lavinutrustning?

• Trådstartare Trådstartare frejjan
  • Start datum Start datum
F

frejjan

Guest
lavinutrustning?
Tja
Ska dra och säsonga i alperna iår och målet med skidåkningen är att bli riktigt bra i offpisten. Har kört lite men inte mycket och inte i den utsträckningen lixom. Vad säger ni med vana om lavinutrustning, har ni det och isåfall vad? sändare/ sond/ spade. behöver alla råd och tips jag kan få!

lavinutrustning?
För att svara enkelt.

JA, det har jag och alla som jag åker med offpist. Det finns helt enkelt ingen ursäkt att åka offpist utan utrustning.

Dvs Spade, sond och transciver. (sen åker jag ofta även med en lavin-ryggsäck)

I övrigt hänvisar jag till ovanstående svar.

lavinutrustning?
Trranciever, sond och spade (ingen skitspade av plast) är ett måste för att åka offpist, att åka utan är bara idioti. Du får ett bra paket för ca 3500 kr så det är inte precis några jättepengar om man sätter det i förhållande till att det kan rädda livet på dig.

Se även till att lära dig mer om lavinkunskap för att kunna bedöma om/vart du ska åka, att hamna i en lavin är inget du vill även om du har all säkerhetsutrustning.

lavinutrustning?
Som föregående talare säger: JA du ska ha grejjer (spade, sond och tranciever).

Det handlar väldigt mycket om din och andra skidåkares säkerhet på berget. Kanske blir någon i ditt gäng nerdragen i en avin - eller så ser ni ett annat sällskap i trubbel... Jag gissar att man känner sig ganska dum om man trotts allt är på plats sekunderna efter att det inträffat men saknar utrustning..????
Det behövs dessutom inte många minuter utan syretillförsel till hjärnan innan permanenta skador uppstår.

Så skit i några extra bärs och shots på krogen - köp egna grejer alt. hyr där du hyr övrig skidutrustning. Finns många bra prylar att välja på där ute men tyvärr har inte jag personligen så stor erfarenhet om vilka märken/prylar som är bra/bättre än andra...

Men jag skulle vilja tipsa om en VIKTIG sak: Det hjälper inte att köpa grejjerna - hänga på sig dem och dra ut å åka! Man måste öva mycket och veta hur grejjerna funkar Även när man är stressad!!!

Finns lavinkurser att gå - googla så hittar du säkert något! :)

Lycka till och kör så det ryker!! :cool:

Tillbaka
Topp