Lekfullt alternativ till Enforcer 93

Timsiii

Medlem
Hej,

Ny medlem här på Freeride som söker lite tips på en skida som komplement till mina Nordica Enforcer 93. Är grymt nöjd med mina Enforcer & har åkt på dem i 4-5 år nu. Men nu söker jag efter ett par mjukare, lite bredare & lekfullare skidor för dem mjukare dagarna. Dagar då det är hårt i backen kör jag gärna mina enforcer! Har börjat åka med barnen lite mer, 3-8 år, vilket gör att man inte kan ligga på lika mycket som man behöver för att få ut potentialen ur Enforcer då den är ganska styv. Tar något åk inom park emellanåt.
Åker ca 3-4 gånger per säsong, varav 1 gång med familj, mestadels i Norden men även en & annan alptur emellanåt. 180 cm 98kg.
Kikat på följande skidor men vet inte vilket som skulle passa bäst som komplement till Enforcern?

Fisher Ranger 102
Salomon QST 106
Nordica Unleashed 98
Atomic Bent Chetler
Atomic Maveric 100

Har ni några tips som skulle få mig att le brett i vinter? :)

Tycker du ska försöka testa Ranger, QST och Bengt Chetler och se vad du tycker.

Alltid lite svårt att veta vilken skida som passar bäst utan att ha testat. Rustler 10 kanske också hade varit något.

Följer den här tråden, har en liten bebis som kommer växa upp och få lära sig åka. Fram till dess har jag en sambo som åkt 1v i sitt liv.

Vilken skida (eller typ av skida) är rolig i flacka backar? Mina Bonafide 97 är det inte...

Tänker spontant något ganska lite mjukare och smalare med mycket camber och energi. Är generellt inte så busig av mig i backen men får väl börja åka switch och hoppa osv.

Salomon QST 92 eller 98 kanske?
K2 Reckoner 102?

Följer den här tråden, har en liten bebis som kommer växa upp och få lära sig åka. Fram till dess har jag en sambo som åkt 1v i sitt liv.

giphy.gif

Been there (fast i mitt fall handlade om tre barn som aldrig sett snö IRL före tio års ålder och en sambo som aldrig åkt skidor). Man håller tummarna för att du lyckas utbilda/inspirera dem till två skidälskare!

Senast ändrad:

Vilken skida (eller typ av skida) är rolig i flacka backar? Mina Bonafide 97 är det inte...

Tänker spontant något ganska lite mjukare och smalare med mycket camber och energi. Är generellt inte så busig av mig i backen men får väl börja åka switch och hoppa osv.

K2 Reckoner 102?
Du ska inte satsa på en mer pistbetonad skida med rejält mycket sväng i? Tycker skidor med kortare radie är som roligast i blå backar.

Instämmer att kort radie och mjukhet är bra för lägre fart i flacka backar men skidorna behöver nog inte vara särskilt smala. QST 92 låter bra. Mina snälla breda Soul7 (ej HD) är t ex också fina i snälla backar.

Satte henne i skidskola hela förmiddagarna i vintras så jag kunde åka av mig. Kanon upplägg men i år sa hon nej till det 🫣
Lycka till. I övrigt brukar ja åka en -två veckor i året utan gubben. Hans prioriteringar e snedvridna.. funkar för oss
Been there (fast i mitt fall handlade om tre barn som aldrig sett snö IRL före tio års ålder och en sambo som aldrig åkt skidor).
Detta kallas projekt. All respekt

Lycka till. I övrigt brukar ja åka en -två veckor i året utan gubben. Hans prioriteringar e snedvridna.. funkar för oss
Kan varmt rekommenderas. Frun står mer än gärna på skidor och även om hennes jobb tillåter work-cation när det är möjligt så stämmer de möjligheterna inte alltid överens med med snösäsongen. Så då skickar hon gladeligen iväg mig. Jag blir tydligen roligare att leva med då säger hon.

Satte henne i skidskola hela förmiddagarna i vintras så jag kunde åka av mig. Kanon upplägg men i år sa hon nej till det 🫣
Då blir det till att investera i privatlektioner så hon får upp nivån och lämplig utrustning i julklapp; om det nu är pjäxor, handskar eller något annat som gör dagarna i backen roligare.

