@jakeplisken
@Blide
Absolut inget skämt. Finns många exempel på överskottsproduktion som säljs billigt vid sidan om av tillverkarna. Precis som nämnts tidigare så det T6 behandlad 6000/7000 series aluminium som gäller på lavinspadar men finns inget som säger att detta är eller inte är det.
Troligen är det billigt skit, men om det inte är det?
Det ultimata testet är väl ändå funktionen. En märkesspade som inte håller för att misshandlas på ett sätt som motsvarar den faktiska stressen den kommer utsättas för är väl ändå sämre än en no-brand som håller?
Ett exempel är fiskelinor där märkeslinor konsekvent inte lever upp till löftena på förpackningen. Efter utförliga stresstest gällande knuthållbarhet, dragstyrka, och slitagetålighet av no-brand märken från Kina som jag själv utfört kan jag säga att dessa är bättre än märkeslinorna.
Ett annat exempel är båtfernissa. Det finns bara ett fåtal tillverkare av detta i världen och nästan alla ligger i Italien. Dessa drygar ut kassan genom att sälja no-brand burkar innehållande deras fernissa på exempelvis Biltema. Det är alltså exakt samma fernissa (något man inser om man kan sin fernissa) men kostar en bråkdel av priset...
Har jag själv en märkesspade? Yes. Skulle jag lita på någon i offpisten som snålar med spade av ren snålhet? troligen inte.
Skulle jag lita på någon som har en billig spade som denne testat utförligt och kan säkerställa funktionen på? Japp!!
Hur vet ni själva egentligen att era spadar håller? Är det bara för att ett företag har satt sin logotype på den...