawndartGustav sa:
Hoj!
För min del blev det att sälja av min Vario med 18L light och 30L för inköp av en Snowpulse 35 Lite. Härliga 2300g inkl. patron och en säck som rymmer något. Och vet ni vad, det värsta, den sitter inte som en påse potatis (som jag anser varion gjorde på mig).
Ska på onsdag flyga Stockholm - Calgary och undrar hur ni gör när ni flyger? hade gärna tagit Snowpulseryggsäcken som handbagage, hur fungerar det? några problem? hur brukar ni göra?
Let me google that for you!

http://www.snowpulse.com/en/rubrique/conseils-faq/transport/

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Tackar! Men inte direkt svar på vad jag frågade. Kanske ska klaragöra att jag mer undrar hur ni brukar göra och om ni stött på några problem?
Har som jag skrev haft en Vario innan, i 5 år faktiskt, så har rest innan men inte över den stora pölen.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Jag har en ABS Vario med kolfiber-patronen (tror det är 2011 års modell). Tycker den sitter bra på ryggen och är bekväm att åka med, men upplever den fortfarande som hyfsat tung. Köp det lättaste du hittar.

Bärsystemet för skidor kunde vara bättre, men jag tycker det duger. Är i stort sett nöjd med min.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
LawndartGustav sa:
Hoj!
Bra vikt på den säcken!

Jag flög till Calgary 2010 med KLM, visserligen med en ABS-säck då och det var inga problem. Jag gjorde följande:

Jag meddelade flygbolaget i förväg. Packade säcken i det incheckade bagaget tillsammans med dokumenten som deklarerar vad det är. Nemas problemas.

Jag tror inte du ska ta säcken som handbagage, även om du inte har patronen i säcken. Det kan bli tjafs...

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Så, vilken blev vinnaren?

Jag funderar lite på volymen (uppblåsta) av de olika airbagsen... Känns som det borde vara en viktig detalj. Tycker det var lite svårt att hitta tydlig info kring detta.

Har jag fattat det rätt har Mammuts airbag en volym på 150 liter. ABS 170 liter?!?, gäller det för alla väskor med ABS-systemet (tänker på Northface)?!?

Mammuts 18 liter kan man ju få för 6000 kr i butik nu. Känns ju aktuellt...

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Undrar också om själva airbagens utformning har någon betydelse?

ABS har ju sina "pontoner".
RAS krage.
RAS Mammut Kudde bakom huvudet.

Tankar kring detta?

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Ja det stämmer, alla som är ABS-kompatibla har en bas-enhet med balonger löst och sen kommer säcken till löst. Så alla dom har samma size. Däremot så spelar 170 eller 150 liter mindre roll, effekten blir ju utav din totala storlek så om du är stor så kompenserar du för liter-måttet på säcken.

RAS - med krage skapar ett skydd runt huvudet men du begränsar samtidigt din syn ganska så avsevärt. Så om du tänker dig att du har dragit säcken och kanske fortfarande har möjllighet att styra ut mot sidan så blir det svårt med den. Men du minskar risken för trauma.

Sen så tycker jag personligen att snowpulse-säckarna med krage blir väldigt klumbiga i axelremmarna eftersom det är där ballongen sitter.

Enda lösningen - TESTA!

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
DrJ sa:
Tycker det ser ut att gå att åka rätt bra även med Snowpulse. Svårt att titta över axeln men det bör man nog undvika ändå om man skall åka ur en lavin. http://www.wildsnow.com/5141/snowpulse-lifebag-vision/

Enligt detta väger Snowpulse Lifebag Lite 35 6,63 lbs = 3 kg inklusive patron. Inte så lätt... http://www.wildsnow.com/6821/snowpulse-2013-airbag-packs-review-lite-35/
Jag äger 35 lite och har vägt den, den väger 2,3kg som det står att den ska göra. Förstår inte hur de lyckats få vikten till över 3kg.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
ja såklart =) kan omöjligt förstå hur de fått vikten till 3kg. Det finns liksom inget i denna väska som kan få upp vikten till samma vikt som en ABS eller liknande...

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Nu en kort fråga? Vilken ryggsäck för frun (161 cm)? Passar BCA Float (lättare och billigare än ABS) för en så kort kvinna, eller borde jag köpa en storlek S ABS? Jag ska i varje fall köpa någon 20 - 24 liters ryggsäck för henne snart, före sportlovet, själv har jag hela tiden en litet större ryggsäck för dunjackor osv. (inte ännu en lavinryggsäck, jag börjar vara så hemskt gammal, att om jag dör, det är inte så stor skada...)

