Letar efter ny Rippey!

• Trådstartare Trådstartare uTn
  • Start datum Start datum

uTn

Ny medlem
Letar efter ny Rippey!
Tjo,

Någon som vet om Burton gör en bräda med liknande egenskaper som gamla Rippey?
Har en Rippey -96 som längtar efter att pensioneras på väggen i biorummet. =)
bild här

Jag är tillbaka på bräda efter några år på lagg. Har ca 300dar på bräda och gillar att åka fort med mycket air.
Man börjar bli till åren så att sätta 720s känns som en risk numera så det blir cleana mutes o liknande. (man är ju oldschool) :)

Har läst guiden och efter lite googling hittat Custom X som ett bra alternativ men jag är inte så insatt längre så jag hoppas på hjälp.
184cm 86kg 43skor.

Letar efter ny Rippey!
Jag har Custom X, antar att aka fort betyder pist-steeek men det har jag aldrig tänkt pa hur den betyder sig förutom bättre än standard parkbrädan (uppenbart eftersom den är directional pa nagot av visen och är rätt styv och har brödknivskant (om man tror pa att det funkar)... men om "air" betyder hopp sa klart den är nice till det... eventuellt kan den kännas lite styv och svarhanterlig iof... för pipe däremot funkar den perfekt... och om man tittar pa vilka som kör den verkar det ju vara mest pipe-klubben med peetu i spetsen... och de använder den ju till hopp ocksa - däremot verkar de som sysslar mest med hopp (utan pipe) ga för nagon annan bräda... men jag misstänker att man skulle kunna beskriva den som en versatil styv parkbräda som även klarar sig utanför parken i pisten.

Letar efter ny Rippey!
Tack för bra info.
Låter nice det du beskriver. Jag söker något som passar min åkstil, vet faktiskt inte om Rippeyn var rätt men jag gillade verkligen att den hade hårdare tail för tryck i hoppen. Relativt styv för att klara av både hopp, carving och landningar i hög fart.

Mer input angående Custom X eller andra brädor som kan tänkas passa uppskattas mycket. :)

Letar efter ny Rippey!
Kan tillägga lite till till mitt otydliga högljudda tänkande:
kolla flexet sa ser du att det är ju typ sa styvt det kommer pa en parkbräda, mao den klarar framat/bakat-vikt och stora hopp. Pipe som jag kör oftast är krävande av brädan när det gäller styvhet/stabilitet och kant-till-kant-snabbhet och det klarar CustomX bäst av alla brädor jag haft i pipe. Pipe och pistbrädor är ju ofta ganska lika mao borde den funka bra för pist med (även om det som sagt finns bättre för enbart det syftet) - det jag menade tidigare med svarmanövrerad/styvhet var naturligtvis mer avseende pa presses/butters och allmän skön kontrollkänsla som en mjuk bräda har - det har den ju inte - men därför kontrollkänsla som en styv bräda ger med nice popp/tryck i hoppen och stabilitet vid landningen...

Letar efter ny Rippey!
det låter onekligen bra. Jag gillar ju quarterpipes och bigjumps så jag får testa flexet i butik helt enkelt. Hur förlåtande är den? Måste man pressa den och köra aktivt hela tiden? Händer ju att man får sällskapsåka gröna backar ibland. :-)

Letar efter ny Rippey!
uTn sa:
det låter onekligen bra. Jag gillar ju quarterpipes och bigjumps så jag får testa flexet i butik helt enkelt. Hur förlåtande är den? Måste man pressa den och köra aktivt hela tiden? Händer ju att man får sällskapsåka gröna backar ibland. :-)
Sällskapsåkning tror jag funkar bra, kan inte minnas att sista åket ner från parken, dvs när man är trött och såsig i huvud och ben skulle vara något annat än en nice ride (i alla fall eftersom det ofta sammanfaller med backar fulla med lös snö över allt)... I jämförelse med min andra bräda Forum Destroyer (som är helt twin) är CustomX:en dessutom fantastiskt nice pisten. Jag står förvisso typ 62cm anka stance centrerat så för mig åker den inte direkt cleant i pisten om man inte anstränger sig lite och carvar så jag skiddar väl mest runt... men så det borde väl gå att säga att den är förlåtande och tillåter slöåkning kanske? (även om inte så cleant da) .. är nog värt att testa runt lite med olika inställningar iof... den är ju directional i shape men twin i flex... undrar hur den skulle bete sig med smalare stance (cleanare svängare antar jag?) däremot undrar jag hur den blir om man kör lite setback... egentligen har den ju 25mm default setback... btw för hopp och sa.. den är naturligtvis inte lika safe för switch/cab som exempelvis destroyern... men det funkar...

Letar efter ny Rippey!
Jag har haft en likadan Rippey, fast min var vit på ovansidan.
Minns den brädan som riktigt bra, dock råkade jag köra sönder den. Enda Burton brädan jag råkat haverera. :(
(Förutom min första Micro Kelly, men det var rent handhavande fel ;) )

Jag tror Custom X är ett perfekt val. Det blev brädan jag fastnade för den här vintern.
Custom X är riktigt stabil, bra skär, inga konstigheter. Det går att trycka ordentligt på skär utan att den släpper, jämfört mot exempelvis en vanlig Custom eller en Custom Flying V.

Du har så pass många åkdagar i ryggen så jag tror även du klarar av att nyttja en sån på ett vettigt sätt.
En nybörjare har roligare på en vanlig Custom, eller en FV.

Jag har genom åren kört på många olika Burton brädor, med Custom X har jag gått ner några storlekar - trots att jag åker i lite större backar nu än tidigare.

Storlek 11 i skor, 190cm och 88kg är mina mått, går jag rakt av på en tabell skulle jag haft en längre bräda än den jag har, samt att jag även är för tung för den. Kör på en 159W.

Baserat på hur jag upplever brädan och de mått du har, tror jag en 158 i vanlig bredd vore helt rätt.
Provåk en sån och återkom med recension. :)

Tillbaka
Topp