Lavinryggsäck skulle rädda fler liv vid aktiviteter på is vs offpist?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Skulle det funka att åka med lavinrygga som skydd om man druttar i?

antal döda i lavinolyckor i Sverige:
0,5 döda per år
drunkningsolyckor på is:
5-15 per år.

slutsats:
om ryggsäck med airbag funkar som skydd mot drunkning, borde den användas av pimpelfiskare och skrinnare.
någon som testat att lösa ut airbagen i vatten?

Jag använder flytoverall istället för skoteroverall när jag fiskar på isen.
Finns det risk att fastna vid iskanten med en rygga?
Sen finns det uppblåsbara flytvästar som kostar under tusingen.
Jag skulle inte använda min rygga på ca. 10tusen i detta ändamål. Men det är jag.🤓

Skulle den hålla en person flytande? Ja, utan tvekan. Vatten har högre densitet än snö.

Skulle den rädda livet på bäraren? Tveksamt. Mycket luft på ryggen gör risken stor för att ansiktet och därmed näsa/mun hamnar ned i vattnet. Sen skall personen ju dessutom vara vid medvetande för att lösa ut den.

Så passiv flythjälp som väst eller overall är att föredra. Frågan är hur många av de 5 - 15 som ens hade någon form av flythjälp på sig.

Skulle den hålla en person flytande? Ja, utan tvekan. Vatten har högre densitet än snö.
Jag misstänker din slutsats är rätt, men ditt resonemang är felaktigt. Relativ densitet har ingenting att göra med "flytförmågan" (för lack of a better word) i en lavin. Den kommer från granulär segregering. Större saker hamnar ovanpå.

Airbagen är väl inte helt tät utan kommer ju tömma sig efter en stund gissar jag på.

Intressant jag tänkte precis på samma sak och tänkte göra ett inlägg men så finns här redan en tråd :)

Jag är sällan på isen och när jag är så har jag alltid isdubbar. Men jag har aldrig åkt igenom och är rädd hur bra jag skulle klara det. Därför tänkte jag att jag skulle dra på mig lavinryggan då jag skrinnar utöver min vanliga utrustning med isdubbar för att ta sig upp.

Ryggan skulle jag bara ha på runt axlarna, inga andra remmar fästa (runt mage t.ex.). Ifall man inte tar sig upp på vanligt vis så tänker jag att man kan dra i ryggan och lättare ta sig upp på isen med hjälp av den (inte på ryggen då utan att man drar av sig ryggan, kanske t.o.m. sätter den "under" sig).

Risken är väl kanske att ryggan lämnar i vattnet med torrt och varmt ombyte? Om man inte skulle ha nån slags plan för att få upp den ur vattnet också. Kanske kunde man ha nån slags fiskehuggkrok (teleskopkrok på knappt metern) i fickan eller dylikt? Ett snöre/band i fickan att fiska upp den med?

Eller ska man helt enkelt sätta en flytväst under jackan om man är så här nojig?

Tankar kring detta?

Intressant jag tänkte precis på samma sak och tänkte göra ett inlägg men så finns här redan en tråd :)

Jag är sällan på isen och när jag är så har jag alltid isdubbar. Men jag har aldrig åkt igenom och är rädd hur bra jag skulle klara det. Därför tänkte jag att jag skulle dra på mig lavinryggan då jag skrinnar utöver min vanliga utrustning med isdubbar för att ta sig upp.

Ryggan skulle jag bara ha på runt axlarna, inga andra remmar fästa (runt mage t.ex.). Ifall man inte tar sig upp på vanligt vis så tänker jag att man kan dra i ryggan och lättare ta sig upp på isen med hjälp av den (inte på ryggen då utan att man drar av sig ryggan, kanske t.o.m. sätter den "under" sig).

Risken är väl kanske att ryggan lämnar i vattnet med torrt och varmt ombyte? Om man inte skulle ha nån slags plan för att få upp den ur vattnet också. Kanske kunde man ha nån slags fiskehuggkrok (teleskopkrok på knappt metern) i fickan eller dylikt? Ett snöre/band i fickan att fiska upp den med?

Eller ska man helt enkelt sätta en flytväst under jackan om man är så här nojig?

