letar ny longboard för cruising

okej fan va najs ^^ jorå, madrid gör rätt bra brädor, men truckarna och hjulen man får med är desto sämre :)
haha okej najs, själv håller jag på o måla en jag själv gjort ;)

Foxxi sa:
okej fan va najs ^^ jorå, madrid gör rätt bra brädor, men truckarna och hjulen man får med är desto sämre :)
haha okej najs, själv håller jag på o måla en jag själv gjort ;)
niice me egen :P har gjort min första idag en för att bara att testa altså ingen kvalite vill göra alla mina brädor i framtiden har du några tips att ge mig ?? gem mig all din kunskap :P så mycket som möjligt iallafall :D och berätta lite om din också :D

experimentera lite med björkplywood, billigt ;D Jag byggde min i tre lager 4mm plywood, alla med fibrerna längsmed brädan (hade en skiva som passade för det, annars hade jag tänkt ta 4st 3mm lager, eller att det mittersta lagret är 90 graders vridet...) gjorde den 148cm lång :D (150cm minus fila bort lite skönhetsfel :( xD ), wheel cutouts, 28cm bred på bredaste stället, smalnar av bakåt till 25cm tror jag :D eller om det var 27-23... nåt sånt :P flexar rejält skaru veta ;)
stegen:
1. Sågade ut 4st rektanglar 1700x300x4mm
2. byggde en press, en platta med lite brädor så den går upp i mitten liksom, mellan truckarna.
3. Satte på två stycken mjuka brädor på sidorna, som jag rundade av kanterna på genom att först såga 45 graders vinkel i sidorna och sedan slipa ner kanterna lite extra. Då går brädan upp på sidorna, om man tänker på längden lix... så den blir som ett pringleschips, fast inte så mkt böjd haha ;)
4. tog en trasa, blötte ner de kanterna som skulle limmas ihop med lite vatten (den ena sidan på 2 skivor, båda sidorna på 1 skiva.)
5. kötta på lite polyuretan-lim (enkomponentslim for the win!) satte den i pressen me en jäfla massa tvingar, väntade två dygn.
6. Sågade ut formen, hyvlade ner kanterna s de blir jämna :) Jag suger på att såga rakt... >.<
6,5. borrade hål för truckar
7. jämnade till lite med sandpapper o så :) måla, fixa nån snygg griptape (inte en tejp över hela, fult och dåligt för flexen) KLAR :D

ok NAJJS :D kan du skriva lite nogrannare hur du gjorde pressen :P gjorde du brädorna uí sidan så här ?? och så den blev jämn;)och vart fick du tag på plywooden ??:o:P använde du inte kolfiber trodde typ alla gjorde det :P inte för att jag gör det XDoch varför gjorde du :

4. tog en trasa, blötte ner de kanterna som skulle limmas ihop med lite vatten (den ena sidan på 2 skivor, båda sidorna på 1 skiva.)

kan svara på de andra frågorna sen, men varför jag blötte ner skivorna är för att polyuretanlim fäster mkt bättre om träet är fuktigt :) har lite bråttom nu, sorry ;)

hur jag gjorde pressen så den blev jämn:
jag tog helt enkelt någon slags skiva, lite tjockare så blir den stabil och lätt att spika/skruva i ;)
Sedan tog jag några billiga brädor, typ sammanpressat trä, så blir det billigt. Sen la jag de helt enkelt på varandra (helt raka måste de ligga! på en sida iaf :P) och sedan sågar man som man vill ha dem :) Om du vill ha en väldigt böjd bräda, sågar du så. Vill du inte ha en så böjd bräda, sågar du så den inte blir så böjd :)

kolfiber är svindyrt och styvt och rekommenderas inte om du bara vill göra mjuka cruisebrädor. Glasfiber är desto vanligare, och är ganska lätt att jobba med, man använder oftast glasfibermattor, så får man styvare brädor ;)
Styvare brädor är stabilare i högre farter, men är inte lika sköna att bara cruisa/carva/trixa/dancea på :) (tycker de flesta, vissa kanske tycker annorlunda)

