Lekfulla mjuka park/allmountain skidor

djundje

Medlem
Hallå gott folk!

Ska göra min första säsong i år och behöver därför ett komplement till mina puderlagg. En lekfull skida, gärna av den mjukare flexen.

Letar efter ett par skidor som liknar blends eller diverse underground märken (on3p, vishnu etc). Men som gärna går att köpa i sverige, om inte annat i frankrike på plats.

Vad finns det?

Väl mött,
W

fredw

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Du rekommenderar Sport Bittl?😧😲
Kan man köpa tilläggsoption om man vill ha bindningarna monterade rakt i stället för snett?;)

fredw

Aktiv medlem
Du rekommenderar Sport Bittl?😧😲
Kan man köpa tilläggsoption om man vill ha bindningarna monterade rakt i stället för snett?;)

Det som Pistecarver refererar till är att Sport-Bittl monterade bindningar åt oss på nedanstående sätt. Och de hävdar ännu att de är korrekt monterade och att problemet är att jag tar sneda bilder. De blev ganska kränkta och hävdade att jag ska sluta ”anklaga” dem för sned montering. Så Sport-Bittls kundservice är inget man vill ha att göra med om något krånglar.
Ursäkta denna OT utvikning. Tror att ett par skidor från Faction blir bra.

1659677588831.jpeg

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
@fredw , jag tycker att det är bra att du har lagt upp bilder och beskrivit ditt reklamationsärende hos Sport Bittl, samt det svar du har fått från deras kundtjänst.
Jag har ofta tittat på skidor på deras hemsida, men hittills har inköpen hamnat hos Sport Conrad och Glisshop (samtliga bindningar perfekt monterade).
Efter ditt ärende är det för mig självklart att aldrig köpa någonting från Sport Bittl, det finns ingen som helst anledning att ta risken att hamna i samma situation som du gjorde. Helt rätt att hänga ut företag med dålig kundservice offentligt (efter att de har fått chansen att göra rätt för sig, men inte tagit den).

Deras butiker ligger i München, och nästa gång du åker på skidsemester till Österrike eller Italien, så går du in i en av deras butiker, slänger upp skidorna på disken, och kräver ett par nya.
Det är en sak att avspisa en kund via email, men en helt annan sak att försvara ett undermåligt arbete när man har kunden framför sig, och andra kunder i butiken som lyssnar.

Edit:
Sport Bittl har dåligt betyg på Trustpilot, betydligt sämre än Sport Conrad som har 4,2 och även sämre än Glisshop som har 3,6.

1659694798967.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Och vad blev svaret när du tog en ny bild med tumstocken?

Från Sport-Bittls kundtjänst (min fetstil): "The photo you sent us only proves our point. The measurement clearly shows that the drilling holes are placed perfectly centered on the skis.
Benevolently observed we can find a deviation of 1mm, maybe 2mm. That is such a small deviation nobody could possibly notice while skiing. Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance. Let's not forget that skis are handmade products and so is the assembly of the bindings.
We are sorry but we have to deny your claim. Based on the photos you submitted we will not approve an exchange of your ski-set.
If you can show us an actual mounting mistake we would be the last to deny it and we would stand up for our mistake and correct it. But these allegations are just unsubstantiated."

1659693833847.png

Jag hävdar att felmonteringen är i storleksordningen nästan 3 mm sidledes. Först hävdade de (förutom att de påstod att mina bilder var sneda) att hålen satt perfekt (hur de nu kunde veta det), men att bindningen kunde se litet sned ut ändå. Jag tog då av delar av bindningarna och mätte direkt på hålen. Fotot är också taget rakt ovanifrån eftersom man ser de vita kanterna lika mycket.

Jag kan förstå problemet. Skidorna har ett marknadsvärde på över 5000 kr vilket svider att kassera och troligen kommer inte många att vid åkning märka något.
Men sedan när handlar dessa produkter endast om det? Det känns ju inte alls bra att få ett par i övrigt finfina nyinköpta premium-skidor så här. Skulle man acceptera en ny Audi där lacken är i avvikande nyans på ena dörren? Eller med sned ratt? För att det inte påverkar köregenskaperna?

Och som ni ser, Sport-Bittl tycker att "Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance." Bara så ni vet, det är deras egna ord.

Ursäkta trådkapningen igen. Köp Faction Candide 3.0.

PisteCarver

Aktiv medlem
Från Sport-Bittls kundtjänst (min fetstil): "The photo you sent us only proves our point. The measurement clearly shows that the drilling holes are placed perfectly centered on the skis.
Det svaret förtjänar en kommentar på äkta skånska:
”E du rent ball-ögd eller?”:rolleyes:
Benevolently observed we can find a deviation of 1mm, maybe 2mm. That is such a small deviation nobody could possibly notice while skiing. Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance.

Och som ni ser, Sport-Bittl tycker att "Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance." Bara så ni vet, det är deras egna ord.
Läs och begrunda vad de skriver.
En feltolerans på 5 mm vid borrning betyder att bindningen kan hamna så att man får en centimeter mer skida på ena sidan av bindningen än på den andra sidan. På ett par riktigt smala pistskidor hamnar kanske några skruvar nästan i luften.
Om man inte anser att detta är acceptabel feltolerans, handla inte hos Sport Bittl.

