Ta det lungt

och håll koll på fakta, LandartGustav
CO2 is an asphyxiant gas and
not classified as toxic or harmful in accordance with Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals. Concentrations of 7% to 10% may cause suffocation, manifesting as dizziness, headache, visual and hearing dysfunction, and unconsciousness within a few minutes to an hour.
Referens;
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide
Carbon monoxide is colourless, odorless, and tasteless,
but highly toxic. It combines with hemoglobin to produce carboxyhemoglobin, which is ineffective for delivering oxygen to bodily tissues. Concentrations as low as 667 ppm may cause up to 50% of the body's hemoglobin to convert to carboxyhemoglobin.[21] A level of 50% carboxyhemoglobin may result in seizure, coma, and fatality.
Referens;
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_monoxide
667 ppm är ca 0.07% jämför detta med de 7% ovan, alltså är det en stor skillnad på CO gentemot CO2. Skillnaden som gör att CO anses som giftigt är alltså att det binder mycket bättre till hemoglobinet än vad syre/CO2 gör och "försör" på så sätt transport av syre/CO2. Notera här att CO2 normalt transporteras av hemoglobinet från celler till "utandningsluft" och binder "endast" ungefär lika bra till hemoglobinet som syre gör (syre ena vägen CO2 andra).
Underförstått i denna tråd (och folk borde veta) att man behöver ha ett tillräckligt högt partialtryck på syret i det man andas för att hålla sig vid medvetande samt att varken koloxid (kolmonoxid) eller koldioxid är bra att ha i sig för mycket av. Min kommentar var ämnad för dom som inte vet detaljerna och skillnad på de olika gaserna som nämdes i tråden och som du ser ovan är det en stor skillnad på dessa 2 gaser.
Det är för övrigt partialtrycket på CO2 som styr andningen och inte syret, alltså hög CO2-innehåll innebär en hög andningsfrekvens oavsett SYRE-innehållet i det du andas och hög andningsfrekvens bidrar givetvis till att värma upp luftfickan ännu mer som då tätas igen ytterligare.
Visst jag håller med om att alla hjälpmedel är bra såsom Avalung men själv hade jag föredragit en liten kolfibertub med komprimerad luft på Avalungen = 5-10 min extra liv. Sen om man får önska sig nåt så kan man ju addera en K2 avalance ball, "ihopbyggd" i en rygga tillsammans med en Snowpulse/ABS/BCA system(med komprimerad luft i tuben). Alla dessa är ju tekniker som redan finns bara att sätta ihop och sälja.
Sen som en framtida bonus kanske en liten lättvikt CO2 "urskiljare" av typ slutet dyksystem som kan filtrera luften under X antal minuter och då byter man ut luften i "avalung-tuben" mot syre. Samt kanske en ballong i stil med Snowpulsen fast ännu mer skyddande av kropp och i 2 sektioner "ABS"-stil (om den ena går hål på).
Sen för att svara återigen på val av lavinsäck idag så tycker jag:
1. Köp vilken som helst innan nästa offpisteåk (rekommenderas att köpa 2 tuber)
2. om form/ryggans funktion är viktigt: Snowpulsesystemet/R.A.S./ABS
3. om pris är viktigt: R.A.S./ BCA
4. om du har svårt att välja efter att ha kollat in de olika fabrikaten så kolla in BCA igen och se om du kan överleva formen på deras rygga (alltså känslan den har på ryggen, hur den sitter på funktionalitet-remmar mm, vilket säkert passar vissa helt ok) då tycker jag att den är ett bra köp pga att du har luft i tuben och kan fylla den med en vanlig dyktub.