Lavinutrustning

• Trådstartare Trådstartare jcf
  • Start datum Start datum

jcf

Ny medlem
Lavinutrustning
Hej jag är ute efter en lavinutrustning, men har inte kopplat greppet angående detta, tex vad är det man har på sig själv för att människor skall hitta dig? Vad har man när man söker efter andra? Så läste jag också någonting om "recco" vad är det för någonting? Är väldigt oerfaren, vill gärna veta.

Tack på Förhand

Lavinutrustning
bra att man frågar och visar lite intrese angånde så pass viktig utrustning.

vad du som skidåkare har på dig är följande:

Transiver: det är en liten sändare som man har på sig som skickar ut en radiosignal som gör att andra kan hitta dig om du har hamnat under en lavin, denna transiver kan man även ställa om till sökning, som man använder om man själv behöver hitta ngn som har hamnat under snömassorna.
kort sammanfattnig: ett måste.

Sond: när transivern vissar att man är ca en halvmeter från sitt mål så tar man fram sin sond, som är en förlängd "stav" och börjar sticka ner den i snön tills man känner att ngt tar imot som troligtvis kommer att vara den person man söker. Då är det dags för att ta fram sin

Spade: en lavin spade är inte riktigt som andra spadar, man kan bygga om den tex som en hacka vilket kan vara bra om snön är hård.

Och sen behöver du givetvis en ryggsäck som är lämplig till all sin utrustning..

Recco är typ som en sändare folk kan hitta dig men du kan inte söka efter andra med den, finns även som typ klistermärke som man kan ha på pjäxan..

hoppas att du förstår lite, blev kanske lite snurrigt men jag tror att du fattar principen..

Lavinutrustning
Börja med att gå en kurs i hur man använder utrustningen, det hjälper föga att ha prylarna om man inte vet hur man använder dem. Det är heller inte nog att du har grejerna det är inte din spade som gräver fram dig när katastrofen är ett faktum. På kurse brukar man få låna grejer och prova olika märken och varianter för att bekanta sig med olika tekniker. Sedan gäller det ju att tränna ofta....kolla in SLAO som håller i grundutbildningar....

Lavinutrustning
Schneider gav en bra uppfattning om vad som finns å vad man använder det till. Undrar om det finns några mer grejer som ni rekommenderar att man ska ha med sig utanför pisten (normal förhållanden)? Med tanke på att tråden är 4 år gammal så kanske det har utvecklats något nytt? :)

Lavinutrustning
Jag tror att schneiders svar fortfarande är väldigt up to date.. Även om utrustningen som sådan har ändrats: Trancieversarna har säkerligen utvecklats och Recco blivit mer eller mindre standard i skidkläder (Kan ha varit det redan 2004?), sonderna och spadarna lär dock inte ändras mycket, så tror jag att det är väldigt mycket samma!

Sedan finns det ju annan utrustning som kan vara bra att ha med sig ut på berget, (brukar ex alltid ha ett multitool) men det är ju inte direkt lavinutrustning :-)

Lavinutrustning
Totemann sa:
Jag tror att schneiders svar fortfarande är väldigt up to date.. Även om utrustningen som sådan har ändrats: Trancieversarna har säkerligen utvecklats och Recco blivit mer eller mindre standard i skidkläder (Kan ha varit det redan 2004?), sonderna och spadarna lär dock inte ändras mycket, så tror jag att det är väldigt mycket samma!

Sedan finns det ju annan utrustning som kan vara bra att ha med sig ut på berget, (brukar ex alltid ha ett multitool) men det är ju inte direkt lavinutrustning :-)
Okej :) tack för svaret

Lavinutrustning
Det som är nytt utöver de gamla obligatoriska trotjänarna är väl ABS-ryggor, Avalungryggor/västar och diverse halv-suspekta bollar och stödkragar...

Lavinutrustning
Schnuff sa:
centralbyrakraten sa:
Schnuff sa:
Ingen som vill dela med sig? :(
Sök på forumet. Vi diskuterar med viss regelbundenhet lavinprylar här på forumet.
Mjo de va de jag gjorde, bläddrade inte direkt ända bak till 2004:as poster :P

Kan du eller någon annan länka mig till den delen som är aktiv?
Gå in på min profil, titta under forum, jag har en tendens att vara aktiv i lavintrådarna så där hittar du allt du söker.

Tillbaka
Topp