Les Arcs - Start av snösmältning?

• Trådstartare Trådstartare AA
  • Start datum Start datum

AA

Ny medlem
Tänkte utnyttja kompetansen på detta forum för att utreda när det statistikt sett börjar bli svårt att hitta kallsnö i Les Arcs? (på vettig höjd)

Någon som varit där/känner någon som varit där en eller helst flera säsonger och har en åsikt?

Någon som har en länk till bra väder/snöstatistik för Les Arcs? (som visar på vilken höjd och när mätningarna är gjorda, gärna med temperatur)

Blir nog en tur dit i vinter och nog för att slush är kul det med men...

Jag kan bara tala för förrförra vintern (09/10) då jag spenderade jan - första april i Les Arcs men efter vad jag hört från de som stannade efter första april var det inga nya snöfall att tala om. I slutet av mars välsignades vi dock med puder. De två sista bilderna i mitt fotoalbum är från sista veckan i mars. Under kabinbanan (4200m) var det riktigt bra kallsnö den veckan medan om man kom nedåt Grand Col till och därunder var snön tyngre men defintivt inte "blöt" eller slushig. I de lägsta partierna i systemet, ned mot 1600m var det däremot mer slush. Då var det också varma dagar med strålande sol. Pga dåligt med snöfall under april och ihållande värme gick det utför efter detta.

Jag var hela den gångna säsongen(10/11) i Les Arcs och denna vinter var den snöfattigaste på 50 år. Jag åkte hem i början av april och de sista två veckorna var det bara slush och lite snö. Men det kan vara väldigt olika. Som Carolajner och min franska polare säger så kom det en hel del snö i slutet av säsongen (9/10). Det gäller att åka på de högre höjderna(2000+). Kabinbanan går till 3200m och under den brukar det ofta vara rätt bra. Men från toppen har man många alternativ att ta. Håll koll på de olika webcamerorna som finns på www.lesarcs.com

Snödjup

Tillbaka
Topp