Lavinutrustning!?!?!?!

Olle_Ja

Ny medlem
Lavinutrustning!?!?!?!
Vad är det bästa att lägga penangarna på om man inte vill köpa transciever för flera tusen? Och hur fungerar reccos system?
Är det någon som vet någon bra och rätt så detaljerad bok över laviner och vad man bör se upp för och så vidare...

Peace out!

Lavinutrustning!?!?!?!
Alltså, jag är ju av den åsikten att man får inte snåla när det gäller säkerhet och kanske medmänniskors liv. (säger jag som inte har haft "råd" att köpa sond. Men, men. Allt för att hålla dubbelmoralen vid liv...)
Köpte Ortovox M2, heter den väl tror jag. Digital, en av de dyrare när jag köpte den för två år sedan. Jag valde den för att jag känner mig så pass väl att jag vet att jag inte kommer öva jämt å ständigt. Det finns billigare men man måste vara j***t säker för att klara av dom.

Sen ska du ju ha sond (hrm...) ohc spade. Och erfarenhet. Helst inte av laviner utan av sökning.... =)

Recco tror jag funkar bra, förutom att dina kompisar inte kan söka efter dig med det.

Någon bok kan jag tyvärr inte rekomendera, men det finns säkert massor. Har du möjlighet att gå på lavinkurs så gör det. Jag gjorde det förra året å lärde mig massor. Hur man tar skiktprov, läser av sluttningar, väder osv.

Lycka till å ha en säker vinter!

Lavinutrustning!?!?!?!
Recco har man väl för att den lokala lavinräddningen ska kunna söka efter en? Har jag rätt? Till sond kan man väl använda såna där hopfällbara pinnar som man sätter upp kupoltält med?

Lavinutrustning!?!?!?!
Hmm...

Hur många tusenlappar pratar vi om när det gäller en sådan där Digital tjofräs ortovox? Har för mig att recco fungerar som någon slags reflex, men då är det alltså bara den lokala lavinräddningen som kan söka efter en om nu något skulle inträffa?

Lavinutrustning!?!?!?!
Jo, Recco kan den lokala räddningsstyrkan söka efter en med. Funkar typ över hela världen tror jag minsann. Det är ju bra, fast ibland kan det ta lite tid innan de kommer. Och tid har man ju inte i det läget.
Nä, jag vet de ÄR dyra. Men hur många år har man inte en sådan?
Men köp gärna en billigare typ den analoga, blåa (minns inte namnet) men ÖVA ÖVA och åter ÖVA. Då funkar den skitbra.

Man kan säkert använda tältpinnar. Fast de är lite tunga å tar plats.
Kan inte de lossna ganska lätt om man håller i en ände å har flera ihopsatta? (förstår ni vad jag menar?)
Man kan ha snöskyffel också. Även det tungt å tar plats. Men, klart allt är ju bättre än ingenting.
Tänk på en sak bara. Du har inte utrustningen för din skull utan för dina kompisar och vice versa.

Trevlig skidvinter!

Lavinutrustning!?!?!?!
Offpist..

När det gäller säkerhetsutrustning är det lika bra att bara kräma på med stålarna eftersom det kan rädda liv, vilket är obetalbart. I alperna är det ett faktum att drygt 90% av de som dör i lavinolyckor i offpiståkning har ingen säkerhetsutrustning. Kontenta - Inget snack, köp!

Jag vet att det kostar på, men det är värt det och borde vara ett måste. Prylarna har oftast ett rätt bra andrahandsvärde.

Fakta Recco:
Består av en speciell reflex
Systemet används av över 300 orter (ex 86% av Frankrikes system uttnyttjar Recco-systemet)
Bättre och precisare precision än lavinsändare

GO HARD!

Lavinutrustning!?!?!?!
Jossan verkar ha bra pejl på läget. Jag kan tillägga mina åsikter.

Har man tänkt åka offpist på lite mer avancerade ställen så SKA man ha utrustning för det. Den inkluderar spade, sond, tranciever, kunskap och minst en kompis! Åker man med guide brukar det finnas möjlighet att hyra utrustning på plats.

