Lavinutrustning - tips vid köp pls :)

Sarah.N

Medlem
Hey

Inne på att införskaffa lavinprylar då sambon lyckades få mig hyfsat offpist-frälst (vilket aldrig kommer erkännas till honom, inbiten piståkare som jag är...) nu när vi var iväg med UCPA i Aregentiere för några veckor sedan.

Kollar bl a på denna rygga från Ortovox http://www.sport-conrad.com/en/brands/ortovox/tour-30-7-without-cartridge.html

Någon som har, eller har provat den? Är den camelback-kompatibel? (hittar ingen info om det, så troligen inte... Sambon har Haglöfs Vojd 30, som saknar camelback)
Åsikter om den annars över lag? Andra tips om ryggar runt 30l?

Även kikat på http://www.addnature.com/462521.html
http://www.addnature.com/452845.html
Eller bygga ihop en http://www.addnature.com/460615.html

Spade har jag just nu hemma en Ortovox-shovel-pro-alu-3 från Addnature som jag gillar, men hade önskat några gram lättare egentligen... Just vikten styr väl hållbarheten dock, så det är väl runt 650-800gr man landar på antar jag. Även fått råd om att D-handtag är att föredra?
Även kollat lite på http://www.sport-conrad.com/en/brands/ortovox/kodiak-shovel.html

Åsikter?

Tranciver blir nog Mammut Pulse efter en hel del nät-läsande och tips.

Sond gärna 3 meter, minst 2,80?

Tacksam för det ni orkar dela med er av :)

Senast ändrad:
Hej
Fråga tänker du gå på stighudar mycket?

I så fall är 30l bra annars skulle jag säga de är förstora för liftburen offpist.

Sen är ju frågan om du behöver ABS. Bra val om man åker mycket offpist på egen hand (med polare). Men lite Overkill om du åker med tex UCPA.

Vid köp av spade så köp inte för stortblad. Jobbigt som fan att gräva med i hårdnackad snö. Åtminstone min erfarenhet.

Så länge transivern har tre antenner spelar inte valet större roll. Köp helst en som du är familjär med eller använt tidigare. Viktigaste är att du kan använda den.

Jag har en mammuth och är nöjd med den.

Senast ändrad:
Ähum ... självklart är det bra att ha en lavinrygga i offpisten oavsett om du är ensam, åker med kompisar, UCPA eller Guide. Förhoppningsvis kommer du aldrig att behöva lösa ut den, men åkning i offpisten är sällan 100% säker utan en fråga om riskbedömning ...

Min erfarenhet är att man behöver minst 20 liter för att få med basutrustningen sedan är det inte bara en fråga om antal liter utan även om hur säcken passar din rygg. De flesta säckar med större volym har också en längre rygg vilket kan vara olämpligt för en liten person. Vidare får man kolla om volymen anges i det utrymme som finns tillgängligt för packningen eller inkluderar ballong(er) och patron.

Jag har inte koll på alla lavinsäckar ... men ett intressant alternativ kan vara Deuter ABS 28 SL http://www.sport-conrad.com/ski-alp...bags/ontop-abs-28-sl-ohne-kartusche-sc-1.html som är en damsäck (om du är tjej och lite kortare än "normalkillen"), grymt bra pris! Den är kompatibel med vätskesystem.

Jag har en Mammut Pulse som jag dessbättre aldrig behövt använda i skarpt läge. Vad jag förstår fortfarande en av de vassaste (den vassaste?). Så Mammut Pulse eller Element är säkert köp.

Sond och spade har jag inte koll på, men det är nog klokt att inte välja någon av de kortaste sonderna ...

/MM

Senast ändrad:
Själv åker jag ABS egna, och är supernöjd (även om jag aldrig behövt använda den) då du köper olika zip-on's beroende på vad du ska göra. Själv använder jag Evoc 18L (samma som du länkade fast mindre) och ABS egna 30L (inte att rekommendera). Sen går det ju alltid att diskutera fördelar och nackdelar mellan alla olika system.

