Les Arcs vs ValDisere vs Flaine

Funderar på en UCPA resa i Mars och undrar vad man kan förväntasig av dessa orter. ValDisere har jag redan varit i så den orten kan jag rätt bra. De andra har jag inte hört mycket alls om. Har sökt lite men är mest intresserad av hur de olika orterna står sig mot varandra.

Utan att ha varit i Flaine säger jag, Les Arcs! Du säger iofs inte riktigt vad du är ute efter, pist, park, puder? Men skit samma, här finns det mesta.
Det är egentligen märkligt att inte fler freeride-svennar hittat till Les Arcs, och framförallt La Plagne, som är sammanlänkat med Les Arcs. Maken till lättillgänglig offpist är svår att hitta.
Nu har jag iofs mest varit i LP, men baksidan på Aiguille rouge ger mig fortfarande mardrömmar. På ett bra sätt.

Kan bara hålla med StorPotaten, men Flaine går heller inta av för hackor. Flera satelitbyar, Samoens och Le Carroz. Grand Massif som området kallas är mycket snösäkert. Vädersystemen från väst gör att snö i massor ramlar ner innan de når mont Blanc. Men höghöjdsåkning liknande den i LP och Les Arcs saknas. Sen är byarna ungefär lika könlösa, rysk arkitektur a la France

STORPOTATEN sa:
Utan att ha varit i Flaine säger jag, Les Arcs! Du säger iofs inte riktigt vad du är ute efter, pist, park, puder? Men skit samma, här finns det mesta.
Det är egentligen märkligt att inte fler freeride-svennar hittat till Les Arcs, och framförallt La Plagne, som är sammanlänkat med Les Arcs. Maken till lättillgänglig offpist är svår att hitta.
Nu har jag iofs mest varit i LP, men baksidan på Aiguille rouge ger mig fortfarande mardrömmar. På ett bra sätt.
Jag är ute efter en offpist vecka på snowboard.

Är offpistguiderna på ucpa riktiga bergsguider som får ta en på riktig offpist och ingen lallarsväng i snön bredvid pisten.

Tjena! Själv var jag i Les arcs för typ ett år sedan (vecka 1). Bra center, bättre än argentiere. Inte varit på fler. Det dumpade nästan hela veckan då så vi for ju runt ganska nära pisterna men vad gjorde det, hade puder. Så vitt jag förstått det så är vissa klassificerade bergsguider medans andra inte nått dit. Hamnar man i de bättre grupperna brukar de vara det. Tog några längre åk som absolut inte alla vet om, åkte ner till meribel. Aldrig varit i ValDisere eller flaine men tyckte absolut att les arcs har bra åkning att erbjuda!!

Goora sa:
Tog några längre åk som absolut inte alla vet om, åkte ner till meribel.
Nja, Meribel ligger visserligen nära, men inte så nära att det går att åka ner till det från något ställe i Les Arcs. Däremot har du ju från Aiguille Rouge ner till Villaroger en fallhöjd på 2150 m om jag inte missminner mig, vilket då borgar för långa fina åk. Både pist och offpist.
Och när ni tröttnat på Aiguille Rouge åker ni över till La Plagne och tar er an Bellecote Face Nord. En fantastisk bergssida där du kan välja mellan jättebrant, brantare, och brantast....

Senast ändrad:
Centert i Les Arcs är mycket större o fräschare än Val dIsere. Byn Les arcs 1800 är dock extremt liten!

STORPOTATEN sa:
En fantastisk bergssida där du kan välja mellan jättebrant, brantare, och brantast....
Hur brant? Folk gillar att säga att det är brant men det är svårt att konkretisera. Sätter man handen i snön om man sträcker ut armen från kroppen när man står vinkelrätt mot fallinjen?

gbgpuderludret sa:
STORPOTATEN sa:
Jag är ute efter en offpist vecka på snowboard.

Är offpistguiderna på ucpa riktiga bergsguider som får ta en på riktig offpist och ingen lallarsväng i snön bredvid pisten.
Den skillnaden som finns mellan guiderna på UCPA är att bergsguiderna får köra på glaciär. Rent generellt skulle jag säga att gruppmedlemmarna begränsar gruppen klart mer än guiden, oavsett bergsguide eller inte. Sen kan man också utgå från att bergsguiderna oftast prioriterar en åkning med fokus på brant och smalt medan de andra gillar stora fält med mycket snö, det finns dock förstås undantag.

Jag var i Les Arcs förra året vecka 6 och åkte med skidsafarin. Det var riktigt bra. Vi åkte mest i Les Arcs men även till två mindre ställen och en dag i La Plagne. Vi fick åka en hel del bra snö trots att det var ca en vecka sedan senaste snöfallet. Det enda som drog ner upplevelsen var att det var två som inte platsade i gruppen.

Värt att veta om Flaine. Det är något "fel" med berget som gör att det finns sprickor i det. Stora grytor typ som glaciärsprickor. De finns lite här och var men guiderna har koll på dem. Det har inte vanligt folk som blir varnade för att ge sig ut i OP så de inte ska trilla ner i dem... Så min känsla för Flaine var att det var förhållandevis rätt orört utanför de självklara ställena.

Vi var i Flaine för 2 år sen och det hade snöat dåligt (inget nytt på dryga veckan innan vi kom) men vi fick mer fluffåkning där än vad vi fick i Argentiere ifjol å då snöa det under tiden vi var där... Båda resorna va UCPA OP.

Ytterligare ett plus för er med bräda är att områdena inte ligger i en rad längs dalen utan mer i trappsteg utefter berget så returåken blev rätt korta.

Sen är byn som gubbfan säger en underbar pärla som får våra fina miljonprojekt att framstå som Taj mahal. Centret är inte mycket bättre men helt ok.

Snödjup

Tillbaka
Topp