Se till att, som sagt ovan, träna med utrustningen och läs på lite så att du kan undvika de farligaste platserna. Åk aldrig offpist ensam. Det är nog den största tabben.

Angående Recco. Det har sagts tidigare att Recco är jättebra...om man vill att familjen ska ha något att begrava. Säg att en lavin går på ett ställe som ligger väldigt avigt. OM någon av dina vänner klarade sig undan lavinen ska denne först ta sig till civilisationen för att larma (antagligen har ingen annan märkt att det gått en lavin, såtillvida att den inte är jättestor), och därefter ska räddningsmanskapet ta sig till platsen och börja söka. Du kanske inser hur lång tid det kommer att ta? Alltså, Recco är ett KOMPLEMENT till den övriga utrustningen, men ingenting man ska förlita sig på till 100%.

//Dr. Snow

Lavinutrustning!?!?!?!
En bra bok för att hjälpa upp teorin är Fjällsäkerhetsrådets "Laviner - en handbok" ISBN: 91-620-1209-6.

Den är dock teoretisk men går igenom såväl snöstruktur, meterologi, varningstecken och hur man undviker laviner samt räddar.

Men det finns inga genvägar vare sig ekonomiskt eller övningsmässigt.

Jag har sagt det i tidigare trådar avseende tranciever att jag köper inte det beggagnat då det är mitt liv som står på spel när/om man hamnar under. Jag vet inte hur den har använts eller hanterats innan jag köpte den. För er som klättrar är det väl självklart att inte köpa ett beggat rep, samma teori här!

Och övar du inte med prylarna så kommer dina kompisar att dö. Du har en puls på runt 200, kallsvettas är fysiskt trött och är på panikens gräns när din kompis ligger under. Du har tio minuter på dig att hitta honom... Det går inte att ställa sig och fundera på hur man använder sina prylar.

Lavinkurs är bra. Keb och Abisko har båda helt ok kurser, jag skulle dock rekomendera att gå en med auktoriserad bergsguide och inte i STF regi då deras kurser varit lite taffliga till och från. När vi hyr guide hela veckor brukar vi ha minst en dag med lavin och glaciärräddning, det är en ganska billig livförsäkring och inte särskilt dyrt om man är fem pers eller så i en grupp!

Fjällräddningen anordnar även kurser för proffsinsatser om du vill. Dom är rätt dyra men väldigt bra.

En bra riktlinje är att alltid åka med folk som har mer erfarenhet tills du känner att du själv kan bedöma riskerna på ett bra sätt. Det är svårt och det är lokalt, lavinfara ligger oftast till grund hur väder och vind varit under flera dagar tidigare och ibland hela säsongen...

Och visst är det så att det känns konstigt att köpa en sak som man ALDRIG vill behöva använda. Men jag lovar att man är lycklig att man har både övningen och prylarna när saker och ting går åt helvete!

Lavinutrustning!?!?!?!
Recco funkar bra, men sökutrustningen är tung och stor och manga orter delar pa utrustning vilket innebär att ibland maste utrustningen flygas in fran annan ort och det kostar tid och tid är värdefullt. Köp transciver, da kan sökandet pabörjas omedelbart. se Recco som ett komplement. Ska man aka offpist bör man ha all tillgänglig utrustning, som sändare, spade, sond, första hjälpen, mobil(om det finns täckning!) Hjäm och ryggskydd kan även öka dina chanser radikalt när du aker över stock och sten. Men viktigast av allt är kunskap, och senare även erfarenhet, men en lavin kan även drabba den mest erfarne och under de mest "säkra" förhallande. Ga en lavinkurs.

Lavinutrustning!?!?!?!
Om du inte vill lägga pengar på en tranciever ska du satsa på ett par pistskidor.

Fakta om recco: Fungerar jättebra, när ortens räddningsteam är på plats.
Tid att få tag i räddningen, få dem på plats, och deras söktid > 15min. Din tid levande under snömassorna < 15min.
Nästan alla som begravs och räddas, hittas och grävs ut av sina kamrater.

