@fredw , i Tyskland använder man offentliga skiljedomstolar ”Schlichtungsstellen” som oftast är kostnadsfria för konsumenten.
Här är den generella huvudskiljedomstolen:
Det finns där också länkar till branschspecifika ”Schlichtungsstellen”, men jag hittar ingen av typen ”sportprodukter”. Då får man skriva till huvudorganisationen.
Det är inte tvingande för företaget/butiken att medverka, men många gör det ändå.
Jag frågade också om den länk som du hittat, och min bekant sa att det ser riktigt ut men att han inte hört talas om den tidigare.
Han rekommenderade att fråga hos verbraucher-schlichter.de.
Jag hade först och främst försökt få rätt genom att gå in med skidorna i butiken, och sedan om diskussionen kör fast ”hota” med ”Schlichtungsstelle”.
Och om butiken ändå inte ändrar sig, göra en anmälan (om det är kostnadsfritt).
Tyvärr verkar det i Tyskland inte finnas någon motsvarighet till ARN’s svarta lista.
EDIT:
Roade mig med att läsa igenom AGB ”Allgemeine Geschäftsbedingungen“ på Sport Bittl‘s hemsida. Tyvärr skriver de där under punkt 9 att de inte accepterar att delta i konsument skiljedomsärenden ”Verbraucherschlichtungsstelle”
Motsvarar nästan att vägra ARN beslut i Sverige, och säger ju en del om hur seriösa de är. De hänvisar i stället till någon allmän EU konsumenträtt sida.
Din enda möjlighet är nog tyvärr att gå in med skidorna i butiken och kräva din rätt. De borde ju tycka att det är bättre att ge dig ett par nya skidor för några tusenlappar, än att förlora en mängd försäljning som blir följden av vad tusentals personer läser här på Freeride.