Les Houches

Johhhhan

Medlem
Les Houches
Hej!
Nån som vet nått om les houches?
Vet att det ligger typ 6-7 km frå chamonix, men hur är det att bo där? svårt att ta sig till från chamonix, Åkningen där osv..?

Les Houches
mest skogsskidåkning, tidigare iaf har inte liftkortet gällt i Cham och les Houches, dom bröt sig loss nånstans på nittiotalet. Det är det berg med lägs fallhöjd om jag inte missminner mig.

Kan inte uttala mig om boendet, men det går bussar lh cham kontinuerligt. Lite stökigt partytid men annars funkar det.

Les Houches
Les houches ligger ett par kilometer utan för Chamonix, byn har en lift station i mitten av byn men någon vidare åkning erbjuds inte. det går skid bussaröver hela chamonix varje dag och dom passerar även les Houches. det tar ca 20 min att tas sig till centrala chamonix. det finns inte så många hotell i byn, det är nog mer fransmän som bor där permanent. Om du ska boka hotell där rekomenderar jag Hotell slalom...svenskdrivet mysigt hotell!!

Les Houches
Kan säga att "slalombacken" i Les Houches är den klart bästa pisten i hela Cham dalen, vilket iofs inte behöver vara något häpnadsväckande, men tar man den i ett svep, med full fart, så känns det garanterat i benen, efteråt.
Man kan faktiskt sakna lite go piståkning i Cham, om man bor där en säsong och det periodvis e dåligt med snö.
Bodde själv i Les Houches under några månader och det funkade utmärkt. Vi hade dock tillgång till bil, så det underlättade. Priser överlag är klart bättre där, än inne i Cham, både prylar och framför allt mat. Bussarna går bara en gång i timmen, så det gäller att inte missa den.

Les Houches
Du kan köpa ett liftkort som gäller i både cham och les houches men det är lite dyrare. Lift systemet ligger på lägre höjd än de övriga men vid riktigt dåligt väder så är det bara en fördel eftersom man kan åka i skogen.

Personligen skulle jag inte vilja bo i Les Houches eftersom bussarna slutar gå ganska tidigt på kvällen och det är långt till kompisarna i Chamonix. Men det är ju naturligtvis lite lugnare där och det är säkert helt annorlunda.

Tillbaka
Topp