Har du verkligen behov av en Pulse? Köp en Element istället och lägg lite extra pengar på en Jetforce-säck. Det hade i alla fall jag gjort.

Har nästan en sådan spade som du tittat på, fast en äldre modell, Grizzly 2. Har bara använt den för att öva eller gräva sittplatser, känns najs att kunna använda den som en hacka när det är hårt och jäkligt.

Kör på en Pulse, lättanvänd och bra.

Sond spelar väl inte så stor roll, bara den är lång nog.

Rygga har jag inte så mycket att säga om, mer än att jag är nöjd med att ha 30 liters volym, får lätt plats med all lavinutrustning, termos, matpacke, stighudar och en dunjacka. En viktig sak att kolla på med ryggsäcken är såklart hur det är tänkt att bära skidorna, eller rättare sagt hur lätt är det att få fast skidorna, och hur väl de sitter fast.
Edit: Har själv en snowpulse guide 30.

Senast ändrad:
Nåt som absolut viktigast är att du går en lavinkurs och lär dig hantera utrustning men framförallt lär dig att läsa av snö och terräng.

Visst lavinsäck är att föredra mot en vanlig som Mountain_man säger. Det ökar ju faktiskt chansen att överleva en lavin.. Enda är att de kan skapa en falsk trygghet.

Har du pengar köp även lavinrygga. Men står du och tvekar mellan en lavinrygga eller en lavinkurs så ta hellre lavinkursen. UCPA:s genomgångar är inte att se som lavinkurs.

Även efter att rest med min ABS jorden runt utan problem även till USA med patron skulle jag nog ändå rekommendera Jetforce. Verkar vara ett bra system som man kan dra flera gånger utan problem med påfyllning. dvs drar (av misstag) en ABS dag 1 så är det bökigt att hitta refill för att kunna fortsätta åka åtminstone den dagen.

Köp även förstahjälpen kit. nåt som många glömmer. gå även en hjärt och lung räddningskurs. för även om man gräver upp nån betyder det ju inte att det är klart. kan ju vara en som inte andas, kross skador osv.

kanske blev lite OT :)

Senast ändrad:
Runt 30 liter tycker jag är lagom, men se till att det finns bra kompressionsremmar när du inte vill använda allt utrymme

Tack å bock för tips och åsikter =)

Jag var på en föreläsning av Mårten Johansson från Åre Lavincenter i december, vilken var mkt bra (nej det är absolut inte att jämföra med en lavinkurs, I know ;) ) - där kom givetvis frågan upp om olika lavinutrustning, specifikt även ABS-rygga. Förutom det rätt givna svaret att man ska lära sig om laviner, risker, bedömning , inte låta utrustningen bli en falsk trygghet som leder till sämre beslut osv osv, att, man kan ju aldrig skydda sig helt från att olyckan kan vara framme hur försiktig man än är, så såklart ska man ha lavinutrustning (som man självklart även tränat på att använda). Gällande om det "var värt" att skaffa lavinrygga, så var det lite filosofiska svaret att "nästan alla skaffar sig sond, trans och spade som första lavinutrustning - grejer som används först NÄR någon redan ligger under snön... En ABS-rygga används för att öka chanserna att INTE hamna under snön..." :)

Har kollat på Jetforce, men känns lite "tidigt" än med tanke på att de inte funnits så länge - och även för att ingen av de få som finns tilltalar mig utseendemässigt (ska man lägga så mkt pengar på nånting vill man ju faktiskt tycka att den är snygg också)

Lagt ner Ortovox-säcken, den verkade lite skumt uppbyggd och sakna kompressionsremmar.
30 liter är vad jag siktar på (25-30l). Har en Salomon 25 som jag kör med nu - jag är frusen av mig och behöver ofta ha med lite mer förstärkningskläder än en "normal" männska, och matsäcken kan ju aldrig bli för stor heller :P

Deutern som du länkade Mountain_man ser bra ut tycker jag, men den verkar också sakna kompressionsremmar? Någon som sett den live och vet?
Jag är 173 lång, så är väl ungefär lika lång som "normalkillen" :D
Om det blir köp av rygga nu, eller senare får vi se - men gillar att vara påläst och få tips av andra användare, är jättetacksam för allas åsikter.