4mm björkplywood finns lite överallt, bara att googla lite.
Om du vill ha tunnare skivor, typ 1-3,8mm skivor kallas det flygplansplywood, modellplywood, hobbyplywood, eller liknande. Kärt barn har många namn :] ju fler och tunnare skivor, desto styvare bräda. 6 lager 2mm plywood är alltså mycket styvare än 3 lagers 4mm plywood. Hur lång och bred brädan´är påverkar också, och hur konkav den är (böjd på längden liksom :/ ) Tänk på att för många tjocka lager blir tungt och jobbigt, jag själv skulle aldrig göra en bräda tjockare än 12mm :) Tunn plywood är också dyr :P aja, kör på ;) tänk på att vara försiktig med plywood, iaf om den är tunnare än 4mm ^^ ganska surt att nyss fått hem en fin 2mm skiva som sen går i 80 delar ;)

nää du gör bara en sida. sedan tar du tvingarna. och någon liten skräp-träbit mellan tvingen och brädan.
Glömde säga det: brädorna du har i pressen är ju typ 1-1,5cm breda. Dessa sätter du med typ 2cm mellanrum på skivan, så behöver du inte lika mycket trä :)

Foxxi sa:
nää du gör bara en sida. sedan tar du tvingarna. och någon liten skräp-träbit mellan tvingen och brädan.
Glömde säga det: brädorna du har i pressen är ju typ 1-1,5cm breda. Dessa sätter du med typ 2cm mellanrum på skivan, så behöver du inte lika mycket trä :)
så jag tar alltså en stor skiva spikar fast jätte många billiga brädor på varandra och brevid med 2cm mellanrum sågar den som jag vill och sen en skiva mella brädan och pressen ?? är inte det här enklare?? 5294000[/MEDIA] press kan du skriva vad som är dåligt med den du har och den jag tipsa om :P

den där är juh skitbra... på ett sätt. men om du kollar på en mjuk longboard från sidan
Dervish_layout.jpg

så ser du att den går upp i mitten. Det gör den inte om man kör med Dimm's ghetto press :)
skönare känsla om den går upp i mitten tycker jag, eftersom du ändå trycker ner den :) Om du inte böjer upp den från början finns det också risk att den slår i marken om du hoppar eller så :P

Senast ändrad:
Foxxi sa:
den där är juh skitbra... på ett sätt. men om du kollar på en mjuk longboard från sidan http://www.loadedboards.com/adam2/blog/images/Dervish_layout.jpg
så ser du att den går upp i mitten. Det gör den inte om man kör med Dimm's ghetto press :)
skönare känsla om den går upp i mitten tycker jag, eftersom du ändå trycker ner den :) Om du inte böjer upp den från början finns det också risk att den slår i marken om du hoppar eller så :P
men kan du inte göra en instrucktion typ steg för steg hur msn gör en press som din :D

hmm kanske, men sålde min press, så vet inte om jag har sånt trä kvar som jag använde ;) isf kan jag fixa video/bilder

Lånar tråden: Är sugen som fan på en longboard men är en fattig sate! Vill helst ha en bräda för att kunna slida och bara flumma runt med! kan sträcka mig till 1500kr möjligtvis 1700kr; vägen c:a 81kg!

Tack!

Dirty-T sa:
Lånar tråden: Är sugen som fan på en longboard men är en fattig sate! Vill helst ha en bräda för att kunna slida och bara flumma runt med! kan sträcka mig till 1500kr möjligtvis 1700kr; vägen c:a 81kg!

Tack!
kolla begagnat, finns en hel del på blocket inom den prisklassen!

ja slajdar skitbra me mina 78a kryptonics classic K 70mm, beror på urethanblandningen, formen, storleken (bredden, diameter, contact patch) vissa 75a går jättebra att slajda med, det finns ju oxå 83a som greppar som foaen :P

Tillbaka
Topp