Har du skickat dina bilder till Völkl och bett om deras åsikt?

fredw

Aktiv medlem
Har du skickat dina bilder till Völkl och bett om deras åsikt?
Nej, har bara konsulterat en del branschfolk i Sverige som beklagar men som inte tror att Sport-Bittl kommer att ge sig. Fast ingen förstår hur det kunde bli så snett om de använt Markers monterings-"jigg", vilket Sport-Bittl påstår att de har gjort.
Sport-Bittl har för övrigt betydligt lägre betyg (2,6 av 5) på Trust Pilot än vad t ex Sport-Conrad har (4,2 av 5), med en hel del negativa omdömen typ mitt. Så jag tror att det rör sig om en medveten strategi från Sport-Bittl att neka reklamation tills kunden tröttnar.

pd

Aktiv medlem
Så jag tror att det rör sig om en medveten strategi från Sport-Bittl att neka reklamation tills kunden tröttnar.
Och det är just vid reklamationer som man skaffar sig de mest trogna kunderna. De säger alltså med andra ord att de är helt inkompetenta att montera skidor. Allt jag behöver veta för att aldrig någonsin handla där.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej, har bara konsulterat en del branschfolk i Sverige som beklagar men som inte tror att Sport-Bittl kommer att ge sig. Fast ingen förstår hur det kunde bli så snett om de använt Markers monterings-"jigg", vilket Sport-Bittl påstår att de har gjort.
Sport-Bittl har för övrigt betydligt lägre betyg (2,6 av 5) på Trust Pilot än vad t ex Sport-Conrad har (4,2 av 5), med en hel del negativa omdömen typ mitt. Så jag tror att det rör sig om en medveten strategi från Sport-Bittl att neka reklamation tills kunden tröttnar.
Du är inte den enda som råkat ut för snedmonterade (åt vänster) bindningar hos Sport Bittl.
Se här:
1659703722417.png

1659703767821.png

De verkar ha klåpare i sin verkstad, och en kundtjänst som inte tar ansvar för företagets misstag.
Det krävs nog ett besök i butiken, och kanske också en anmälan hos tyska motsvarigheten till ARN (antar att den finns), för att få rätt mot dem.
Jag kan fråga bekanta i Tyskland hur man går tillväga om du vill.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det krävs nog ett besök i butiken, och kanske också en anmälan hos tyska motsvarigheten till ARN (antar att den finns), för att få rätt mot dem.
Jag kan fråga bekanta i Tyskland hur man går tillväga om du vill.
Fråga gärna, har varit halvvägs att göra det själv. Vi passerar München om några veckor men vet inte om jag vill påverka min semester. Har svårt att bråka för mycket utan att ta illa vid mig själv, även om jag har rätt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har svårt att bråka för mycket utan att ta illa vid mig själv, även om jag har rätt.
Då får du svårt att ”vinna” mot en tysk. De har oftast själv inga problem med att vara ”högljudda” i en diskussion/motsättning (vilket vi svenskar ofta har). Vädjan om sympati ger tyvärr sällan några plus-poäng i Tyskland.
Jag ska höra med folk jag känner hur man går tillväga med ett ARN-ärende i Tyskland.

Jag tycker ändå att du ska gå in med skidorna i butiken och kräva nya. Kolla innan vilken av de tre München butikerna som har likadana skidor hemma, så att du kan få ett par nya med dig.
Om du vill med ett tyskt uttryck säga vad du anser, så kan du säga att monteringen är ”unter aller Sau“. ;)

Synd att jag inte kan vara med på plats, sådana här ärenden kan vara ”underhållande”.👿:)

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Har precis fått lite info från en bekant i Tyskland. Är inte så enkelt som i Sverige att allt går igenom ARN.
Ska läsa igenom i morgon, och återkommer då.

PisteCarver

Aktiv medlem
@fredw , i Tyskland använder man offentliga skiljedomstolar ”Schlichtungsstellen” som oftast är kostnadsfria för konsumenten.
Här är den generella huvudskiljedomstolen:
Det finns där också länkar till branschspecifika ”Schlichtungsstellen”, men jag hittar ingen av typen ”sportprodukter”. Då får man skriva till huvudorganisationen.

Det är inte tvingande för företaget/butiken att medverka, men många gör det ändå.
Jag frågade också om den länk som du hittat, och min bekant sa att det ser riktigt ut men att han inte hört talas om den tidigare.
Han rekommenderade att fråga hos verbraucher-schlichter.de.

Jag hade först och främst försökt få rätt genom att gå in med skidorna i butiken, och sedan om diskussionen kör fast ”hota” med ”Schlichtungsstelle”.
Och om butiken ändå inte ändrar sig, göra en anmälan (om det är kostnadsfritt).
Tyvärr verkar det i Tyskland inte finnas någon motsvarighet till ARN’s svarta lista.

EDIT:
Roade mig med att läsa igenom AGB ”Allgemeine Geschäftsbedingungen“ på Sport Bittl‘s hemsida. Tyvärr skriver de där under punkt 9 att de inte accepterar att delta i konsument skiljedomsärenden ”Verbraucherschlichtungsstelle”
Motsvarar nästan att vägra ARN beslut i Sverige, och säger ju en del om hur seriösa de är. De hänvisar i stället till någon allmän EU konsumenträtt sida.
Din enda möjlighet är nog tyvärr att gå in med skidorna i butiken och kräva din rätt. De borde ju tycka att det är bättre att ge dig ett par nya skidor för några tusenlappar, än att förlora en mängd försäljning som blir följden av vad tusentals personer läser här på Freeride.
1659785749944.png

Senast ändrad:

djundje

Medlem
intressant läsning trots att det inte hörde till tråden :LOL:

Kikar på ett par faction, men i svensk butik isåfall ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp