Lavinspade jämförelse

Lavinspade jämförelse
Utan att veta så skulle jag gissa att de där spadarna inte har härdad aluminium i bladet. Det funkar för det mesta men i en stressad situation med hård snö och en hård pjäxa så finns risken att de viker sig.

Lavinspade jämförelse
Det är skillnad på aluminium och aluminium. Troligen ligger skillnaden däri. Köp en och prova att hacka i iskokor och allmänt misshandla den och återkom med rapport :)

Funkar det bra så är det ju bara att köra!

Lavinspade jämförelse
Varför chansa? Din utrustning ska inte rädda dig utan dina kompisar. Inte kul när spaden för 129kr ger med sig när kompisen ligger under snön. Har du inte råd att köpa nytt så köp beggat alt på rea.

Lavinspade jämförelse
Som sagt, det är skillnad på alu och alu. Dessutom har billigare spadar ofta extremt tunt gods, lägg därtill till lågkvalitativt alu och du har en riktig shitfest att se fram mot när du ska gräva.

Lavinspade jämförelse
Just spaden är en extremt viktig del i din säkerhetsutrustning och bör vara gjord av 6061 aluminiumlegering med T6 värmebehandling. Om detta inte tydligt framgår i produktinformationen kan man utgå från att spaden är tillverkad i annat material och således inte duger som lavinspade.

Jag skulle personligen inte åka med någon som kommer med en sådan spade.

Lavinspade jämförelse
havreboll sa:
Funkar det bra så är det ju bara att köra!
Nu känner jag mig 99% säker på att du skämtar, men chansa inte med svar till någon med 3 år som medlem och 10 inlägg...

@jakeplisken - Köp inte den där spaden!
Jag hade en liknande spade från Everest (som ändå såldes som just lavinspade...) för länge länge sen, den gick rakt av vid bladet när jag övade och grävde lite med den. Köp av välkänd fabrikat, gärna en stor med D-handtag om du har plats i ryggsäcken: https://www.skistore.se/sv/627-spadar

Lavinspade jämförelse
Vi har två spadar en Voilé från 90-talet och en relativt ny billig från XXL.
De senaste åren har barnen (tonåringar) använt dem flitigt då de har grävt grottor och annat i bl.a.konstsnöhögar och plogvallar. Redan efter en säsong började det bli sprickor i XXL-spaden, och nu är den knappt användbar längre. Voilé-spaden har lite färgskav, men känns annars lika solid som när den var ny.

Om spaden är tänkt att kunna användas till att gräva i laviner med, så rekommenderar jag att testa att gräva i en hårt packad snöhög (tänk omfrusen plogvall eller konstsnö). Även den bästa lättviktsspaden känns rätt klen i sådana sammanhang, och om kompisen ligger 3 m under snön och allt handlar om att gräva, gräva, gräva, så blir inte stressnivån lägre av att spaden inte funkar.

Lavinspade jämförelse

@Blide Haha, ja jag hade nog trott att
@havreboll var seriös så hade varit intressant att höra från honom själv om det var ett skämt eller inte!

Till övriga kan jag lugna er med att jag inte kommer köpa spaden utan endast var nyfiken om vad skillnaden på olika spadar kunde tänkas vara! De gångar man hittar något som funkar lika bra men till en tiondel av priset är ju alltid trevligt, men bara när det håller såklart.

Lavinspade jämförelse

@jakeplisken
@Blide

Absolut inget skämt. Finns många exempel på överskottsproduktion som säljs billigt vid sidan om av tillverkarna. Precis som nämnts tidigare så det T6 behandlad 6000/7000 series aluminium som gäller på lavinspadar men finns inget som säger att detta är eller inte är det.

Troligen är det billigt skit, men om det inte är det?

Det ultimata testet är väl ändå funktionen. En märkesspade som inte håller för att misshandlas på ett sätt som motsvarar den faktiska stressen den kommer utsättas för är väl ändå sämre än en no-brand som håller?

Ett exempel är fiskelinor där märkeslinor konsekvent inte lever upp till löftena på förpackningen. Efter utförliga stresstest gällande knuthållbarhet, dragstyrka, och slitagetålighet av no-brand märken från Kina som jag själv utfört kan jag säga att dessa är bättre än märkeslinorna.

Ett annat exempel är båtfernissa. Det finns bara ett fåtal tillverkare av detta i världen och nästan alla ligger i Italien. Dessa drygar ut kassan genom att sälja no-brand burkar innehållande deras fernissa på exempelvis Biltema. Det är alltså exakt samma fernissa (något man inser om man kan sin fernissa) men kostar en bråkdel av priset...

Har jag själv en märkesspade? Yes. Skulle jag lita på någon i offpisten som snålar med spade av ren snålhet? troligen inte.

Skulle jag lita på någon som har en billig spade som denne testat utförligt och kan säkerställa funktionen på? Japp!!

Hur vet ni själva egentligen att era spadar håller? Är det bara för att ett företag har satt sin logotype på den...

Senast ändrad:
Lavinspade jämförelse
Om du vill läsa om spadar. Testet är nästan 10 år gammalt, men jag tror fortfarande att merparten av de dedikerade lavinspadarna fortfarande är för veka, felkonstruerade. Voilé funkar bra, är lätta och i alla fall inte dyrast. I testet som är riktigt seriöst var de de enda utan anmärkning. Manuel är den som gjort Mammuts Tranceivers. Snön i en lavin blir fruktansvärt hård, brinner ihop. Spaden måste vara bra.
http://www.nortind.no/images/stories/Nortind/faglige-artikler/avalanche-genswein.pdf

Lavinspade jämförelse
havreboll sa:
@jakeplisken
@Blide

Absolut inget skämt. Finns många exempel på överskottsproduktion som säljs billigt vid sidan om av tillverkarna. Precis som nämnts tidigare så det T6 behandlad 6000/7000 series aluminium som gäller på lavinspadar men finns inget som säger att detta är eller inte är det.

Troligen är det billigt skit, men om det inte är det?

Det ultimata testet är väl ändå funktionen. En märkesspade som inte håller för att misshandlas på ett sätt som motsvarar den faktiska stressen den kommer utsättas för är väl ändå sämre än en no-brand som håller?

Ett exempel är fiskelinor där märkeslinor konsekvent inte lever upp till löftena på förpackningen. Efter utförliga stresstest gällande knuthållbarhet, dragstyrka, och slitagetålighet av no-brand märken från Kina som jag själv utfört kan jag säga att dessa är bättre än märkeslinorna.

Ett annat exempel är båtfernissa. Det finns bara ett fåtal tillverkare av detta i världen och nästan alla ligger i Italien. Dessa drygar ut kassan genom att sälja no-brand burkar innehållande deras fernissa på exempelvis Biltema. Det är alltså exakt samma fernissa (något man inser om man kan sin fernissa) men kostar en bråkdel av priset...

Har jag själv en märkesspade? Yes. Skulle jag lita på någon i offpisten som snålar med spade av ren snålhet? troligen inte.

Skulle jag lita på någon som har en billig spade som denne testat utförligt och kan säkerställa funktionen på? Japp!!

Hur vet ni själva egentligen att era spadar håller? Är det bara för att ett företag har satt sin logotype på den...
I princip håller jag med dig
@havreboll. Det är inte säkert att en viss produkt är bättre än en annan bara för att den har en viss logga på sig. Jag tycker däremot inte att jämförelsen med produkter som fiskelina och båtfernissa, där det inte finns någon säkerhetsaspekt som spelar in, håller. Skulle man köpa en sådan no name-produkt och det visar sig att den inte håller måttet så är det inte hela världen. För en säkerhetsprodukt som en lavinspade riskerar det däremot att få ödesdigra konsekvenser. I värsta tänkbara scenario riskerar någon av dina skidkompisar att dö eftersom din lavinspade går sönder.

Visst kan man testa och säkerställa funktionen på en spade. Jag ställer mig dock frågande hur många i detta forum som har förmågan att geomföra ett utförligt och korrekt sådant test, själva under verklighetstrogna förhållanden. Jag vet i alla fall att jag själv inte är en av dem.

Så hur vet vi själva då att våra spadar verkligen håller måttet!? Som jag ser det är det mest tillförlitligt att utgå från utförliga test från oberoende aktörer. Jag utgick själv från samma test som
@MP1 länkade tidigare i tråden, vilket är det bästa test av lavinspadar som jag lyckats komma över. Med det som utgångspunkt, kompletterat av andra test, i kombination med måtten på min skidryggsäck föll valet på G3 AviTech Shovel.

Senast ändrad:
Lavinspade jämförelse
Recension från hemsidan

Billig spade som fint kan gjøre nytten på rolige påsketurer i pent vær, men den tåler på ingen måte hardt bruk i streng kulde.
Jeg gjorde den feilen å stole på denne spaden på langtur på vinterfjellet i 20-30 minus, her ramlet alt fra hverandre lenge før vi var ferdige med å lage camp første dag. Jeg ville aldri stolt på denne som sikkerhetsutstyr på langtur. Festemekanismen er rett og slett for skrøpelig. I verste fall kan det koste liv.
MEN for hvermansen som kun drar på småturer i skog og mark, er denne sikkert helt ok, og prisen er jo meget hyggelig :)
Pris
Kvalitet

Lavinspade jämförelse
jonnny sa:
Recension från hemsidan

Billig spade som fint kan gjøre nytten på rolige påsketurer i pent vær, men den tåler på ingen måte hardt bruk i streng kulde.
Jeg gjorde den feilen å stole på denne spaden på langtur på vinterfjellet i 20-30 minus, her ramlet alt fra hverandre lenge før vi var ferdige med å lage camp første dag. Jeg ville aldri stolt på denne som sikkerhetsutstyr på langtur. Festemekanismen er rett og slett for skrøpelig. I verste fall kan det koste liv.
MEN for hvermansen som kun drar på småturer i skog og mark, er denne sikkert helt ok, og prisen er jo meget hyggelig :)
Pris
Kvalitet
Känns som ett relativt bra svar där :)

Tillbaka
Topp