isak80 sa:
@cederholm Nu har jag flugit med Alpride-systemet (i en Scott Guide 30) som handbagage, patroner utskruvade och utan speciellt tillstånd från flygbolagen. Först med Danish Air (DAT) från Arlanda och sen med Austrian från Innsbruck.
På Arlanda frågade de ingenting i säkerhetskontrollen, det tog bara lite extra tid i röntgen.
I Innsbrucks säkerhetskontroll frågade de om patronerna var avskruvade när de såg att det var en lavinrygga. Sen var det lugnt.
Så jag har verkligen inte upplevt något problem och har inte behövt visa något papper alls (hade med mig de dokument som nämnts tidigare löst i ryggsäcken).
Gött att det funkade för dig!
Det verkar dock väldigt olika mellan flygplatserna och dagsform på personalen.
Jag fastnade i kontrollen i Milano i söndags och fick diskutera ett bra tag för att få igenom mitt Alpride-system. De menade att jag endast bara fick ha med en av patronerna.
Hade jag inte haft med papprena hade det nog varit kört.
Det slutade med att jag fick ett OK när de läst igenom samtliga produktblad, IATA-bladet och kikat på patronerna en bra stund ihop med någon supervisor-dude.
Polaren hade dock samma system och kom igenom i kontrollen bredvid utan några diskussioner.
Edit: De i säkerhetskontrollen sa också att de struntade i ifall jag hade ett OK från SAS eller ej, då det är säkerhetskontrollens ord som gäller.
Men jag hade, precis som du, inte sagt något till flygbolaget om att jag skulle ha en lavinrygga som handbagage. Men det hade ju som sagt ändå inte hjälp i detta fall.