Så: BCA Float 22? ABS Vario storlek S med Evoc säck eller Mammut R.A.S (frun tycker att dom är fula...)?

Senast ändrad:
Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Kör RAS Light till frugan, sjukt lätt jämfört med de andra ryggorna. ABS tycker jag är för tung. Ingen erfarenhet av BCA...

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Kan ju säga att det blev en snowpulse 35 light för mig också. Riktigt nöjd, kan inte påstå att den känns påtagligt annorlunda på ryggen mot min gamla osprey ryggsäck när man har den på sig. Genomtänkt säck generellt med simplistiskt topload-system och dessutom dragkedja så du kan komma in i säcken. Fästen för yxor och skidor i a-frame.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Köpte en Snowpulse RAS förra året. Ringde och snackade med dom som sa att anledningen till att dom använder kväve i tuberna är att det är lättare att få med en sådan på ett flygplan. Att det var några europeiska flygregler som styrde detta.

Är nöjd med Snowpulsen vad gäller hur den sitter på ryggen och remmar mm, och skall man köpa nytt idag så skall man förmodligen väga in dessa "praktiska" funktionaliteter. Men om man bara tittar på säkerhetsaspekterna och val av system så finns det ju för och nackdelar med de olika systemen som exempelvis, dubbla säckar, skydd för nacken, åka ifrån lavin, sikt mm. Kanske vårt att väga dessa mot varandra men ett av systemen har ju något litet som inte dom andra har och det är BCA som använder luft, alltså om det skulle hända att du blir begravd med din säck så har du bättre chanser med den säcken (även om det inte är statistiskt troligt att man kommer att få nytta av den egenskapen).
Andelen syre i en säck som fylls med kväve (venturieffekten) blir ca 10% vilket inte är tillräckligt för att hålla sig vid medvetande.

Anledningen till att koloxid (kolmonooxid) är "giftigt" är att det binder väldigt bra till de röda blodkropparna och "låser" dom cellerna så att dom inte kan göra sitt jobb bra; transportera syre. Detta gäller inte koldioxid eller de inerta gaserna kväve, helium mfl.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
silversurf sa:
Anledningen till att koloxid (kolmonooxid) är "giftigt" är att det binder väldigt bra till de röda blodkropparna och "låser" dom cellerna så att dom inte kan göra sitt jobb bra; transportera syre. Detta gäller inte koldioxid eller de inerta gaserna kväve, helium mfl.
Fel! Det är ju det man för av när man blir begravd i en lavin för bövelen! Skriv inte sådana saker om du inte har koll på fakta. Det kan lätt vilseleda de som inte vet!
Koldioxid binder till hemoglobinet på samma bindningar som syre och vid en lavin dör man av för lite syre pga att man andas in koldioxid. Detta i sin tur för att snön fryser till is pga isandningsluften eller rörelseenergin i lavinen.
Avalung bygger på att andas ut varm luft med mer koldioxid på baksidan av kroppen men att andas in luft från framsidan. Snön innehåller tillräckligt med syre för att andas i innan den har fryst till is.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
LawndartGustav sa:
Fel! Det är ju det man för av när man blir begravd i en lavin för bövelen! Skriv inte sådana saker om du inte har koll på fakta. Det kan lätt vilseleda de som inte vet!
Koldioxid binder till hemoglobinet på samma bindningar som syre och vid en lavin dör man av för lite syre pga att man andas in koldioxid.
Nja, koloxid binder till samma bindningar som syre. Koldioxiden gör väl däremot, via Bohr effekten, att hemoglobinet vill släppa ifrån sig syret istället för att ta upp det.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
Ta det lungt :) och håll koll på fakta, LandartGustav ;)

CO2 is an asphyxiant gas and not classified as toxic or harmful in accordance with Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals. Concentrations of 7% to 10% may cause suffocation, manifesting as dizziness, headache, visual and hearing dysfunction, and unconsciousness within a few minutes to an hour.
Referens; http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide

Carbon monoxide is colourless, odorless, and tasteless, but highly toxic. It combines with hemoglobin to produce carboxyhemoglobin, which is ineffective for delivering oxygen to bodily tissues. Concentrations as low as 667 ppm may cause up to 50% of the body's hemoglobin to convert to carboxyhemoglobin.[21] A level of 50% carboxyhemoglobin may result in seizure, coma, and fatality.
Referens; http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide

667 ppm är ca 0.07% jämför detta med de 7% ovan, alltså är det en stor skillnad på CO gentemot CO2. Skillnaden som gör att CO anses som giftigt är alltså att det binder mycket bättre till hemoglobinet än vad syre/CO2 gör och "försör" på så sätt transport av syre/CO2. Notera här att CO2 normalt transporteras av hemoglobinet från celler till "utandningsluft" och binder "endast" ungefär lika bra till hemoglobinet som syre gör (syre ena vägen CO2 andra).