Hej,

Ny medlem här på Freeride som söker lite tips på en skida som komplement till mina Nordica Enforcer 93. Är grymt nöjd med mina Enforcer & har åkt på dem i 4-5 år nu. Men nu söker jag efter ett par mjukare, lite bredare & lekfullare skidor för dem mjukare dagarna. Dagar då det är hårt i backen kör jag gärna mina enforcer! Har börjat åka med barnen lite mer, 3-8 år, vilket gör att man inte kan ligga på lika mycket som man behöver för att få ut potentialen ur Enforcer då den är ganska styv. Tar något åk inom park emellanåt.
Åker ca 3-4 gånger per säsong, varav 1 gång med familj, mestadels i Norden men även en & annan alptur emellanåt. 180 cm 98kg.
Kikat på följande skidor men vet inte vilket som skulle passa bäst som komplement till Enforcern?

Fisher Ranger 102
Salomon QST 106
Nordica Unleashed 98
Atomic Bent Chetler
Atomic Maveric 100

Har ni några tips som skulle få mig att le brett i vinter? :)
Köper att du vill ha en snällare/lekfullare skida än Enforcer 93 men skulle nog satsa på en smalare, Kanske Line Optic 92, Blizzard Brahma 88, Völkl Kendo 88

Vad vill du ha ut av skidan? För åkning i lägre hastigheter är det svårt att hitta något mer underhållande än mjukt och svängglatt. Jag har ett barn i liknande ålder som din yngsta och har gott om bredare skidor, vilket är värt att ha i åtanke.

För åkning med barn, eller på mindre/flackare berg över lag, tycker jag att svänggladare och mjukare skidor bjuder på mer underhållning än annat. Ingen av ovan nämnda skidor kommer vara superroliga i de hastigheter du åker i med barn (där är något liknande Line Blade svårslaget) och ett par av skidorna du listar är inte speciellt annorlunda från dina Enforcer egentligen, de mer traditionella skidorna hade jag nog slopat med en gång (ranger 102 och Maveric) då det, i min bok, skulle bli för mycket överlapp.

En modernare friåkningsgeometri (som qst106 även om det finsn fler) kommer vara större skillnad mot dina Enforcer, och vara roligare för din egen friåkning. De kommer vara fullt dugliga när du åker med barn men inte direkt underhållande.

K2 Reckoner 102?
QST 98, Line Blade, Black crows Mirus Cor eller liknande. Kort radie och mjuk i längsledd är ett vinnande koncept, du kan med fördel gå ner i längd mot vad du är man med.

Köper att du vill ha en snällare/lekfullare skida än Enforcer 93 men skulle nog satsa på en smalare, Kanske Line Optic 92, Blizzard Brahma 88, Völkl Kendo 88
Har iofs inte uppfattat vare sig Brahma (som jag dock inte åkt på) eller Kendo som "snälla och lekfulla" i första hand även om det är utmärkta skidor. Men å andra sidan finns det ju minst en här på FR som tycker att Enforcer (minns ej vilken av dem) är lekfull, så smaken är som baken. Min bror som åker bättre än jag trivs bättre på en hel del "snälla" skidor, en del riktigt duktiga åkare gillar mjuka pjäxor etc

Är du en sån där rappare? 🎼🎧 Man blir inspirerad! 🤓

Detta kallas projekt
All respekt
Om partner nobba skida
Varför ska du lida
Skippa långa snacken
Visa dem till backen
Där i fina snön
För mödan får du lön
tyvärr-inga musikaliska talanger över huvudtaget

Jarle är på rätt spår här, var inte orolig för att testa mjukare skidor. Line Blade får en att skratta hele vägen ner. Kan inte tänka mig något bättre i blåa/röda böljande carvingpister. Har länge själv kört på hårda fulldämpad lagg proppfulla av metall (arv från race-träsket). Ny värld öppnade sig när jag klev på mjukare och lekfulla skidor. Följ @Jarle tips, titta på skidor med mindre metall i sig. Stranger från Armada, Vision och Blade serien från Line ex.

K2 Reckoner 102?
Jag lärde (eller försökte lära…) mig åka switch, switch 180, butter och poppa med rätt timing och stance i barnbackarna när mina barn blev så pass stora att dom fixade knappliften själva.

Vill du gå åt det hållet så är nog ett par Line Blend perfekta, mjukare skidor får man leta efter men väldigt roliga.

Tackar för all feedback & respons!
Känner att jag inte varit så aktiv i tråden, sorry!
Har skaffat ett par Norse The Enduro & monterat på Salomon Shift bindningar på dem, i hopp om att få till lite topptur när tid ges :)
Line blade finns kvar på min lista, dem verkar spännande!

Vad är era tankar om nya generationen Enforcer som släpps nu till 2025?

Tillbaka
Topp