@lisachristina Kolla och jämför vad det är för olika delar i paketen. Finns billiga paket som innehåller plastspadar och det går ju givetvis bort :O Handtaget på spaden är också bra att kolla hur det ser ut eller gärna känna på i butiken. Och kan man förlänga spaden? (oeffektivt att gräva med en för kort spade) Sonden ska naturligtvis va så lång som möjligt, men minst 2,5 meter i alla fall. När det gäller tranciever så gillar jag personligen Pieps framför de andra märkena. Har en Pieps Sport själv och har föredragit den framför andra märken som jag ibland har lånat. På utbildningar/övningar har den alltid gjort bra ifrån sig också när ibland vissa andra märken haft problem.
Pieps Sport är ett bra alternativ till paket tycker jag. Finns såklart dyrare med ännu bättre spadar och längre sondar (i Pieps sport är den 2,6 m), spaden som ingår är bra det som kanske kunde va ännu bättre är handtaget men det är ändå helt godkänt i min mening.
Det allra viktigaste är såklart att undvika att hamna i lavinen så 1, gå utbildning och skaffa kunskap, samt öva öva öva! En utbildning räcker tyvärr inte. Så precis som
@Glisseur skrev, om man som trådskaparen ens frågade om utrustning behövs, så ska man hålla sig i pisten eller ta hjälp av en bergsguide. Man blir lätt lite rädd när såna här trådar ens dyker upp på forumet, inte konstigt att så många förolyckas i laviner om man tar så lätt på offpiståkning att man tror att man "bara behöver köpa lite utrustning", "åker jag bara lite vid sidan av så är det lugnt". Den attityden är tyvärr farlig men även om jag först nästan blev provocerad av din naiva fråga
@KarinLager så är det ju såklart inte lätt att veta om det är helt okänt ämne för en själv och mannen vill ut i offpisten

så bra att du frågade och att ämnet faktiskt lyfts, för tyvärr har ju många den här attityden :O Man kan tyvärr inte ta lätt på offpiståkning, de flesta gånger händer det ingenting men de gånger som det händer något så slutar det tyvärr oftast i katastrof. Så om man inte har egen erfarenhet men ändå vill åka, hyr guide!!!! Och en som är från området!!!