Underförstått i denna tråd (och folk borde veta) att man behöver ha ett tillräckligt högt partialtryck på syret i det man andas för att hålla sig vid medvetande samt att varken koloxid (kolmonoxid) eller koldioxid är bra att ha i sig för mycket av. Min kommentar var ämnad för dom som inte vet detaljerna och skillnad på de olika gaserna som nämdes i tråden och som du ser ovan är det en stor skillnad på dessa 2 gaser.

Det är för övrigt partialtrycket på CO2 som styr andningen och inte syret, alltså hög CO2-innehåll innebär en hög andningsfrekvens oavsett SYRE-innehållet i det du andas och hög andningsfrekvens bidrar givetvis till att värma upp luftfickan ännu mer som då tätas igen ytterligare.

Visst jag håller med om att alla hjälpmedel är bra såsom Avalung men själv hade jag föredragit en liten kolfibertub med komprimerad luft på Avalungen = 5-10 min extra liv. Sen om man får önska sig nåt så kan man ju addera en K2 avalance ball, "ihopbyggd" i en rygga tillsammans med en Snowpulse/ABS/BCA system(med komprimerad luft i tuben). Alla dessa är ju tekniker som redan finns bara att sätta ihop och sälja.
Sen som en framtida bonus kanske en liten lättvikt CO2 "urskiljare" av typ slutet dyksystem som kan filtrera luften under X antal minuter och då byter man ut luften i "avalung-tuben" mot syre. Samt kanske en ballong i stil med Snowpulsen fast ännu mer skyddande av kropp och i 2 sektioner "ABS"-stil (om den ena går hål på).

Sen för att svara återigen på val av lavinsäck idag så tycker jag:
1. Köp vilken som helst innan nästa offpisteåk (rekommenderas att köpa 2 tuber)
2. om form/ryggans funktion är viktigt: Snowpulsesystemet/R.A.S./ABS
3. om pris är viktigt: R.A.S./ BCA
4. om du har svårt att välja efter att ha kollat in de olika fabrikaten så kolla in BCA igen och se om du kan överleva formen på deras rygga (alltså känslan den har på ryggen, hur den sitter på funktionalitet-remmar mm, vilket säkert passar vissa helt ok) då tycker jag att den är ett bra köp pga att du har luft i tuben och kan fylla den med en vanlig dyktub.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
silversurf sa:
2. om form/ryggans funktion är viktigt: Snowpulsesystemet/R.A.S./ABS
Personligen skulle säga om form/ryggsäcksfunktion är viktigt så skippa ABS. I alla fall deras egna säckar. BCA-säckarna är milsvidd bättre än ABS-säckarna. Bäst gillar jag RAS-säckarna, speciellt 35/45-liters av de gamla snowpulse-varianterna.

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
En anledning till att ryggor är utlösta beror delvis på att man inte fått tag i handtaget, jag vet minst ett fall där åkaren har haft sina händer i slingorna i stavarna och lavinen i sig har sugit fast stavarna så att åkaren inte nått utlösarhandtaget, värt att tänka på.

ABS rygggorna har mindre möjlighet att bära skidor A-frame då ballongerna blåser ut från sidan och skidorna får inte förhindra dem att blåsas ut när du har skidorna på ryggan.

//M

Lavinrygga ABS/RAS/BCA/?
MansClaeson sa:
Någon som hört något om Scotts "Air 30 Ras"? Den ser riktigt go ut, men frågan är huruvida prestandan står sig gentemot de andra väskorna på marknaden.

http://www.scott-sports.com/global/en/products/2242841010223/pack-scott-air-30-ras-red-grey-no-size/
En sökning ger:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=89106

Om du är ute efter en säck för liftburen åkning i ~20-litersklassen (som faktiskt är jävligt snygg) är den OK. Slimmad, sitter bra och bra midjespänne, men vissa mindre genomtänkta designdetaljer.

Om du däremot är ute efter en ryggsäcks i ~30-litersklassen där funktionalitet och bra packutrymme är viktig är inte vad du söker.

Det är det senare av dessa två som min rant är skriven utifrån. Om du är intresserad skulle jag ev. kunna sälja min utan RAS-insatsen :P Den är använd totalt 10 skiddagar, så i princip ny. Skicka PM om du är intresserad!

Snödjup

Tillbaka
Topp