Lengde på frontside carver

norway_43

Ny medlem
Hei!
Kan dere hjelpe meg her!

Vurderer å kjøpe Vølkl sine RTM 84
Bør jeg gå for 176 el 181 cm.

Disse skal erstatte de gamle x-wing tornado skia (178 cm)
Da er vel RTM et godt alternativ?
Har også sett litt på breiere ski som Bonafide, Brahma, Experience 88
Men i og med at jeg har offpist ski tror jeg RTM er et bra valg for å "trykke" på i pisten under ulike forhold.

Vekt ca. 74 kg
Høyde 179 cm.
Skidager ca. 25-30 dg. i året.
Skierfaring ca 25 år.

Senast ändrad:
Med den ytterst begränsade erfarenhet som 1½ timmes åkning på dem ger, skulle jag gissa att 176 blir roligare för dig.
Jag har 15 kg mer att ställa på skidorna, 12 år mer på skidor bakom mig, körde 181-längden.
Tyckte de var sköna, lättåkta och stabila, men kanske inte världens mest lekfulla.

I og med at RTM 84 har rocker fram og bak, syns jeg 176cm er litt kort.
Men 181 cm blir kanskje for stiv for meg?
Finns det noen alternativ som er mer "lekfulle" og like bra på fart, carving og stabilitet?

Jag kör 181 cm. Väger 92 kg och tycker skidorna är lekfulla och kvicka ... ;-) 176 cm är antagligen helt rätt för dig med tanke på din vikt. RTM 84 är den bästa allroundpistcarvern jag någonsin kört. Hur den går offpist har jag ingen aning om, där kör jag med fetare verktyg.

Edit: Skidan är visserligen fullrocker men rockern är så låg att man nyttjar hela skidan på kant vilket gör att det inte påverkar längdvalet på samma sätt som en offpistskida med högre rocker och taper ...

/MM

Senast ändrad:
Det virker som RTM i 176cm. blir riktig for meg da.
Har også offpist ski som benyttes når forholdene ligger til rette :)

Takk så langt.

Jag kör 176cm RTM VWerks och väger 95kg. Jag är super nöjd, har dock inte testat 181cm. Vågar inte det heller för då kanske jag inser att jag köpt för korta. Allt är inviduellt vad man gillar. Åkte på 177cm völkl ac-30 innan som inte hade någon rocker och jag upplever RTM skidan som har rocker att den inte är för kort.

Senast ändrad:
Efter en dag i Trysil på mina V-werks 181 så kan jag inte säga annat än att det är ett par grymma maskiner
Själv väger jag 93 och är 193 lång
Skulle inte haft något emot ett par än länge, men det finns inte
Jag tror 176 är bra för dig valet är istället om du skall ha V-werks eller vanlig RTM
Prøvekjør hvis du har mulighet innen du kjøper
Rockern (pistrocker) er ikke mer en noen millimeter når du setter skiene sammen

//GC

Efter en dag i Trysil på mina V-werks 181 så kan jag inte säga annat än att det är ett par grymma maskiner
Själv väger jag 93 och är 193 lång
Skulle inte haft något emot ett par än länge, men det finns inte
Jag tror 176 är bra för dig valet är istället om du skall ha V-werks eller vanlig RTM
Prøvekjør hvis du har mulighet innen du kjøper
Rockern (pistrocker) er ikke mer en noen millimeter når du setter skiene sammen

//GC

Tillbaka
Topp