Ska du åka offpist så satsa på en tranciver,spade och sond. Även om det är dyrt. Det är ditt och dina kamraters liv som står på spel.
Köp hellre repade gamla begagnade skidor och en ny tranciver, än nya skidor som du inte kan utnytja om du är död.
Tro mig, köper du en sändare kommer du aldrig att ångra det, även om du aldrig behöver använda den.

Sen ska det sägas att bästa sättet att överleva en lavin är att aldrig hamna i den. Läs böcker, gå kurs och lyssna på dem med erfarenhet.

Lavinutrustning!?!?!?!
Först och främst instämmer jag med vad som sagts tidigare i diskussionen angående Recco. Recco utgör inget alternativ till kamraträddningsutrustning däremot är det ett bra komplement (Dock med ovan nämnda uppenbara nackdelar)!

Visst är en digital sändare enklare och mer intuitiv i sitt användande, men fortfarande krävs åtskilliga övningstimmar för att kunna hantera dem. Alldeles för många tror att de har koll bara för att de fattar hur pilarna på sändaren funkar. Ofta ser man folk som lägger en sändare 10-15m bort och sedan "söker upp" den med hjälp av sin egen...som sagt rätt enkelt...Lägg en sändare i en ryggsäck och gräv ner den djupt (1-2m) och vips så inser ni att ni inte hade så mkt koll som ni trodde tidigare (Givetvis skall den/de som skall söka inte kolla vart polarna gräver ner ryggan). När ni har koll på detta moment kan ni testa att gräva ner fler ryggor och därigenom ytterligare öka komplexiteten.

Vi brukar sticka ut öva dagar när det är flatljus och värdelös åkning. Efter lite grundläggande praktisering brukar vi genomföra övningen som en tävling. Därigenom blir det rätt skoj och realismen ökar (eftersom man försöker gräva ner sändare så jävligt som möjligt, för att polarna ska få sämre söktider + bättre koll när det verkligen gäller!!). Bra är att efter varje sökning diskutera vad som var bra och vad som kunde ha gjorts bättre.

Ytterligare en aspekt av sändare är vikten av att alltid kolla dess funktion. Batterier måste vara fräscha, ty annars kan kvaliteten på signalerna bli lidande och sökningen blir så gott som omöjlig. Därutöver är det viktigt att innan varje riskexponering kolla att sändaren verkligen funkar (Jo, sändare går sönder...I synnerhet M1 och M2...det finns skäl till att X1 har gått tillbaka till den gamla F1-infästningen..). Detta kan ske genom att man sätter sändarna mot varandra. Dock kan antennerna i sändaren ha gått sönder om sändaren har fått en rejäl smäll. Därför bör man även kolla dessas sökfunktionalitet. Detta kan man göra genom att en kompis långsamt åker förbi dig medan du kollar att avståndsangivelserna på din sändare verkar rimliga.

Stay alive!
/Andreas

Lavinutrustning!?!?!?!
För Er som vill öka svårighetsgraden på sökandet vid träning så kan jag rekommendera att gräva ner två ryggor med trancievers i, givetvis på sänd :). Ryggorna ska sedan letas upp med trancievern och konstateras att det ligger där med hjälp av sond, den får inte grävas upp! Det innebär alltså att du konstant har två signaler in i din tranciever och vips så är det inte så där dunderenkelt!

Syftet med övningen är att visa på hur komplext och störande det kan vara med fler signaler samtidigt, oavsett om du har digital eller analog tranciver. Vid en "skarp" situation med flera än två kompisar begravda så lär man ju heller inte gräva upp en i taget för att slå av trancievern.

Vad gäller böcker så finns bland annat Avalanche Safety for Skiers, Climbers and Snowboarders ISBN: 0921102720.
I mitt tycke en bra och informativ bok som även går in på hur, och varför olika laviner uppkommer, olika snötyp etc.

Lavinutrustning!?!?!?!
Sant Martin! Framförallt skall man inte slå av en uppgräven sändare, eftersom det kan föreligga risk för ytterligare lavin...och då är ju den killen torsk om hans sändare är avslagen.

Bra att du lade till att man skall sonda närområdet om man inte får tillräckligt små avstånd (d.v.s. sändaren ligger djupt begraven).