Tankar kring detta?
Se till att hitta ett tillfälle att träna på detta är mitt bästa råd för att vara förberedd och veta vad det innebär att gå igenom is och ta sig upp. Kallt som fan men bra att veta hur det känns och att man klarar det. Skolor och militära förband gör detta regelbundet på ett kontrollerat och säkert sätt. Som t.ex. dessa:

När jag ser de båda filmerna ovan så undrar jag varför det i övningen inte ingår ett rejält skrik när de kommer upp över ytan för att kippa efter luft. Några av tjejerna får till det men övriga skulle kunna drunkna i tysthet.

Går det ens att blåsa upp en lavinrygga under vatten? Har fått för mig att patronen endast driver en injektorpump som behöver luft att fylla blåsan med. Oklart om det stämmer...

Går det ens att blåsa upp en lavinrygga under vatten? Har fått för mig att patronen endast driver en injektorpump som behöver luft att fylla blåsan med. Oklart om det stämmer...
Nä, det är ju komprimerad luft/gas i patronerna typ300psi. Ex Alprides system används i flygplansflytvästar

Det är väl ändå mest luft som blåser upp säcken? Gasen används för att blåsa in luften genom venturieffekten.
/drH

Man har grenrem och midjerem på en "riktig" skridskosäck för att få lite nytta av den flytefffekt som den faktiskt har (den är vattentät om man stänger den på rätt sätt).
Lavinryggan fylls av luft som dras in i säcken av venturianeffelkten dvs dålig effekt i vatten.
Köp en riktig skridskosäck, skaffa livlina och ispik. Gå med i en skridsksoförening för där kan man träna plurrnig.
Det är till och med så att i vissa föreningar är det oblgatoriskt med teori, praktik och plurrning för ett medlemskap så de har kurser för de nya ;)

Okej. Nu tar vi det här ordentligt och från början. En lavinballongs uppblåsta volum är vanligen runt 150 liter (från tillverkarnas datablad, varierar något med modell). En modern uppblåsbar flytväst med en 33-gramspatron (vilket mig veterligen är den största patronen och samma som i airbags) har en angedd flytkraft på runt 190 N (se här t ex), vilket motsvarar ca. 20 kg massa vid 9.82 m/s^2 acceleration från jordens gravitation. Havsvatten har en densitet på ca. 1 kg/L, vilket enligt arkimedes princip ger att volymen är runt 20 liter. Även med två patroner, som används i ballongsäckar, kommer motsvarande volym inte ens upp i 1/3 av volymen på ryggsäcken - antingen är alltså flytvästarnas patroner _gravt_ överdimensionerade (osannolikt), eller är det något annat som händer.

Grejen är, som nämnts tidigare, ventruiventilen, som genom ventruieffekten suger in luft utifrån. En av poängerna med att använda två patroner med olika gaser är just blanda i argon för att skapa en gasblandning som är tyngre/tätare än bara kväve eller CO2 (som är det som vanligen används i lavinryggor resp flygvästar), eftersom en tyngre gas ger en starkare ventrui-effekt och därmed suger in ännu mer luft utifrån.

Okej. Nu tar vi det här ordentligt och från början. En lavinballongs uppblåsta volum är vanligen runt 150 liter (från tillverkarnas datablad, varierar något med modell). En modern uppblåsbar flytväst med en 33-gramspatron (vilket mig veterligen är den största patronen och samma som i airbags) har en angedd flytkraft på runt 190 N (se här t ex), vilket motsvarar ca. 20 kg massa vid 9.82 m/s^2 acceleration från jordens gravitation. Havsvatten har en densitet på ca. 1 kg/L, vilket enligt arkimedes princip ger att volymen är runt 20 liter. Även med två patroner, som används i ballongsäckar, kommer motsvarande volym inte ens upp i 1/3 av volymen på ryggsäcken - antingen är alltså flytvästarnas patroner _gravt_ överdimensionerade (osannolikt), eller är det något annat som händer.

Grejen är, som nämnts tidigare, ventruiventilen, som genom ventruieffekten suger in luft utifrån. En av poängerna med att använda två patroner med olika gaser är just blanda i argon för att skapa en gasblandning som är tyngre/tätare än bara kväve eller CO2 (som är det som vanligen används i lavinryggor resp flygvästar), eftersom en tyngre gas ger en starkare ventrui-effekt och därmed suger in ännu mer luft utifrån.
Med andra ord, använd inte lavinryggan till skridskoåkning.....

Tillbaka
Topp