Letar efter allroundskidor-skidor och pjexor

indieguy

Ny medlem
Hej.
Jag letar efter ett par allround-skidor, med en radie på ca. 13-16, medelhårda och ca. 165 cm långa. Jag väger 55, är 170 cm lång och antar att jag tillhör dom något avancerade åkarna. Jag åker oftast i pisten (både långa och korta svängar) men om det finns bra offpist åker jag hellre i den. Hoppar lite då och då, men gillar mer att svänga.
Jag hittade några favoriter i recensionerna på denhär sidan, och ringde sedan till några kända skidaffärer. Dom föreslog såklart nått helt annat, och när man tittar på recensioner på vad dom föreslog så verkar det helt fel. Det känns som att ju mer man letar ju minder fattar man.
Har någon av er något tips på skidor som skulle passa mig?

Sen läste jag nått på den här sidan om att den viktigaste utrustningen var pjexor. Jag hade väll bara tänkt köpa några billiga på blocket innan, men det kunnde man tydligen inte. Så är det någon som har något bra tips på pjexor också, så skulle jag bli väldigt tacksam!

Ja, pjäxor är lätt det viktigaste. Får du kramp, ont eller fryser så kommer du inte särskilt långt i backen. När det gäller pjäxor gäller väl dessvärre klyschan om antalet fötters proportion till antal bra pjäxor, så det är väl mest att prova vad som känns bra. Är inget proffs direkt men pjäxan bör sitta tight överallt utan att skava eller så (säger sig självt kanske?). Formbar innesko är nästan obligatoriskt. Själv kör jag på Salomon 1080, lätt skönaste jag provat även om skalet är lite väl mjukt ibland (verkar vara ännu värre numera med hexagon-hålen).

Tja
Pjäxor kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men där har du redan fått tips. När det gäller skidor tycker jag Rossignol B2 låter som ditt självklara val, åker själv på dem och är mkt nöjd (har dock bara provat de i pisten men där funkade de finfint). Angående din åkstil verkar den vara i stort sett som min, är lite tyngre än dig men B2:an borde funka fint för dig också. Om man vill hoppa lite då och då funkar skidan bra med den lilla twintipen bak. Köpte mina på Sport-conrad för en rimlig summa pengar.

Tack så jättemycket! Jag har faktist kollat på dom skidorna, men inte kunnat bestämt mig. Men nu är det bekräftat att dom är bra.

Jag tänkte ställa en sista fråga om längden på sånnadär rossignol b2. Ska man lita på skidlängdsguide på denhär sidan och köra på några 170, eller ska man lita på expiditen på stadium som föreslog 154?

Tycker definitivt att du skall köpa 174, köper du för korta blir det svårt och få ut nåt av offpiståkning. Själv har jag 174 och tycker det är i kortaste laget (är 180). Gå för 174:an, tycker jag.
Ps. B2:an finns inte i 154 cm, enligt Rossignols hemsida.

Tycker du ska kolla på Atomic metron 9 eller 11. Riktigt bra kantgrepp med tanke på 75 midjan den har. Har dock inte testat den utanför pisten men det sägs att den är helt ok. välj en längd på 170-175 cm. Skidorna svänger tillräckligt ändå.

mvh Magnus

Tjenare

Åkte på b2 förra året och gillade dem inte alls. Kan inte peta riktigt på vad de var men den kändes livlös på nått sätt. Jag hade nog hellre rekommenderat Head Monster M75 eller Scott Santiago. De skidorna tycker jag är roligare.

Är visseligen lite tyngre och längre än dig. De spelar ju in en del.

Matte

håller med de andra som hävdat att pjäxor är det du ska lägga krut på i första hand. själv körjag med ett par Salomon X-wave 9, funkar kalas för mina fötter. höjer men upp bakkappan får man dessutom lite mer stöd bakåt, vilket jag tycker är skönt. så jag kan inte annat än rekommender adem.

när det gäller skidor så håller jag med om att Ross B2 verkar vara ett bra val för din del. eller varför inte ett par dynastar 4800 eller 8000. båda har fått mkt bra kritik, båda i och utanför pisten. plus en liten twintip gör att det går att landa baklänges.....

Jag håller med Viken, kolla på Atomics Metron-serie, bland de övre modellerna... Jag tror de kan passa dig bra, liten svängradie som pallar att trycka på i pist, men ändå väldigt bred i pistmått mättt för att kunna pumpa puder!

Köpte precis själv ett par b2or, riktigt sköna. Annars har jag provat scott aztec. Den har ju lite kortare radie och är riktigt skön. Årets pro-model sägs ju vara ännu lite bättre då den äte lite styvare. Hade själv köpt dem om det inte vore så att jag fick mina b2or 3 laxar billigare än vad jag hittat aztecen för.

/ Svutt

Tack för alla tips!
Nu har jag läst en massa recensioner och kommit fram till att:

Head Monster M75 verkade tunga (gillar lätta och "kvicka" skidor).
Scott santiago verkade väll helt okey, men dyra.
Dynastar skidorna verkade bra och billiga, speciellt 4800:orna.
Völkl Supersport Allstar krävde "viss tyngd och styrka", tror dock att jag inte har så mycket av det, är bara 14.
Scott aztec verkade välldigt bra, men var rätt dyra och sälljs ju inte på sport-conrad.
I Atomic metron-serien tyckte jag att B5:orna verkade bäst men dom var väldigt dyra och väldigt tunga sa nån.

Så det står väll mellan dynastar 4800 och rossignol bandit b2 tror jag. Eller är det nån som vet var man kan beställa billiga scott-skidor så är ju scott atzec också ett allternativ.
Har någon någon tips på vilken av dom?

Tillbaka
Topp