Hänger dock inte riktigt med i ditt tänk gällande flera offer..Varför skulle man inte gräva upp ett funnet offer? Går det att generalisera?? Oavsett vad man väljer så prioriterar man ner ngt offer. Eftersom tidsfaktorn är avgörande borde det rimligen vara fördelaktigare att gräva upp ett säkert funnet offer istället för att fortsätta söka nästa?? Rätta mig gärna om jag tänker fel!! Oavsett vilket kan vi konkludera att principerna för räddningsorganisation är grymt viktiga att ha förberett och diskuterat igenom.

/Andreas

Lavinutrustning!?!?!?!
Sorry var kanske lite otydlig. Men utgå ifrån följande scenario:

Lavin går
Av ett gäng på 6 personer begravs 2.
Offer 1 lokaliseras och kan börja grävas fram. 2-3 personer klarar av att gräva upp offer 1, fler lär ändå bli trångt, varvid resterande 1-2 personer kan fortsätta sökandet efter offer 2. Dock lär det ju vara fett slöseri med tid att vänta tills offer 1 är uppgrävt innan man påbörjar söket efter offer 2

Eller har jag fått det jag lärt mig helt om bakfoten?

I all ödmjukhet

/Martin

Lavinutrustning!?!?!?!
Martin: Helt rätt, men med barryvoxen (finns säkert på andra också) så kan man slå in att en beeper är funnen vilket underlättar oerhört mycket. På dom flesta (digitala)kan man också slå på ett smalare gap vilket innebär att man kan vända sig bort från den funna och leta vidare.

Fler än två personer till att gräva behövs sällan eller aldrig, är man två ovan snö fortsätter en att söka medans den andre påbörjar räddning. Dock så är det viktigt att vara försiktig med den man gräver fram, rygg och nackskador är inte ovanliga när man dragits med... been there, done that... osv :-(

Jag kan också intyga att viljan att bli bättre på räddningsmetoder ökar dramatiskt efter att man själv varit inblandad i en olycka.

Men, och det är ett stort men, det spelar ingen roll hur mycket man kan i vissa fall... bästa sättet att överleva en lavin är att inte vara med i en! Det innebär att ibland måste man vända... Och att man ska lägga lika mycket tid på att lära sig läsa snö och terräng som att kunna räddningsoperationer...

Lavinutrustning!?!?!?!
Putte så sant så sant, både viljan att bli bättre på säkerhet och att ha förståndet att vända!

Må vädergudarna vara oss nådiga i vinter!

/Martin

Lavinutrustning!?!?!?!
hm... En sak som jag precis kom på. på northstar.se under snö och säkerhet så finns det en billig variant som bara är transmitter. Alltså en liten pryl som sänder ut samma signal som en transciever, men som inte går att söka med.

Jag har funderat på att köpa en eller två när man har grupper, där folk ändå inte har koll på hur en beeper funkar. Men det gäller ju att man är så många som har en riktig, som kan använda den, att det inte är någon som står ovanför snön ensam utan möjlighet till kamraträddning... Då hade man nog känt sig sådär lagom smart!

Men som sagt, det är nog mer i turistsyfte jag täntke det.

kostar en 600 hundring eller så...

Någon som har några kommentarer om denna mojäng?

Lavinutrustning!?!?!?!
förutom "Laviner - en handbok" som redan har nämts så kan jag rekommendera "Snö och laviner" från naturvårdsverket (ISBN 91-7590-306-7) den är lite mera informell.

Lavinutrustning!?!?!?!
Alltså ska du på fjället och är rädd för laviner så får du allt pröjsa lite. DU kan inte dra ut på fjället med recco system på pjäxan och tro att du är säker.

Ortovox, Barryvox eller tracker dts är bra sändare/mottagare. Känner du inte för att köpa en kan du alltid hyra. Sen behöver du spade och helst sond (använd inte en som man har till tält) Jag föredrar faktiskt den analoga varianten av tranciever, lättare att använda och är oftast billigare.

God tur

Lavinutrustning!?!?!?!
Daniel Beyer> "Alltså ska du på fjället och är rädd för laviner så får du allt pröjsa lite"

More like - är du rädd för att ta risken att bli levande begravd eller se din kompis bli det så får du allt pröjsa lite.

