Lavinutbildning i Alperna

lallareddie

Medlem
Tjena tjena!

Vi är ett gäng studenter som i vinter tänkt spendera en längre period i alperna och kombinera distansplugg med en massa skidåkning! Eftersom fokus till stor del kommer ligga på offpiståkning tänkte vi se till att gå en lavinutbildninh innan avfärd eller tidigt under vår vistelse.

Har kikat på SVELAVS kurser men av praktiska skäl (samt för att få lära sig mer om lokala risker) är vi också på jakt efter bra kurser på plats i alperna. Ort har vi inte spikat men vi har mest varit inne på de franska alperna, Serre Chevalier i synnerhet.

Med det sagt, är det någon som har erfarenhet av lavinutbildningar i alperna (gärna i närheten av Serre chevalier) och isåfall kan tipsa om plats och arrangör? Och finns det någon motpart mot SVELAV i något alpland?

Om det är någon som har gått utbildningar i såväl Sverige som alperna och kan berätta lite om de olika utbildningarna och kanske till och med tipsa om vad som är mest värt att lägga sin tid och sina pengar på uppskattas det mycket!! :)

Jag har gått en hel del sport relaterade utbildningar både i Sverige och utomlands kopplat till skidåkning, berg i allmänhet, segling och dykning. Svenska utbildningar brukar vara lite fyrkantiga, ”man tar allt så seriöst” men det är det som just gör dem så mycket bättre i slutändan. Med det sagt finns det bra utbildningar och utbildare utomlands också men generella kvalitén på vad du får i kunskap är bättre i Sverige enligt mig.

Ska ni till Chamonix finns Sebastien på Chamonix Experience. Förre detta PHGM räddare, väldigt seriös och kunnig person. Han kan säkert slänga ihop en gedigen utbildning för er.

Senast ändrad:
Om jag var du hade jag letat upp en bergsguide guide att gå utbildningen med. IOM att ni ska vara i Serre så tänker jag spontant Pelle Lång från skiers lodge i la grave, om ni vill gå utbildningen med en svensk guide.

Tillbaka
Topp