Ortovox-spaden får stanna, tror den blir bra.

Blir Pulse eller Element tranciver :)

Vart har ni gått lavinkurs? Tips på någon hyfsat nära GBG?
Gällande det vi gjorde på UCPA var det ändå rätt bra, även om en riktig kurs är något helt annat. Men vi tränade ändå nästan varje dag på olika moment, de hade t o m en speciell sond-park med tidtagning och olika svårighetsnivåer (vi körde enklaste dock). Hade tur att vara i en grupp där alla tyckte det var viktigt med lavinträning :)
De hade en kväll på centret med en "föreläsning" (tittade på olika filmer), som tyvärr var rätt värdelös. Glad att jag varit och lyssnat på Mårten innan ;)

Senast ändrad:
Tyvärr vet jag inget nära Göteborg. Hemsedal kanske har nåt? Säkert nån som vet här :)

Försök gärna få där de blandar teori och praktik. (I backen med skidutrustning på :)). Men man kommer en bit på vägen med litteratur och sunt förnuft.

Genom att du nämnde Mårten så kanske du redan läst denna annars kan den ju vara kul att läsa.

http://www.bokus.com/bok/9789186773...-att-bedoma-och-hantera-riskerna-med-laviner/

Framförallt är det vägval och förutsättningar vad som skapar en lavin som jag tycker är viktigt att veta. Så man slipper använda ABSen för egen del eller Transivern och sonden för någon annans.

Åre Lavincenter har kurser om du råkar vara förbi i Åre. Har inte gått där själv. Gick de gamla kurserna när de fanns. Men varit på några föreläsningar med dem.

http://www.arelavincenter.se/index.php/lavinkurser

Sen finns det en i Abisko (långt från göteborg) men då får du ju ett av Sveriges bästa åkning också i priset. Noujla är riktigt bra och det går ju lite laviner där :-), sen gränsen 3 mil bort..

https://www.svenskaturistforeningen.se/paket/abisko-lavinkurs-offpist/

Ryggsäckar
ABS egna ryggor har ett dåligt bärsystem åtminstone på de gamla modellerna som jag har. Deras ABS Powder är mindre(Lättare) än deras vario och har ZIP on till 26l (Pack utrymme). De har ett omgjort (bättre) bärsystem än tidigare sen nåt år (fjol?). (Vario kanske också ändrat bärsystemet)

Testade en gammal north face patrol kontra en ny och det var vikt skillnad åtminstone de jag lyfte . Så kanske värt att kolla vikten på det som reas ut nu. Kan vara att de är tyngre och därför reas.

Senast ändrad:
Hoj
Tänkte liva upp denna tråd nu när jag hittade den i gömmorna :)
Valet på rygga, om någon mot förmodan skulle vara intresserad, föll på ORTOVOX ASCENT 30; https://www.addnature.com/ortovox-ascent-30-backpack-incl-kit-black-anthracite-541624.html

Jäkla nöjd (men har ju som tur är inte fått "använda" den)! Beställde hem 5-6 olika, samt testade några i butik, och denna passade mig bäst helt enkelt. Sitter väldigt skönt och gillar skarpt öppningen som går hela vägen runt. Jetforce föll bort pga klumpighet.

Tranciver blev Pulse - som jag faktiskt ska ut och lufta ikväll på lavinkurs hos SkiStore. En gör så gott en kan för att lavinförkovra sig här nere i Blöteborg...
Mårten (från Åre Lavincenter) körde sin årliga föreläsning på Naturkompaniet tillsammans med POW & Skiers Left för ett par veckor sedan också, som jag var på igen :)
Har även en plan på att läsa Snösäker & Mårtens Lavinbok.
En riktig lavinkurs får det bli nån gång i framtiden, tyvärr inte denna säsong.

Tjippåhej =)

Tillbaka
Topp