Annars är det här en bra tråd. Var köper man natirvårdsverket bok "snö och laviner"?

Lavinutrustning!?!?!?!
Hej Olle,
Du undrar: "Vad är det bästa att lägga pengarna på om man inte vill köpa transciever för flera tusen?"

Jag skulle rekommendera en charterresa till Kanarieöarna. Möjligtvis ska du ta den presumtiva Reccoreflektorkostnaden och istället investera i långa drinkar utan virke i baren. Bara du undviker outpisten så ordnar det sig nog, helst bör du undvika utförså´kningen helt och hållet.

Och vad gäller Barryvoxen (tror jag det var) som bara sänder som jag tror Putte nämnda måste det vara en av de mest egoistiska, korkade och sjuka uppfinningar sedan Edseln.

Lavinutrustning!?!?!?!
Rätt!!!

Rätt utrustning blir värdelös utrustning om man inte vet hur man använder den.....

Lavinutrustning!?!?!?!
Naturvårdsverket är inte mkt att hänga i julgranen när det gäller att de ska göra sitt jobb. Tro mig.

Lavinutrustning!?!?!?!
JCM: :o) Sant det är ju statligt...

Jag lyckades via Libris biblioteksservice iaf ta reda på att snö & laviner kom ut 1984 och blev ersatt av Laviner en Handbok som utom 2000.

DVS om dom inte har ett annat svar på naturvårdsverket, men jag vågar inte maila dom... Sist jag mailade en institution så fick jag tio miljoner virusmail tillbaka!!!

Putte - your PI in sajberspäjs

EDIT: JCM, välkommen tillbaka till forumet, har du varit på rehab av något slag... Mycket snö?

Lavinutrustning!?!?!?!
Hej hopp!

Tackar så mycket för alla bra svar! Har tidigare läst Laviner - en handbok, och den var väl rätt så informativ och beskrev vad man skulle göra när en lavin har gått, men finns det inget material om vad man ska leta efter, eller snarare se upp för innan olyckar är framme?
Och vad är egentligen flatljus?

Lavinutrustning!?!?!?!
Sjekk www.vpg.no hvor det under fri flyt kategorien ligger en bok som heter "Skredfare".

Meget bra bok skrevet for de av oss som søker action i off-pisten.

Er riktignok på norsk, men er meget informativ og forståelig.

Lavinutrustning!?!?!?!
Olle

Boken jag hänvisade till ovan innehåller väldigt mycket info om uppkomsten av laviner, snöns omvandlingsprocess, vägval etc...

Avalanche Safety for Skiers, Climbers and Snowboarders ISBN: 0921102720.

Flatljus uppkommer t.ex. när det är ljus och molnigt vilket gör att ljuset kommer från "ala håll" resultatet blir att skuggor mer eller mindre försvinner vilket gör det väldigt svårt att se hur det man åker på ser ut, allt är jämnvitt. Ska dock inte förväxlas med "Without" vilket kan liknas vid att stå i ett mjölkpaket. Dvs. precis allt är vitt, referenspunkter försvinner och bara att hålla balansen blir en utmaning.

/Martin

Lavinutrustning!?!?!?!
Hahaha, när tomten står och dricker grogg i farstun bör han kolla bakom ryggen!

Den berömda polletten trillade precis ner; inte fan är det Naturvårdsverkets Rapport snv pm 1655 "Snö och laviner - om lavinfara, hjälpmedel, räddning mm" ni är ute och fiskar efter va? Utgiven av Fjällsäkerhetsrådet och Statens Naturvårdsverk 1983-02-17, tryckt 1985, ISBN 91-7590-306-7.

Jag kom precis på att jag nog har den skräpandes i nåt hörn här och efter lite sökande så vips, här är den.

Undvik den för allt smör i Småland, så dålig så det är svårt att beskriva. Eller om det är någon som är sugen på att läsa skapligt inaktuell statistik, lära sig glidskiktsprov, snöns mekaniska egenskaper samt sse plottade grafer så vassego. Men min rekommendation är att glömma den.

Tillbaka
Topp