Lavinsändare/tranceiver tips?!

Zamen

Ny medlem
Hej,

Ny på detta forum och har lite funderingar kring tranceiverval. Jag önskar alltså få rekommendationer på vilken jag skall köpa. Åker of-pist dugligt, har tidigare lånat/hyrt utrustning när det behövts men nu är siktet inställt på en hel månads åkning i vinter varför jag tänker mig att köpa egen utrustning.

Har sökt på forumet men trådarna som jag finner är hyfsat gamla och modellerna på marknaden är nya.. så vad rekommenderar den samlade expertisen på forumet idag? Är, i detta fall, inte särskilt prylnördig. Söker en tranceiver som är användarvänlig och stabil, måste inte vara värstingen på något sätt...

//Z

Alla modeller erbjuder samma grundfunktionalitet. Betalar du lite mer får du lite mer funktioner, men jag tycker att grundfunktionerna räcker långt.

Jag kör Pieps. Kanonenkel att använda. Känns solid/robust och har fått bra omdömen på tester. Jag kör den enklare varianten, Pieps DSP Sport, men det finns även en som heter Pieps DSP Pro.

DSP sport hittar du för cirka 2600 kr:
https://www.outnorth.se/pieps/pieps...3AIVDqmaCh36NgM6EAQYASABEgKHCvD_BwE#Onecolour

Sport-Bittl har DSP Pro för ungefär samma peng. Mycket "bang for the bucks".
https://www.sport-bittl.com/en/pieps-dsp-pro-beacon::25224_1_412.html

Tack för svar.

Har kikat runt lite på begagnatmarknaden men när det kommer till just säkerhetsprylar likt detta är jag inte fullt bekväm att gå på begagnat. Kanske onödigt fisförnämt men har resonerat likadant med alla klätterprylar genom åren oxå.

När jag kollade på att köpa utrustning för några år sedan kändes det som att barryvox var det givna valet, nu känns det mer öppet. Lutar i skrivande stund åt en Pieps DSP sport.

Bra tips om spaden, hade jag inte tänkt på förut!

//Z

Zamen sa:
Tack för svar.

Har kikat runt lite på begagnatmarknaden men när det kommer till just säkerhetsprylar likt detta är jag inte fullt bekväm att gå på begagnat. Kanske onödigt fisförnämt men har resonerat likadant med alla klätterprylar genom åren oxå.

När jag kollade på att köpa utrustning för några år sedan kändes det som att barryvox var det givna valet, nu känns det mer öppet. Lutar i skrivande stund åt en Pieps DSP sport.

Bra tips om spaden, hade jag inte tänkt på förut!

//Z
Be säljaren skicka in på kontroll innan du köper den och få med protokollet.

Repeterar gärna ett återkommande citat från lavin o snösäkerhets kurserna "Den bästa trancivern är den du har tränat med".

Men här kommer också ett tips på ett rimligt bra köp https://www.sport-bittl.com/en/mammut-barryvox-avalanche-beacons-17-18::100466_1_412.html

Och som Smurfen påpekar - tänk gärna till på valet av spade. En spade som passar dåligt med din rygga kommer ganska snabbt att leda till att du äger fler spadar... gissa hur jag vet det.

Personligen kör jag med en mammut barryvox element. Jag gillar mammuts grejer, men har ingen direkt starkare åsikt. Dock gör du rätt i att köpa ny. Gällande spade, se till att den är av god kvalité. En vän hade en spade av mindre god kvalité, bladet vek sig när vi övade framgrävning av lavinoffer. Ingen höjdare.

Tillbaka
Topp